Olja i vattnet oxå verkar det som? fattar fan inte mycket nu . håller på att demontera den nu så på måndag åker den iväg på planing/kontrollering om det är den det är fel på. annars är fan motorn skrot.
Har du gjort något komptest på den efter sista monteringen? Om de e packningen eller spricka i cylindervägg/topp borde den cylindern avvika tycker man.
Har du gjort något komptest på den efter sista monteringen? Om de e packningen eller spricka i cylindervägg/topp borde den cylindern avvika tycker man.
bra idé, fast tyvärr tänkte jag inte så långt. har redan lossat insug,klylarslangar osv. var lite vatten kvar i systemet i motorn, men inget där termostaten satt. så alla litrar är inne i oljan iallafall.
får se annars vad yrkesakademin säger om toppen i veckan får återkomma med resultat sov sen
Tror mer att toppen har spruckit mellan en kyl- och oljekanal.
Bör man inte se det med blotta ögat då? har kollat rätt mycket utan att hitta nått som liknar sprickor.
Men ett par frågor här då.
OM det nu visar sig vara en spricka, går det att svetsa eller liknande eller är det ny topp som gäller?
Samt om man nu ändå ska prova plana toppen, hur mycket kan man plana? och kan man ändå passa på att plana lite extra ( typ "trim" plana) eller lär man byta massa andra grejor om man ska hålla på med sånt?
Tänkte ifall toppen har spruckit på insidan vid en krök eller så.
Som tidigare nämnts kan vissa sprickor vara omöjliga att se.
okej, ja jag har ingen aning. är dom så små så borde ju inte ett par liter hinna igenom på så kort tid? annars som sagt om det är innuti toppen i nån kanal då kanske.
men prio 1 blir att plana av skiten och testa. blir det samma då så måste det vara sprucket.
Kan det bara vara i toppen eller kan någon kanal i blocket ha spruckit? tänkte om man bara skaffar ny topp då eller om hela motorn är värd att bytas?
är man osäker är det så lätt att bara kasta i en annan topp. inte värt jobbet att ens titta.. bara gå till närmsta ica och köpa en ny..istort sätt..
sånna där har man alltid ligger i reserv även om man inte ens har någon b230 maskin längre
ja jag tänkte skaffa ny topp innan vi provmonterade denna igen, men letade överallt inom dom närmaste 10 milen utan resultat. enda jag hitta var någon "trimm topp" för typ 3500 spänn. man bör väll hitta en normal för en 5 hundring?
Finns billigt på varje skrot i stort sett, men det kan vara bra att ventilslipa lite och byta ventiltätningarna samt kontroll av ventilspel innan montering av den nya toppen
Finns billigt på varje skrot i stort sett, men det kan vara bra att ventilslipa lite och byta ventiltätningarna samt kontroll av ventilspel innan montering av den nya toppen
ja vi får se om vi kommer så långt med en massa otur
Nu vart nya oljan tömd och det var nog liiite vatten i oljan
Toppen strippad och tvättad, redo för planing
Förresten, vad heter dom där små "packningarna" eller vad det är som sitter mellan ventilerna och dom där rostfria "kopparna" som sitter över ventilerna fast på bilden är demonterade?? om någon vet vad jag menar?
Små svarta runda grejor som det är som en liten tratt på. kan ta bild i morgon, men vet inte vad dom heter.