4005
Sök

Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#61
simlar skrev:
Piratstikin skrev:
simlar skrev:
Tratthattarna eller vad man vill kalla dem heter slammerdämpare. Är bara där för att dämpa slammret från när kammen "slår" på tryckarna.

Rostfria kopparna är tryckarna.

fyfan va kunskap det finns här big_smile

Men det är inget man måste ha alltså? var en eller två som var kassa/mosade. kanske kan slänga i dom iallafall eller ska man skita i dom/köpa nya?

Nej inget måste att ha så vill du inte lägga pengar på nya så är det bara att skita i det smile

Slammerdämparna brukar alltid vara trasiga, blir hårda med åren och mosas då sönder.

Aja men dåså smile antar att dom inte kostar speciellt mycket så kan ju kanske likagärna byta dom smile

vet vad det är jag ska fråga efter iallafall smile


627 Inlägg
17 november 2014
#62
Tror dom kostar omkring 15-20kr styck hos Volvo köpte nya där för ett tag sen smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#63
Beställde 8 st nya nyss samt en ny pinnbult till till toppen där grenröret sitter. Vart strax över 200 bara så det vart 24 spänn styck smile

Men en fråga nu.. När man ska sätta tillbaka kammen,  finns det några markeringar om hur den ska sitta eller kan man sätta i den hur som helst?

Samt har jag en fråga om fördelaren då någon pinne i den var trasig , inga tecken på att den setat  i fördelarlocket  plus att det inte finns några plastiga från den trasiga delen. Ska fixa bild i morgon så ni vet vad jag menar :p


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#64
Just ja, sen bultarna till grenröret. Kan man skaffa typ rostfria vanliga bultar eller måste det vara nå speciella för just grenröret?


338 Inlägg
17 november 2014
#65
Piratstikin skrev:
Just ja, sen bultarna till grenröret. Kan man skaffa typ rostfria vanliga bultar eller måste det vara nå speciella för just grenröret?

Det borde väll gå hur bra som hellst? Har själv bytt några mot sånna skruvar,och det fungerar bara bra

1 938 Inlägg
17 november 2014
#66
Du ska nog inte dra rostfria i aluminium.

6 635 Inlägg
17 november 2014
#67
Piratstikin skrev:
Men en fråga nu.. När man ska sätta tillbaka kammen,  finns det några markeringar om hur den ska sitta eller kan man sätta i den hur som helst?

1ans lyftare ska vara stängda, så är motorn i ÖD. smile

Sen ser du resten på kamremskåpan för att vara exakt.

De/Dem

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#68
Glesmark skrev:
Du ska nog inte dra rostfria i aluminium.

Blir ju mot grenröret och det är väll gjutjärn? smile

Kanske skaffar riktiga iallafall för att vara säker smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#69
Malheus skrev:
Piratstikin skrev:
Men en fråga nu.. När man ska sätta tillbaka kammen,  finns det några markeringar om hur den ska sitta eller kan man sätta i den hur som helst?

1ans lyftare ska vara stängda, så är motorn i ÖD. smile

Sen ser du resten på kamremskåpan för att vara exakt.

Okej,  det där lät lite avancerat faktiskt :p
Tänkte sen kammen ska dom "piggarna" ligga emot 1a  lyftare då? Är det i själva topplocket man ska se det? Tyckte inte det var något där när jag gjorde rent det smile


6 635 Inlägg
17 november 2014
#70
Kamknockarna ska peka rakt upp så ventilarna i 1ans cylinder är helt stängd och 1ans kolv ska då vara högst upp.

smile

De/Dem

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#71
Malheus skrev:
Kamknockarna ska peka rakt upp så ventilarna i 1ans cylinder är helt stängd och 1ans kolv ska då vara högst upp.

smile

hjälp tongue

Ja jag ska ta en titt på det där på onsdag så återkommer jag om jag behöver lite hjälp tongue

Tänkte putsa & lacka lite medans allt ändå är isär så den kan se renoverad ut om den väl fungerar sen tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#72
jaha, uppdatering med ett par frågor smile

denna ser ju rätt trasig ut? fast inge bitar eller spår av att den gått sönder innuti fördelaren hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ef4a1818f6331d70e63bc4484a75de1a.jpg

Hel & fin? inget som gått sönder eller ens spår av det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-42fe847985f3ccfc0e141a38147ea19e.jpg

dessa ska ju antagligen "topparna" kunna snurra på, om vissa snurrar sjukt lätt och iallafall en mer eller mindre sitter fast, spelar det någon roll?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-7960f69d4651ad05794eaf953c9697b5.jpg

Tips på att få ur olja/vatten ur kanalerna osv? går det att blåsa på med tryckluft eller ska allt vara nere i tråget?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-743e933d5f017c9580d0859d84c63d3a.jpg


627 Inlägg
19 november 2014
#73
Du behöver inte få ut något ur kanalerna nu, när du har monterat allt så kan du blanda olja och diesel och köra med det tills motorn blir varm och sedan tömma ut det och i med ny olja. Fungerar perfekt enligt mig smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#74
volvo-93 skrev:
Du behöver inte få ut något ur kanalerna nu, när du har monterat allt så kan du blanda olja och diesel och köra med det tills motorn blir varm och sedan tömma ut det och i med ny olja. Fungerar perfekt enligt mig smile

okej, ja för när allt vatten åkte in i oljan denna gången så vart den oxå sådär skit seg. men det kanske den inte blir med diesel då?

Hur mycket diesel behövs? har en dunk med kanske 4 liter ca.

Bara fylla på fullt som vanligt, köra tills den blir varm och sen byta filter & olja igen?

Ska fan se till att kammar och allt skit står rätt denna gång så den startar och går som den ska big_smile

Har diskat av alla tryckare samt dom där fästena som håller kammen, ska spola rent kammen oxå i morgon smile gör väll inget att tvätta med yes om man oljar in det med fräsh olja innan det monteras?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#75
Btw, vad beror det på att det trycks in olja i insuget, samt upp typ 2 dec på oljestickan? är det för att det inte varit tätt mellan oljan & vattnet eller kan det vara något stopp någonstans?


6 165 Inlägg
19 november 2014
#76
Hej!
Som sagts tidigare så lägger du bara i kammen och drar dess skruvar i rätt ordning och med rätt moment.

Kammens läge ställer du sedan enligt instruktionerna i instruktionsboken  eller de du hittar på "nätet" .
Du har ju en markering på vevaxeln som ska stå mot gjutningen på den utstickande delen på vevaxelkåpan och en markering på kamremshjulet som samtidigt ska passa mot markeringen på plåten bakom kamremshjulet.
Kolla här!
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#77
jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts tidigare så lägger du bara i kammen och drar dess skruvar i rätt ordning och med rätt moment.

Kammens läge ställer du sedan enligt instruktionerna i instruktionsboken  eller de du hittar på "nätet" .
Du har ju en markering på vevaxeln som ska stå mot gjutningen på den utstickande delen på vevaxelkåpan och en markering på kamremshjulet som samtidigt ska passa mot markeringen på plåten bakom kamremshjulet.
Kolla här!
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

så dom ska oxå dras med moment? står väll isåfall i boken med?

Tack för den länken, kan hjälpas en del när motorn ska nollas & nya remen ska på. har även ny spännrulle osv så blir allt sånt bytt smile


627 Inlägg
19 november 2014
#78
Angående blandningen så brukar jag blanda 2 liter olja och 2 liter diesel så det inte blir allt för tunt smile


6 738 Inlägg
19 november 2014
#79
Piratstikin skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts tidigare så lägger du bara i kammen och drar dess skruvar i rätt ordning och med rätt moment.

Kammens läge ställer du sedan enligt instruktionerna i instruktionsboken  eller de du hittar på "nätet" .
Du har ju en markering på vevaxeln som ska stå mot gjutningen på den utstickande delen på vevaxelkåpan och en markering på kamremshjulet som samtidigt ska passa mot markeringen på plåten bakom kamremshjulet.
Kolla här!
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

så dom ska oxå dras med moment? står väll isåfall i boken med?

Tack för den länken, kan hjälpas en del när motorn ska nollas & nya remen ska på. har även ny spännrulle osv så blir allt sånt bytt smile

Dom ska dras med 20Nm

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#80
Henkix skrev:
Piratstikin skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts tidigare så lägger du bara i kammen och drar dess skruvar i rätt ordning och med rätt moment.

Kammens läge ställer du sedan enligt instruktionerna i instruktionsboken  eller de du hittar på "nätet" .
Du har ju en markering på vevaxeln som ska stå mot gjutningen på den utstickande delen på vevaxelkåpan och en markering på kamremshjulet som samtidigt ska passa mot markeringen på plåten bakom kamremshjulet.
Kolla här!
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

så dom ska oxå dras med moment? står väll isåfall i boken med?

Tack för den länken, kan hjälpas en del när motorn ska nollas & nya remen ska på. har även ny spännrulle osv så blir allt sånt bytt smile

Dom ska dras med 20Nm

mvh

kanon tack smile



Sök