Eftersom du kommer köra en del med bilen så hade inte jag köpt någon liten bil med elvispmotor i.
Eftersom du dessutom bor på olika orter så kan det vara trevligt att kunna lasta lite grejer i bilen.
Du vill dessutom ha en säker bil som är driftsäker och billig att reparera mm.
Du vill ha en säker bil.
Du behöver köpa bilen ganska omgående.
Toyota har flera modeller som skulle passa dig, avensis är nog det jag hade satsat på ifrån toyotafamiljen.
Golf är min personliga åsikt att man betalar ganska mycket för just golfmärket och att det finns flera liknande bilar som är lika bra till en billigare peng, jag tycker dessutom att golfen är för liten.
S/V40 skulle säkert också kunna fungera och du kan nog få en fin bil för under din budget. Dock så är det inte alltid riktiga volvomotorer i dom osv men det är bra bilar och jag känner ingen som varit missnöjd med v40.
Jag hade dock gjort som typ halva Sveriges befolkning och köpt mig en v70N ifrån typ 2003-2006 med sugmotor. Denna bil med denna motor är väldigt pålitlig och det finns inte mycket som kan gå sönder.
Den är säkrare eller lika säker som alla andra bilar i den prisklassen, det finns garanterat några på blocket i din närhet du kan titta på.
Den är billig att laga och alla kan laga den, du behöver inte gå till märkesverkstäder för att få något fixat på den.
Jag personligen tycker att den är ganska mycket bekvämare att köra än en avensis, speciellt sätena är bättre i volvon.
V70n uppfyller alla dina krav, den drar aningen mer än dom andra bilarna du listat men är samtidigt bekvämare,större och säkrare och skillnaden blir inte mer än några kronor/mil.
Det är också väldigt lätt att köpa beg grejer till v70, typ vinterdäck eller en takbox.
Som sagt, bilarna du har nämnt är alla bra bilar men jag tror v70 är bättre!
Bara en exempelbil:
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 … 15&w=3