3789
Sök

Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

1 938 Inlägg
9 november 2014
#21
Lite överkurs men tar du bort överfallen till veven å släpper på kammarna å oljepumpen så blåser du me högtrycken ner i oljematning vid pumpen så får du ut allt gegg också så slipper det hamna i lagrena det första det gör.

Kanske överkurs på en 740, men ändå.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#22
Glesmark skrev:
Lite överkurs men tar du bort överfallen till veven å släpper på kammarna å oljepumpen så blåser du me högtrycken ner i oljematning vid pumpen så får du ut allt gegg också så slipper det hamna i lagrena det första det gör.

Kanske överkurs på en 740, men ändå.

Tack för tipset men det lät som överkurs som sagt :p ska få rent allt synligt och sen montera ihop. Ska hälla i ny olja och (om den startar) köra den varm och sen göra ett olje byte direkt igen för att få med/bort så mycket som möjligt som man inte kommit åt nu smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#23
Ja uppdate lite snabbt. Motorn är i och försöka att starta. Den går runt typ som utan komp dom första 2-5 sekunderna. Sen hör man att det kommer komp och den tuggar på startmotorn som vanligt i allt mellan  2-10 sekunder för att sedan försvinna igen. Så går det runt och runt. Har provat med en jäkla massa startas.  Och en gång tände den till men inget mer. Gnista kommer. Dock kanske lite ojämn men den är inte helt död iallafall.

Kan det vara fördelaren eller liknande? Med tanke på att den la av innan den kom i i garaget?


5 700 Inlägg
2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#25
simlar skrev:
Står kamaxeln rätt i förhållande till veven?

Troligtvis står det fel. Filmade skiten och skickade till 2 kunniga som svarade utan att tveka på att kammen står fel. Var rätt söker att vi satt rött men förhoppningsvis inte. Ska kollas i morgon och testat igen smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#26
Kan updatea igen här då.. ändrade kammarna nu så idag startade den men går ändå som ett lass med skit, så antagligen står den fortfarande 1 kugg fel eller nått hmm MEN motorn hade gått kanske 15-20 sekunder totalt när jag kollade stickan och tro inte på fan att den är helt gul/grå skummig. så nog fan har allt vatten ändå åkt in i oljan. toppen var rak, inga sprickor, packningen var hel, böt ändå packning där och på alla andra ställen men ändå kommer vattnet in i motorn??

Någon som har nå svar på detta mystiska fenomen?, ska jag testa plana toppen iallafall fast den var jäkligt plan vad det såg ut? eller hur liten marginal får det vara? topp bultarna är rätt åtdragna med rätt grader.

Känns som att denna 16000 milars motor få bli skrot och bytt mot nån gammal 30000 milars motor hmm


klabbarpan
3 041 Inlägg
13 november 2014
#27
Känns mera som om ditt block är sprucket sad


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#28
nixon89 skrev:
Känns mera som om ditt block är sprucket sad

Vart skulle det spricka? hade ur hela motorn och kollade igenom det oxå, hittade iallafall inga synliga sprickor, och tydligen skulle/kunde inte dessa motorer spricka inne i kanalerna?


klabbarpan
3 041 Inlägg
13 november 2014
#29
En spricka kan vara svår att se. Men omöjligt är det ej. Om toppen nu är helt okey så borde sedemera felet ligga där. Kylkanalerna går ju i blocket med.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#30
nixon89 skrev:
En spricka kan vara svår att se. Men omöjligt är det ej. Om toppen nu är helt okey så borde sedemera felet ligga där. Kylkanalerna går ju i blocket med.

det är ju sant. men som sagt, om OM det skulle vara Liiiiiite skevt i toppen? gör det något eller måste det diffa flera millimeter? tror inte det var något alls men jag tänkte om så är det kanske rätt lätt att missa?

kanske lär skaffa nu motor annars?


627 Inlägg
13 november 2014
#31
Tror knappast att blocket har spruckit den är gjort i gjutjärn och det är stenhårt. Så jag tror att det är något med toppen, det är inte alltid man ser någon spricka kan sitta väldigt dumt. Byt toppen så är nog problemet löst smile
Senast redigerat av volvo-93 (13 november 2014)


338 Inlägg
13 november 2014
#32
Toppen får vara
0,5mm "långavägen
Och 0,25mm kortavägen

Skev för att inte behöva plana

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#33
sweeken skrev:
Toppen får vara
0,5mm "långavägen
Och 0,25mm kortavägen

Skev för att inte behöva plana

hmm. känns nästan som att han som mätta visa/sa att den kanske kunde ev vara liiite avig i mitten? alltså liite högre på utsidorna "långväga" OM det nu var så så kan det alltså vara så lite som spelar roll?. ska prova plana toppskreället då jag kan fixa det gratis sen hoppas jag att 3e gången gillt man ska lyckas nolla motorn.

det verkade ju vara en hel vetenskap :S


1 938 Inlägg
13 november 2014
#34
Ser du att vatten-nivån sjunkit, eller antar du att den tar vatten för att oljan är gul?
Det kan ju vara oljan som legat i alla oljekanaler som du inte tömde, som missfärgat oljan?
Bara en tanke.

338 Inlägg
13 november 2014
#35
Piratstikin skrev:
sweeken skrev:
Toppen får vara
0,5mm "långavägen
Och 0,25mm kortavägen

Skev för att inte behöva plana

hmm. känns nästan som att han som mätta visa/sa att den kanske kunde ev vara liiite avig i mitten? alltså liite högre på utsidorna "långväga" OM det nu var så så kan det alltså vara så lite som spelar roll?. ska prova plana toppskreället då jag kan fixa det gratis sen hoppas jag att 3e gången gillt man ska lyckas nolla motorn.

det verkade ju vara en hel vetenskap :S

Får du det gratis är det ju bra,kanske lite extra också smile
Jag har fått lära mig att man tar en står stållinjal och Bladmått och kollar hur mycket det är i mitten


När jag nollar så kamdrevets markering på kåpans
Mellanaxel spelar ingen roll (b230f*)
Sen kolla så att ettans kolv är i tdc
Senast redigerat av sweeken (13 november 2014)

85 Inlägg
13 november 2014
#36
rengör vevhusventilationen ....
är den igensatt blir det kleggigt....
troligen inte enda felet


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#37
vwvhusventen är rengjord i samband med resten av motorn så det är lugnt. det kan ju faktiskt ha diffat liite i mitten men inte helt säker då jag inte mätte.

vettnet försvinner på en hundradelssekund från kärlet så det måste vara vatten som går i. fyllde ca 12-13 liter i hela kysystemet igår men vet ej hur mycket som ska gå i?


Forummoderator
26 364 Inlägg
14 november 2014
#38
Piratstikin skrev:
vwvhusventen är rengjord i samband med resten av motorn så det är lugnt. det kan ju faktiskt ha diffat liite i mitten men inte helt säker då jag inte mätte.

vettnet försvinner på en hundradelssekund från kärlet så det måste vara vatten som går i. fyllde ca 12-13 liter i hela kysystemet igår men vet ej hur mycket som ska gå i?

Det är ganska duktigt gjort när det bara skall vara 9.5 liter enligt Haynesboken.
Visserligen är min bok till 240/260 men torde ju vara, om inte samma, men liknande kylare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 700 Inlägg
14 november 2014
#39
Mack skrev:
Piratstikin skrev:
vwvhusventen är rengjord i samband med resten av motorn så det är lugnt. det kan ju faktiskt ha diffat liite i mitten men inte helt säker då jag inte mätte.

vettnet försvinner på en hundradelssekund från kärlet så det måste vara vatten som går i. fyllde ca 12-13 liter i hela kysystemet igår men vet ej hur mycket som ska gå i?

Det är ganska duktigt gjort när det bara skall vara 9.5 liter enligt Haynesboken.
Visserligen är min bok till 240/260 men torde ju vara, om inte samma, men liknande kylare.

Japp, brukar bara få i runt 9L eftersom man sällan får motorn absolut helt torr. (gäller då med den vanliga kylaren, inte den stora kylaren eftersom den rymmer mer)

Så antingen är toppen för skev så den inte håller tätt där eller så är det sprickor i någon kylkanal i antingen toppen eller blocket.
För jag antar att vattnet inte rinner ut på marken.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#40
Hade en 10 liters dunk med vatten och ca 3 liter glykol smile rann väll in i motorn när det vart fullt? Rinner ej ut på golvet utan försvinner direkt från kärlet när man startade bilen :p ska kolla oljan i dag efter jobbet och kasta upp en bild. Så får vi se sen om det blir över 10 liter när jag byter olja hmm



Sök