Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Hackev8 skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Förstår inte vad du menar riktigt?
När jag har sökt runt efter Sugturbo-byggen så har jag bara mest hittat folk som byggt en traditionell/ren Sugturbo (att man bara styr med förgasaren och lär ha en kol-tätad turbo), oftast på Bubblor och mest i USA, inte alls lika vanligt i sverige.
ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent
Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...
Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo.
Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.
Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.