3625
Sök

Är det verkligen så busy på verkstäder?

Finraggare
2 381 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Fick nedslag på registreringsbesiktning idag att min parkeringsbroms inte funkar som den skall. Skulle gärna velat ha den åtgärdad innan det är dags att köpa en ny (svindyr) försäkring av omregistrerat fordon. Börjar ringa runt till verkstäder i norra stockholm om de kan laga - får samma svar överallt. Nej - det går inte - nej vi har inte tid förrän om 2-3 veckor - nej vi jobbar inte med den sortens bil.

Är det verkligen sådan högkonjunktur för bilverkstäder att man har råd att tacka nej till jobb? Det är på sin höjd en ny vajer - men jag har småbarn så jag har inte tiden att ligga under bilen just nu. Tanken var att få den registrerad, skaffa garageförsäkring och sedan ägna hela vintern att åtgärda och fixa saker.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2014
kameramannen skrev:
Fick nedslag på registreringsbesiktning idag att min parkeringsbroms inte funkar som den skall. Skulle gärna velat ha den åtgärdad innan det är dags att köpa en ny (svindyr) försäkring av omregistrerat fordon. Börjar ringa runt till verkstäder i norra stockholm om de kan laga - får samma svar överallt. Nej - det går inte - nej vi har inte tid förrän om 2-3 veckor - nej vi jobbar inte med den sortens bil.

Är det verkligen sådan högkonjunktur för bilverkstäder att man har råd att tacka nej till jobb? Det är på sin höjd en ny vajer - men jag har småbarn så jag har inte tiden att ligga under bilen just nu. Tanken var att få den registrerad, skaffa garageförsäkring och sedan ägna hela vintern att åtgärda och fixa saker.

Råd?

Har man inte tid så har man inte?

Kan man inte "den bilen" så kan man inte, är väl bättre att verkstäderna redan i förväg säger det isf?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 125 Inlägg
12 november 2014
it_mutt skrev:
kameramannen skrev:

Råd?

Har man inte tid så har man inte?

Kan man inte "den bilen" så kan man inte, är väl bättre att verkstäderna redan i förväg säger det isf?

Håller med,2-3 veckor är inget,här är det över en månads väntetid

Finraggare
2 381 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Fy fasen, trodde det skulle finnas luckor för verkstäder. Har inte sett någon annan bransch som är så totalbokade.

159 Inlägg
12 november 2014
Vi är fullbokade nästan hela tiden, trofan de när de finns ett X antal bilar som rullar i sverige som behöver lagas, servas osv..

5 119 Inlägg
12 november 2014
Jobbar på bilverkstad. Dock en märkes. Men vi har sedan i våras då vi återinvigde med lite nya mekar haft mellan 2veckor och en månads väntetid. Det låter som på våra konkurenter att dom har lika mycket dom med :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 948 Inlägg
12 november 2014
Därför man ser till att vara trogen en och samma verkstad... boka tid för service? - 1 månads väntetid, byta den trasiga startmotorn? - en dag smile

914 Inlägg
12 november 2014
Dessutom så råkar det vara däckskiftesäsong.

Finraggare
2 381 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Ja, däckskifte är lite märkligt ändå - att man bokar upp hela verkstäder, lyftar, duktiga mekaniker för att byta däck för att det finns en peng att tjäna där trots att det är månader i kö för reparationer. Men, å andra sidan - jag har aldrig jobbat på verkstad så jag har svårt att sätta mig in i hur man planerar för att det skall gå runt.

914 Inlägg
12 november 2014
Däckskifte är också ett "biljobb" och har man trogna kunder är det helt naturligt att skifta hjulen åt kunden.Det kan även betyda merförsäljning dvs däck och att  kunden bokar service och andra reparationer när kunden ändå har kontakt med verkstan.Och om inte verkstan skiftar hjulen vem ska då göra det.Men ett rent hjulskifte är aldrig direkt lönsamt men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen:).

Forummoderator
26 343 Inlägg
12 november 2014
kameramannen skrev:
Fy fasen, trodde det skulle finnas luckor för verkstäder. Har inte sett någon annan bransch som är så totalbokade.

Då har du inte försökt få in en bil på en lackverkstad som även tar in försäkringsjobb..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 november 2014
Kom in till mig imorgon så löser jag det åt dig ditt fanskap! big_smile
Eller så lämnar du bilen hos mig så kan jag få ett par dagar tills den är klar?
Den kommer att stå inne med min älskling så den är säker tongue

Slå en pling efter 12 så bestämmer vi något, ps måste se den live!!!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

220 Inlägg
13 november 2014
Kan intyga att det är samma sak i Gbg.
2 veckors väntetid minst om du ska in på märkesverkstad.
Mindre runt hörnet gubbar kan säkert ta in din älskling och gå loss på den men tvivelaktikga metoder under dagen,men frågan är om du vill ha jobbet gjort ordentligt eller bara lite silvertejp och 5-56.

Sök