OBS denna tråden började som en topplockspackningsbytartråd men då jag fick så bra respons från alla kunniga så är det en hel rad av vanliga/ovanliga fel på dessa motorer som kommer löpande verkar det som.
Just nu vevaxelgivar knas, start sid 10/11
Sökte inte direkt igenom forumet på liknande trådar, men finns det inte redan kanske det kan vara bra med en tråd för både och i samma?
Men till saken direkt. (händelsen till varför detta ska göras)
Antar att topp packningen är kaputt om bilen går som den ska ena dagen. Upptäckte att expansionskärlet var tomt så fyllde i cirkus 4 liter vatten/glykol. åkte omkring 3 kilometer med bilen för att sedan göra ett oljebyte. köpte olja samt en "motortvätt" man häller i innan oljebytet och den ska köras eller stå på tomgång i 20-30 min.
15 minuter gick innan den hoppa omkring på 3-400 rpm och vitrök som satan. dog efter några sekunders försök att "gasa" upp den så den skulle gå normalt.
Gick ej att rulla igång på dom 20 metrarna ner mot garaget så rullade in den och öppnade oljepåfyllningslocket.
Bolma upp rök/ånga och oljan som man såg i motorn kokade bokstavligen..
När bilen svalnat så tömde jag ur oljan i en vanlig 10 liters hink, varav ca 9.7 liter rann ut ur motorn. så antagligen dom där ca 5 litrarna olja som det ska vara samt mina 4 liter kylvätska antar jag?
Det kan väll mer eller mindre bara vara topp packningen som är pajj?
Motorn har gått 16000 mil och senaste kamremsbytet var vid 10,000 år 2000 så 14 år gammal rem kan man ju byta samtidigt när man ändå ska byta topp packning.
Någon bara som har förslag på vad som hänt? vad som kan ha hänt/blivit skadat i motorn pga dödsfalllet för bilen innan jag kom in i garaget?
Sen till sist.
Hur gör man det lättast/snabbast för att byta båda dessa grejer? finns det några kanon länkar till steg för steg beskrivningar med bilder typ eller liknande? nått man bör tänka på.
Har aldrig gjort några större ingrepp på just motorer. så är lite tveksam till att bara riva isär skiten
Kanske klarar mig från att plana toppen eftersom själva bilen inte kokat som vanligt? eller om det kokar i oljan inne i motorn kanske är samma grej?
såhär fint kokade skiten
samt att det var tjock olja upp till toppen på hela oljestickan samt undersidan av locket till påfyllnaden