4474
Sök

Volvo 740 Turbo problem! ( B230ET )

121 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Inhandlade mig en vinterkälke som går lite skumt, Denna har ett laddtryck på endast ca 0.3 bar vid ~2000 och fortsätter hålla detta tills ca ~ 4.5-5000 rpm då laddar den ca 0.5 bar.

Vad kan detta bero på? Den är alltså väldigt seg spoolad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
17 november 2014
#2
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

Kör fort så hinner inget hända...

121 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#3
Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 november 2014
#4
Merzacl500 skrev:
Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

121 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#5
DiwraZ skrev:
Merzacl500 skrev:
Growe skrev:
sprickor eller så kanske wastegaten står lite öppen..  svårt med sånt där gammalt och säkert 400 idioter varit på och skruva..

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Tyvärr är det ju så! Den går fint i övrigt, Lite högtomgång men antar det har att göra med öppna dumpen. Har hämtat en återcirkulerande som ska på ikväll! Kan kolla angående armen.

Har ej hunnit bygga något för att testa läckage ännu, Men visst är det vanligt att plastgavlarna i ic:n brukar fara? Kanske är därav?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 november 2014
#6
Merzacl500 skrev:
DiwraZ skrev:
Merzacl500 skrev:

endast 5 ägare med mig inkluderat! big_smile Så förhoppningsvis lite mindre än 400 idioter som varit där och fipplat wink Men brukar avgashusen spricka på dessa?

Räcker ju med en idiot tyvärr... Går den schysst i övrigt? Kollat tryckrör IC efter sprickor? Inte så enkelt att WG armen hoppat av? Inte helt ovanligt

Tyvärr är det ju så! Den går fint i övrigt, Lite högtomgång men antar det har att göra med öppna dumpen. Har hämtat en återcirkulerande som ska på ikväll! Kan kolla angående armen.

Har ej hunnit bygga något för att testa läckage ännu, Men visst är det vanligt att plastgavlarna i ic:n brukar fara? Kanske är därav?

En okulär inspektion kommer du långt på. Släng den öppna dumpen så långt bort du man. Kan den va trasig så det är den som är boven? Spruckna gavlar och slangar är inte ovanligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

179 Inlägg
22 november 2014
#7
Läckage är det första du ska kolla på alla slangar du hittar. Testa även startgas vid insugspackning och spridarna. Släng som sagt den öppna dumpen så långt bort du kan. Motronic systemet på b230et är känsligt då det inte har lambdasond som kompenserar vid eventuella fel.



Sök