4407
Sök

Ombygge, conventering av motor, turbo, växellåda etc. på peugeot 205

2 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1
Hej gott folk!

Som tråden lyder vill jag göra byggarbete av min sjukt grymma 205:a.
Har goda erfarenheter av skruvande och tänkande kring allt maskinellt man kan tänka sig, dock aldrig gjort nåt lika stort som jag är sugen på nu.

Det jag vill är att göra ett vrålåk av den lille smurfen (205:an e Biltema-spray-smurf-blå av tidigare tokstålle)

Har någon erfarenhet/förslag på trim eller allmänt åsikter så är allt välkommet, vill ventilera idén med lite folk som kan nåt om dessa bilar.

För att göra allt lite mindre abstrakt så är min en 205 Green CKD2, med 80hk motor o manuell 5-pinne. Går som fan, har taklukcka och den gamla, otroligt fula/onödiga/idiotiska instrumentbräda med en fet klocka istället för en RPM-mätare.
Direkt på en fråga: Går det att byta hela instrumentpanelen mot den nyare med varv-, temp- osv- räknare i?
Ser nämligen ut som att det måste slaktas bort en hel del annan plast för att få loss skiten...
vilket jag inte har något emot då jag hellst vill strippa den fruktansvärda franska plastinredningen ^^

Det jag har funderingar på är:
MI16 motorn som tydligen ska passa 205:ans växellåda dirr, vad är det mer som passar från en standard 205?
Alltså, motorfästen tändspole, osv.. kylare? - och är det VÄLDIGT BÖKIGT (dvs. typ 3 veckors arbetspass, alltså tillverka fästen) eller ett jobb som tar en helg?

Turbokonventera: Vilken typ/storlek kan vara lämpligast/får plats?
Kompressor mata kanske...? smile
Bygga om till 4x4, vad kan passa? Syncro/haldex från nån VW golf eller finns det billigare fyrhjulsdrift från peugeot.

Kom med förslag! Inget är omöjligt! (..men finns ju gränser såklart ^^)

Har tänkt göra allt med hyfsat begagnade delar, inget för nytt eller för dyrt. Ska vara ett garageprojekt inte en utställningsbil, har dock en liten dröm om att det kan bli tankar på Grupp H bygge, fast utan laddning då såklart..
Bilen blir knappt värd mer än 10 000 kronor nånsin ändå.
Vill bara ha nåt att göra på fritiden o ha mer krut i min redan pigga bil.

OBS! Detta för dom som vill veta min åsikt om Peugeot 205: (skrev lite långt)



Franska bilar är inte mest kända för sin kvalité...
Har hört många snacka skit om just Peugeot och måste då säga, de måste gå på många fördomar..

Jag har ägt bilar från Mercedes, Audi, Toyota, VW, och en tidigare Peugeot. och aldrig haft så många felfria, hårt piskande, rivstartande, slit och släng mil som jag haft i en 806:a och har i 205:an.
Har piskat den lille skiten över 600mil på 2 månader, bilen har ingen servicehistorik. Garanterat original kamrem (gått 195xxmil i skrivande stund) Drivknut fram har knackat sen jag suttit i bilen, motorn startar VARJE gång, den börjar gå lite huttrigt vid kall starter nu mera och vid tidigt hårt gaspådrag direkt efter start, bromsarna är nog rätt slut snart..

jaja, mycket skrivande (sorry) men man kan sammanfatta allt med att säga att jag kört skiten med pedalerna i ett ända läge sen jag köpte den
..och det har varit ändläget!
Bara slagit i växlarna och pressat den i ur och skur, (samt i en och annan fyllerally på grusvägar/grusparkeringar.. hehe) i förhoppningar om att det nån gång ska säga brak... Men den ger sig fan inte.. det underbara är att jag gav 4k för den och den är bessad O skattad till juli 2015..
Tillägger att maxförbrukning jag kommit upp i är 0.79Ltr/ mil (varav 10mil är körda med punka vänster fram och bilen har 3 olika däckmärken och storlekar)
Så franska Peugeot.. det är att rekommendera anser jag! smile

Tack för svar och åsikter!

Mvh
Wagga wagga

Pedalen ska vara i ett läge, och det är ändläget


Sök