3516
Sök

Ford sierra med vassare bestyckning

Ford sierra från 90 som ska få smaka laddtryck av en trimmad Saab 2.0T. Bakom Saab-motorn ska en Opel omega-låda ta plats, som till sist för ut kraften till hjulen via en förstärkt Ford-originalbakaxel. Motorrenovering och annat... Visa mer

47 660 Visningar
Uppdaterades senast 9 maj 2018
74 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#1
Ford sierra från 90 som ska få smaka laddtryck av en trimmad Saab 2.0T.

Bakom Saab-motorn ska en Opel omega-låda ta plats, som till sist för ut kraften till hjulen via en förstärkt Ford-originalbakaxel.

Motorrenovering och annat jobb så som bromsar, hjulupphängning och lackering tillkommer också innan monstret får möta asfalt för första gången.

Gå in och prenumerera för att följa Vulvan Performance i jakten på att få en gammal Ford att utvinna över 400whp med en Saab-motor!

/ Stefan
Senast redigerat av Stiffe_J (28 oktober 2014)


74 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-eb8fb7b9f7d4043136d8e26c70471071.jpg}

Utgångsbild på projektet.

Än så länge är Forden orörd, men när motorn är färdigrenoverad ska demontering av Forden påbörjas!
Senast redigerat av Stiffe_J (28 oktober 2014)


George
1 956 Inlägg
28 oktober 2014
#3
Får väl följa detta 😊

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

74 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#4
De tycker jag att du ska göra jojje!!


725 Inlägg
29 oktober 2014
#5
följer big_smile


George
1 956 Inlägg
29 oktober 2014
#6
Stiffe_J skrev:
De tycker jag att du ska göra jojje!!

Säg till när du ska börja med motorbygget så kan jag va me om du vill smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 Inlägg
29 oktober 2014
#7
Saab-motor i en sierra stakars bil wink smile

74 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#8
Jag säger till jojje när jag behöver ha insuget svetsas

klart ni ska följa och se utväcklingen från början till slut.
Bilen ska plågas;)

Just nu väntar jag på delar till motorn så som kolvringar, lager och packboxar.
För hoppningsvis kommer de snart så jag får ihop de.

Mer bilder kommer komma upp innom kort.


George
1 956 Inlägg
30 oktober 2014
#9
Du ska väl svarva kolvarna va smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

405 Inlägg
30 oktober 2014
#10
Klart man följer de här! Antar att du tänkte byta låda om du ska upp över 400WHP dock? R25/R28 får det nog tufft med det massiva vridet dessa motorer åstadkommer tongue

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

1 798 Inlägg
30 oktober 2014
#11
Varför inte liksom saab motorerna är inte dåliga o sierra är en kul bil me rwd men inte de motorer som sitter där

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

74 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#12
Klart jag ska svarva kolvarna jojje

De blir opellådan i början så får jag se hur länge den håller. Men jag är förberedd att jag kommer rasa den till slut.
Klart de är en rolig bil så kommer bli grymt bra.

Har fått införskaffa mig en ny vinterbil så har fixat till den så har inte varit så duktig på att skriva här men framgångar tas för varje dag. Har införskaffat mig ett insug från en Saab 9000 2,3i där insuget är delat och där med lättare och svetsa på trattarna.

I veckan planeras det att lyfta ut maskinen ur forden samt slänga dit dom nya länkarmarna.

Jag tackar för att ni följer mitt sjuka projekt men kul kommer det att bli


74 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#15
Varit lite inaktiv i forumet, men det betyder inte att projektet inte gått framåt! Här kommer en uppdatering på vad som hänt den senaste tiden.

Donatorbilen som fick ge sitt hjärta för projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-4c7c67414a3b2bf8a164abba9350d8ce.jpg

Bild från motorlyftet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-fd6d6d70907b4b916cfbab27e2262b20.jpg

Upp i motorstativet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-ac41ac112c6737b6963bfe4dc1b8d8bc.jpg

Börja riva ner motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-a1c3a7b195cb4e8504d4c42b5064032f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-fa63c4b9f8c067d879018faa96fc843b.jpg

Här börjar vi slita ur motorn ur bilen som senare ska bli en del snabbare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-f66dd2e618b331e6d87a16c972c5ea5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-b47ae4369328a98fe1a5b372abe21ad5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-50a5c139a33600b9829df8392e4e1633.jpg

Köpte ett insug som gått på Saabmotor i en Sierra förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-6d6ce3af6dbafc52a0c0ca9ffca089a3.jpg

Passade som hand i handske!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-37e15d0a2973b6a93954181cb014aa0e.jpg

En konst att lära sig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-0c9448c6cbe14fb630ee5891395eeee2.jpg

Det börjar bli tomt i blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-0c1b904c12161bc20f954958e6a3fd2d.jpg

Oljefilterhuset blev kapat. Blir nog lite för trångt annars. Externt oljefilterhus blir kanon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-e71063e7dd4c25e351c5b7919281c646.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-85b6c140c20f5313300c4a79a4ba3ed0.jpg

Tog bort balansaxlarna och tillverkade pluggar. Blev nöjd med resultatet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-39a6b3ae66cfbdfa2d04e64499f4dee9.jpg

Avslutar inlägget med en bild på mig själv när jag använder mina extremt skarpa hökögon för att kolla så att skiten är rakt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-6bc4c242c707c8e628857361a137d8ed.jpg

Ha det bra!


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
12 januari 2015
#16
Ser kanonbra ut !

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

405 Inlägg
12 januari 2015
#17
Blir ju hur grymt som helst! Bra att folk tar på vara på "T5" motorerna så dom inte går till skrot, bättre motor för pengarna är nog svår att hitta smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

74 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#18
Ja det är ju klart att man ska ta vara på en sån välbyggd och fin motor wBes. Kommer bli en grymt rolig bil att köra och den väger bara 1260 kg med allt i och planen är att köra inredningen helt orginal kanske bara två andra stolar fram.


405 Inlägg
13 januari 2015
#19
Stiffe_J skrev:
Ja det är ju klart att man ska ta vara på en sån välbyggd och fin motor wBes. Kommer bli en grymt rolig bil att köra och den väger bara 1260 kg med allt i och planen är att köra inredningen helt orginal kanske bara två andra stolar fram.

Min framtida plan är att slänga i en B234 motor i E30 när tid och pengar finns smile Tanken är att jag ska köra med 9-3OG Aero stolarna som sitter i 02an, man sitter ju ändå rätt bra i dom då dom är lite skålade och dom är inte speciellt stora heller så borde gå ner i en Sierra kan man tycka smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

74 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#20
Där ja bara kör på kan bli en grym bil de me:) ja de har du rätt i ju men frågan är om de inte ser lite konstigt ut med två skin stolar när de är tyg där bak.men de lutar helt klart mot att de blir 2 rally stolar fram. Ska köra hydraulisk handbroms med. Lite jägare som jag kommer fälla in i panelen. De håg håller på med nu är att svarva av kolvarna 1,1 mm för att få dit en stålpackning från t7 maskinerna smile



Sök