Anledningen till att turboaggregaten börjar trycka ur sig olja är för att tätningarna inte tål bensin. MEN! Det finns koltätade aggregat som tål bensinen. Sen angående dumpventil så är det väl mest för att spara på gasspjället när man trycket mot det. Men i detta fall så är det ju inget bekymmer. Sen kan du nog få problem med intercoolern då det finns risk för kondensation av bränsle där i. Men det är ju kul med bonnatrimm! Ett tips är att du trycksätter din SU istället. Du bygger lätt om den själv hemma på arbetsbordet. Då slipper du problem med turbo och du kan då använda intercoolern. En dump är då att föredra.
Jo, jag har själv funderat på det också om det kan börja kondensera i intercoolen, men hade en tanke om man sätter den uppochner med anslutningarna neråt, så borde det åtminstone inte bli en ansamling med bensin. I teorin...
Sen VILL jag inte trycksätta min förgasare, då jag får käslan av att det BORDE funka rätt om man gör det riktigt och seriöst, sen är ju en förgasare byggd för att gå under sug ochinte under tryck...
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
En stromberg/SU är lätta att konvertera och fungerar förhållandevis bra med det också. Hörde om en norrman som tagit ut 240-250 häst med trycksatta strombergare. Sen är det så att med sugturbo så får man ofta problem med isbildning på vintern. Det blir väldigt kallt när turbon suger en massa luft genom förgasaren.
Sitter som en spridare undertill på B230F insuget som är nå form av kallstarts tjofräsan, borde det inte gå att koppla på den till starten med ett fördröjningsrelä på 5-10sek, så det blir som en sorts "primer" så han blir mer lättstartad?
Ni här som vet, hur mycket tryck måste den ha för att kunna spruta in soppa, och hur mycket tryck genererar original B21 bränslepump? Ifall man måste koppla en till soppa pump eller om det räcker att bara hoppa på med en T-korsning efter original pumpen och bara sätta ström till spridaren?
Berätta för mig Volvo och inspruts experter! :p
Tack på förhand!
Sitter som en spridare undertill på B230F insuget som är nå form av kallstarts tjofräsan, borde det inte gå att koppla på den till starten med ett fördröjningsrelä på 5-10sek, så det blir som en sorts "primer" så han blir mer lättstartad?
Ni här som vet, hur mycket tryck måste den ha för att kunna spruta in soppa, och hur mycket tryck genererar original B21 bränslepump? Ifall man måste koppla en till soppa pump eller om det räcker att bara hoppa på med en T-korsning efter original pumpen och bara sätta ström till spridaren?
Berätta för mig Volvo och inspruts experter! :p
Tack på förhand!
skulle nästan vara lättaste att göra den via en knapp som man får trycka på, för om motorn är varm å du preppar den med soppa i 5-10sek så lär du ta livet av tändstiften och nedsurning.
Men om man sätter en separat soppa pump från typ 740 eller nå så spridaren får tillräckligt med tryck så borde det ju funka?
Men hur mycket tryck får man ur primärpumpen från en vanlig 740 då?
Primärpumpen ger mycket tryck, 6-7bar om inte mer, om man inte bygger retursystem med bränsletrycksregulator.
Men kanske finns någon klenare pump som inte orkar mer än ca 3bar med pluggad retur. Eller så är det bara att prova, borde räcka att bara slå igång pumpen så den primar ledningen och sen trycka på knappen för att öppna kallstartventilen och dra på starten.
Om man kör både spridaren OCH pumpen på starten (fjädrade läget på nyckeln), det borde ju räcka för att få bilen och starta och sedan gå av egen maskin.
Eller vad tror du?
Om man kör både spridaren OCH pumpen på starten (fjädrade läget på nyckeln), det borde ju räcka för att få bilen och starta och sedan gå av egen maskin.
Eller vad tror du?
Känns som att det skulle kunna funka. Är ju alltid värt ett försök