Det här bygget började redan för ett år sedan men jag har haft projekttrådar på Hondaklubben.com och ClubJDM.se. Så jag kommer att fylla på med vad som hänt fram tills nu genom att saxa all info från mina andra trådar.
Nu blev det så att min fru (och jag) tycker att vi borde ha en bil till, så att båda kommer hem från jobbet så snabbt som möjligt och kan umgås med våra barn.
Vi hade pratat om det lite löst i nån månad, men så i början på året skickade hon ett mail till mig med blocket annonser.
Vid det här laget borde min fru förstå att man inte gör så utan att det får konsekvenser...
Allt hon skickat åkte i soporna och jag tänkte "Vad kan man åka fort i som är billigt?"
Jag har haft en -88 Prelude tidigare och var riktigt nöjd. Så varför inte en till?
Det fanns två stycken på blocket den ena i Uppsala som legat ute för 25.000kr och gått 25.000mil men nu var den nere på 16,000 och under sökandets gång kom den ner till 12.000. För mycket tycker jag.
Sen fanns det en till... Obesiktigad och avställd. 18,000 mil 5,800kr PoK
I annonsen skriver han att den ej är körd på ett långt tag, men vafan det är ju en Honda så varför inte?
Jag ringer honom och allt verkar någorlunda iaf.
Jag slänger ut en vädjan till Skånepågarna i HPC och Andreas "Anno" Norberg sträcker ut handen och ger mig ett stadigt handtag!
![http://farm6.staticflickr.com/5497/12294635053_6207352109_b.jpg]()
Sagt blev gjort och här är den i Annos garage. 4,500kr, trasig generator och det saknas en bit av avgassystemet.
Allt annat funkar, eller ja fläktvredet var trasigt och stod på högsta fart. Men det känns som marginellt.
Hur gör jag nu? Jag har köpt en bil i Skåne som inte är besiktad sedan 2004 och har haft körförbud i nio år.
Jag vädjar än en gång till Skånepågarna och Anno svarar igen. Han byter generatorn åt mig (två gånger eftersom jag fick en med samma serienr men som ändå var annorlunda) och svetsar på ett rör till avgaset. Besiktning bokas in 1/2 och jag tar tåget ner.
![http://farm8.staticflickr.com/7408/12294679255_6655c45a1d_b.jpg]()
En väska full med verktyg kan vara bra att ha!
Jag kommer ner och hämtas av Anno på centralen i Malmö, vi snackar lite sen åker jag till besiktningen.
Resultatet efter närmare ett decennium utan kärlek:
![http://farm4.staticflickr.com/3760/12294634623_9651da1022_b.jpg]()
WTF! Besiktningsmannen (Pojken) Sa själv att den nästan gick igenom. Efter så lång tid!! Jag hade räknat med massor av andra fel som pojken tydligen inte höll med om.
Dagen efter köptes ett "Basic Survival Kit" Eller BS kittet som det även kallas.
![http://farm3.staticflickr.com/2831/12295110914_44dfcef9d6_b.jpg]()
Spolarvätska, torkarblad (De gamla hade förlorat det där härliga bettet efter tio år, konstigt.) brandsläckare och en blåtandshögtalare så att resan hemåt skulle kännas säker och uthärdlig.
Jag passade på att väga bilen på en vågstation nära Helsingborg. 1180kg utan förare med ca 50l bensin och full spolarvätsketank samt en del bråte i bagaget.
Till slut kom jag hem. Helt utan missöden med en motor som stått i nio år med gammal olja, torr kamrem och allt vad det innebär.
![http://farm8.staticflickr.com/7310/12294637783_5988ced3d0_b.jpg]()
Den är inte vacker men det ska jag nog få bukt på inom sinom tid.
Planen:
Den ska alltid brukas som daily på vintern men kommer modifieras efter att gå på bana.
Den ska lättas ca 200kg så att jag landar på tresiffrigt. ALLT ska rensas!
Motorn ska swappas K20/B18/H22 något sådant.
16" lättviktsfälgar och R-Däck 205/45-16. Det lutar åt Nankang NS2-R trots att jag själv säljer däck och skakar på huvudet varje gång nån köper Nankang. knappa 5k för R-däck är svårt att slå och det jag hört om dem verkar förvånansvärt bra.
Project-Mu Club Racer belägg är beställda. Plockade ner höger frambroms ute på gatan igår. Både belägg och skiva är i riktigt bra skick. Ska ta av allt och blästra det så det funkar felfritt.
Nardi träratt är köpt. Ska åka till Snap-off nån dag och köpa ett 528 och nav.
Det kommer inte gå fort men allt kommer byggas med bra grejer från start.
Men till Mantorp med HPC ska den i alla fall vara pålitlig och körbar.
Nu ska bara ungarna bli friska så att jag slipper vabba och kan börja skruva!
Roger ut!
Edit: Jag är så trött nu att jag inte ids läsa detta själv, så jag förstår om ni inte heller gör det.
Edit: Uppdaterat lite i planen.
Som det skrevs här nere så var den snabbaste bilen på Road and Track's konbana 1988. Detta med de 195/60-14 Michelindäcken den levererades med original.
![http://farm4.staticflickr.com/3713/12300911935_3389458e2b_o.jpg]()
Nu blev det så att min fru (och jag) tycker att vi borde ha en bil till, så att båda kommer hem från jobbet så snabbt som möjligt och kan umgås med våra barn.
Vi hade pratat om det lite löst i nån månad, men så i början på året skickade hon ett mail till mig med blocket annonser.
Vid det här laget borde min fru förstå att man inte gör så utan att det får konsekvenser...
Allt hon skickat åkte i soporna och jag tänkte "Vad kan man åka fort i som är billigt?"
Jag har haft en -88 Prelude tidigare och var riktigt nöjd. Så varför inte en till?
Det fanns två stycken på blocket den ena i Uppsala som legat ute för 25.000kr och gått 25.000mil men nu var den nere på 16,000 och under sökandets gång kom den ner till 12.000. För mycket tycker jag.
Sen fanns det en till... Obesiktigad och avställd. 18,000 mil 5,800kr PoK
I annonsen skriver han att den ej är körd på ett långt tag, men vafan det är ju en Honda så varför inte?
Jag ringer honom och allt verkar någorlunda iaf.
Jag slänger ut en vädjan till Skånepågarna i HPC och Andreas "Anno" Norberg sträcker ut handen och ger mig ett stadigt handtag!

Sagt blev gjort och här är den i Annos garage. 4,500kr, trasig generator och det saknas en bit av avgassystemet.
Allt annat funkar, eller ja fläktvredet var trasigt och stod på högsta fart. Men det känns som marginellt.
Hur gör jag nu? Jag har köpt en bil i Skåne som inte är besiktad sedan 2004 och har haft körförbud i nio år.

Jag vädjar än en gång till Skånepågarna och Anno svarar igen. Han byter generatorn åt mig (två gånger eftersom jag fick en med samma serienr men som ändå var annorlunda) och svetsar på ett rör till avgaset. Besiktning bokas in 1/2 och jag tar tåget ner.

En väska full med verktyg kan vara bra att ha!
Jag kommer ner och hämtas av Anno på centralen i Malmö, vi snackar lite sen åker jag till besiktningen.
Resultatet efter närmare ett decennium utan kärlek:

WTF! Besiktningsmannen (Pojken) Sa själv att den nästan gick igenom. Efter så lång tid!! Jag hade räknat med massor av andra fel som pojken tydligen inte höll med om.

Dagen efter köptes ett "Basic Survival Kit" Eller BS kittet som det även kallas.

Spolarvätska, torkarblad (De gamla hade förlorat det där härliga bettet efter tio år, konstigt.) brandsläckare och en blåtandshögtalare så att resan hemåt skulle kännas säker och uthärdlig.
Jag passade på att väga bilen på en vågstation nära Helsingborg. 1180kg utan förare med ca 50l bensin och full spolarvätsketank samt en del bråte i bagaget.
Till slut kom jag hem. Helt utan missöden med en motor som stått i nio år med gammal olja, torr kamrem och allt vad det innebär.

Den är inte vacker men det ska jag nog få bukt på inom sinom tid.
Planen:
Den ska alltid brukas som daily på vintern men kommer modifieras efter att gå på bana.
Den ska lättas ca 200kg så att jag landar på tresiffrigt. ALLT ska rensas!
Motorn ska swappas K20/B18/H22 något sådant.
16" lättviktsfälgar och R-Däck 205/45-16. Det lutar åt Nankang NS2-R trots att jag själv säljer däck och skakar på huvudet varje gång nån köper Nankang. knappa 5k för R-däck är svårt att slå och det jag hört om dem verkar förvånansvärt bra.
Project-Mu Club Racer belägg är beställda. Plockade ner höger frambroms ute på gatan igår. Både belägg och skiva är i riktigt bra skick. Ska ta av allt och blästra det så det funkar felfritt.
Nardi träratt är köpt. Ska åka till Snap-off nån dag och köpa ett 528 och nav.
Det kommer inte gå fort men allt kommer byggas med bra grejer från start.
Men till Mantorp med HPC ska den i alla fall vara pålitlig och körbar.
Nu ska bara ungarna bli friska så att jag slipper vabba och kan börja skruva!
Roger ut!
Edit: Jag är så trött nu att jag inte ids läsa detta själv, så jag förstår om ni inte heller gör det.
Edit: Uppdaterat lite i planen.
Som det skrevs här nere så var den snabbaste bilen på Road and Track's konbana 1988. Detta med de 195/60-14 Michelindäcken den levererades med original.

Senast redigerat av Daugaard (4 mars 2018)
0
0
0
0