3023
Sök

Saab 9-3 fråga om batteri, spolarvätska och drivrem

56 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Hej! Är en tjej som är ägare till min första bil, saab 9-3 biopower 2008.

Batteri: fick nyligen kortslutning, var beror det på? Finns det något man kan göra för att förhindra det?

Drivrem: när ska den bytas? Den är aldrig bytt och bilen har gått 18.000

Spolarvätska: bilen larmar om att jag måste fylla på spolarvätska. Den är dock full. Problemet är att den inte spolar på bakrutan. Den torkar inte heller där bak. Den torkar bak om jag väljer stt den ska torka bak men inte när jag väljer att den ska spola bak. Kommer ingenting trots stt tanken är full. Hör dock ett ljud av att pumpen jobbar
Senast redigerat av AMM (8 november 2014)

Forummoderator
26 388 Inlägg
8 november 2014
Grattis till ditt köp!

1. Kan kortslutas av lite olika anledningar. Kan vara kabelbrott vid till exempel generatorn eller batteriet, där plusen kommer åt karossen. En felsökning bland kablaget skadar förmodligen inte.

2. Menar du kamrem eller driv/multirem? Tolkar jag en del sidor rätt så har du i alla fall kamkedja.

3. Du har väl två behållare i din bil? En för framrutan och en för bakrutan. Vart den andra behållaren sitter vågar jag dock inte gissa mig fram till. Kolla handboken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 020 Inlägg
11 november 2014
Inte säker på vad du menar exakt med kortslutning i batteriet...har för mig det var dom som hade generatorfel som standardfel kan dock ha varit dieselbilarna oxå.
Lättast är att titta på ribborna på drivremmen, börjar den se sprucken ut byt. Passa på och känn på alla hjulen vid remmen om dom glappar samtidigt.
Hade en 9-5 som oxå larma på spolarbehållare när den var full, sluta larma när den var tom så det var bara att vrida på givaren som sitter istucken i spolarvätskebehållaren.
Att det ej kommer spolarvätska på bakrutan kan bero på skit i munstycket, rensa hålet med en nål.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Sök