3000
Sök

Varför hör man inte om 1000hp+ m6or?

6 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Tjen Garaget.

Min första tråd på detta forumet.
Är och har alltid varit ett stort BMW fan, men det finns mycket att lära.
Jag har suttit och funderat på varför man inte ser några sjukt trimmade m6or på nätet. Man ser ju ofta om r35or som drar om sportbilar på diverse kanaler på Youtube, 1320videos etc. Är dessa bilar byggda bättre än m6orna eller går det att få en s63a över 1000hp+? Håller den?

Ni får gärna starta en diskussion och länka mig folk som har lyckats, hade varit kul att läsa lite nytt!

Tack, Olfert.
Senast redigerat av olfertfriberg (4 november 2014)

1 354 Inlägg
4 november 2014
Håller gör det säkert.. Kan inte massor om bmw men vad jag vet, är inte helt 100 men bmw m6 är väl inte överladdad? Anledningen till Toyota supra och R35or är väl överladdade ifrån fabrik och är då lättare att skrämma + billigare att trimma än en sugmotor.

Rena gissningar från min sida, kan inte svära på att det är så!

6 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Håller gör det säkert.. Kan inte massor om bmw men vad jag vet, är inte helt 100 men bmw m6 är väl inte överladdad? Anledningen till Toyota supra och R35or är väl överladdade ifrån fabrik och är då lättare att skrämma + billigare att trimma än en sugmotor.

Rena gissningar från min sida, kan inte svära på att det är så!

Är ganska säker på att m6an är turbomatad. Tror det sitter twins faktiskt! smile

1 354 Inlägg
4 november 2014
Ja.. Isåfall har Jag ingen aning smile

6 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Ja.. Isåfall har Jag ingen aning smile

Det är ju det som förvånar mig med!

1 798 Inlägg
4 november 2014
M6 har inte turbo från fabrik senaste m5 har de dock

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

6 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
fredde85 skrev:

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/mse … index.html
BMW M TwinPower Turbo V8-motor

Seems pretty standard to me!

Vad är det som får dig att tro att m6an inte kommer med turbo?

Handledare
1 481 Inlägg
4 november 2014
olfertfriberg skrev:
Tjen Garaget.

Jag har suttit och funderat på varför man inte ser några sjukt trimmade m6or på nätet. Man ser ju ofta om r35or som drar om sportbilar på diverse kanaler på Youtube, 1320videos etc. Är dessa bilar byggda bättre än m6orna eller går det att få en s63a över 1000hp+? Håller den?

Ni får gärna starta en diskussion och länka mig folk som har lyckats, hade varit kul att läsa lite nytt!

Tack, Olfert.

Kan ju bero på att M6:an bara funnits i två år och kostar över en mille....
Inte alla hemmatrimmare som har råd med en sån.

6 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
saab_sonett skrev:
olfertfriberg skrev:
Tjen Garaget.

Tack, Olfert.

Ingen anledning att bli sur, om jag nu tolkade din skrift rätt!
Gills inte e24 som första generationen m6? Den började ju produceras redan 1983.
M6(f12/f13) har bara producerats i 2år ja, men motorn som sitter i n63(s63) har ju funnits i 6år.

Nu jämförde jag med en r35, som inte heller är billig.

Handledare
1 481 Inlägg
4 november 2014
olfertfriberg skrev:
saab_sonett skrev:
olfertfriberg skrev:
Tjen Garaget.

Tack, Olfert.

Ingen anledning att bli sur, om jag nu tolkade din skrift rätt!
Gills inte e24 som första generationen m6? Den började ju produceras redan 1983.
M6(f12/f13) har bara producerats i 2år ja, men motorn som sitter i n63(s63) har ju funnits i 6år.

Nu jämförde jag med en r35, som inte heller är billig.

Inte sur.
Här har Du en M5:a med turbo 850whp (V10:a i en E46:a)
https://www.facebook.com/video.php?v=69 … mp;theater
Senast redigerat av saab_sonett (4 november 2014)

414 Inlägg
5 november 2014
Nyare M6an (f12) är ju med en 4.4L V8 och dubbla turbo, den är rätt så mottaglig på trim liksom t.ex Nissan GTR, men sen kostar den M6an lååångt mycket mer, vi snackar strax under miljonen för en begagnad och en bra bit över för en ny. Den har alltså inte kommit ned i nivåer där "alla" har råd att köpa och trimma dessa. Men visst finns ett antal trimmade.

Den äldre M6an med V10 som kom runt 2005 är en annan historia, den har blivit förhållandesvis billig, man hittar en lätt för 300' men här är haken istället att det sitter en V10 sugis, går att få sjukt bra fart på den med t.ex bi-kompressor, bi-turbo eller vad man nu vill bygga. Men det kostar feta pengar.
Finns dock ett antal överladdade som jag inte orkar leta upp nu.

Anledningen till att man ser färre av dessa trimmade värstingar är såldes att det helt enkelt är mycket dyrare än "japsarna" både i inköp och trim.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
5 november 2014
Men visst finns det trimmade S63:or wink

Kolla på X5/x6 M modellerna i Ryssland det finns flertalet som åker runt på steg4 på ca 750hk/1150nm
De är helt brutala. Finns en go kille här på gorg som har 700hk/1000nm i sin X6M (s63 maskin)

Har läst om en V10 bi-turbo i USA med 1000+hk

Sen så finns det ganska många 335:or (n54 och n55) med ca 500+whp

Tror mest att BMW inte kört med turbo tidigare och har börjat med det så snart kommer eftermarknads prylar att bli mer och mer.

Dock så går en M6 Gc "lite" bättre än R35 GT R med 550hk.....

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

1 948 Inlägg
5 november 2014
olfertfriberg skrev:
Tjen Garaget.

Tack, Olfert.

Svaret är enkelt, dom är för nya + att dom lockar andra köpare än t.ex r35.

OT: r35 måste väl ändå räknas som en sportbil?

6 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Powe_R skrev:
Nyare M6an (f12) är ju med en 4.4L V8 och dubbla turbo, den är rätt så mottaglig på trim liksom t.ex Nissan GTR, men sen kostar den M6an lååångt mycket mer, vi snackar strax under miljonen för en begagnad och en bra bit över för en ny. Den har alltså inte kommit ned i nivåer där "alla" har råd att köpa och trimma dessa. Men visst finns ett antal trimmade.

Den äldre M6an med V10 som kom runt 2005 är en annan historia, den har blivit förhållandesvis billig, man hittar en lätt för 300' men här är haken istället att det sitter en V10 sugis, går att få sjukt bra fart på den med t.ex bi-kompressor, bi-turbo eller vad man nu vill bygga. Men det kostar feta pengar.
Finns dock ett antal överladdade som jag inte orkar leta upp nu.

Anledningen till att man ser färre av dessa trimmade värstingar är såldes att det helt enkelt är mycket dyrare än "japsarna" både i inköp och trim.

Förstår att m6an är en dyr maskin. Men så mycket skiljer det sig inte på dom två bilarna som du skriver. Enligt BMW USA har m6an ett starting price på ~112000 dollar. Starting price för r35 enligt Nissan USA är ~102000 dollar. Det skiljer sig då alltså ungefär 70000 kr. Inte flera hundra tusen.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 november 2014
olfertfriberg skrev:
Förstår att m6an är en dyr maskin. Men så mycket skiljer det sig inte på dom två bilarna som du skriver. Enligt BMW USA har m6an ett starting price på ~112000 dollar. Starting price för r35 enligt Nissan USA är ~102000 dollar. Det skiljer sig då alltså ungefär 70000 kr. Inte flera hundra tusen.

Det som skiljer sig är att R35 köparen ofta är en hormonfylld yngre man som tycker sin bil är skit tuff och älskar F&F filmerna, medans M6:an oftast rattas av en gubbe som vill ta sig från a till b hyffsat bekvämt och igentligen inte alls intresserad av att åka fort.

618 Inlägg
5 november 2014
Nissan gtr kostar 720.000kr i grundutförande, Bmw m6 1,100000- så jo, det är flera hundra tusen som skiljer.

4 179 Inlägg
5 november 2014
Hur många M6or finns det då för övrigt? Jag har nog bara sett dom irl några få gånger. Skylines och Supror ser man ju iaf en gång i veckan på sommaren i trafiken och långt många fler om man går på lite bilträffar.

Som tidigare nämnts så är det en helt annan kundgrupp som köper M6or. Jag har inte sett speciellt många 1000hk AMG bilar heller, antagligen av samma anledning.

Så jag skulle säga att det beror på att det kostar för mycket pengar, kundgruppen som äger M6orna är inte intresserade av att köra strippen eller race med sina bilar och det säljs inte lika många av dom.
Senast redigerat av zemet (5 november 2014)

1 798 Inlägg
5 november 2014
olfertfriberg skrev:
fredde85 skrev:

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/mse … index.html
BMW M TwinPower Turbo V8-motor

Seems pretty standard to me!

Vad är det som får dig att tro att m6an inte kommer med turbo?

missade tydligen den nya tänkte på den gamla my bad

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Sök