Hej,
Kan börja med att säga att bilar inte är mitt huvudämne, kan absolut ingenting.
Har som sagt en golf II -90 som har börjat krångla sen kylan kom. För någon vecka sedan när jag startade bilen var alla lampor släckta, både instrumentbrädan och strålkastarna. Lampan som indikerar handbromsen fungerade dock. När jag slog på tändningen funkade elen som vanligt, men när bilen startade slocknade det. Fick starta om bilen några gånger och till slut fungerade det.
Har inte hänt sedan dess så har inte tänkt på det, förns idag. Skulle åka hem och det var precis likadant, dock räckte det att starta om bilen en gång för att elen skulle funka. En annan sak är att värmen i kupén har blivit riktigt dålig, också det sen kylan kom. Idag när jag åkte hem (stadskörning) väntade jag på parkeringen på tomgång för att se om någon värme skulle komma, inget hände. Åkte då ut på riksvägen och när jag kom upp i högre hastigheter, typ 80km/h+ så kom värmen precis som vanligt och fungerade normalt varesig jag stod still, körde sakta eller körde fort. Vände i en rondell och skulle åka hemåt igen, då slocknade elen plötsligt i farten. Hade värme+kupéfläkt på max och körde i ca 90. Allt slocknade strax efter att jag slog på helljuset, bromsade in kraftigt och då kom elen tillbaka, stod still på vägrenen och provade växla mellan halv/helljus osv men elen var kvar och var det hela vägen hem, ca 5km.
Är det batteriet som börjar ge upp eller vad händer? Har en Hella ljusramp på så den drar väl lite tänker jag.
Märkte också vid två tillfällen att den tjöt vid två tillfällen vid gaspådrag, alltså ett sånt där skrik som tonar ut ganska fort. Vad kan det bero på?
Besiktades i somras och jag har inte bytt eller skruvat på något. Använder inte bilen dagligen. Känns ju jävligt osäkert att köra i mörker nu om lyset kan försvinna när som helst och behöver tips på vad det kan vara innan jag lämnar in bilen till verkstad och låter dom ta reda på det för mina studentpengar.
Tar tacksamt emot hjälp!