2936
Sök

Brustet kamrem trots byte!!

2 Inlägg
21 november 2014
Trådstartare
#1
Jag tänkte dela med mig och se om jag kan få lite bra råd.
Vi har en Renault Espace som köptes privat för ca 7 månaderr sen. Innan köpet så lovade säljaren att byta kamrem. Han köpte kamrem (det är bekräftat med kvitto) och sedan lämnade in bilen o kamrem till auktoriserad verkstad som bytte och satte stämpel i boken.
Mindre än 5 månader efter och ca 1000 mil så krashar motorn pga kamremmet brustit.
Är det någon somhar erfarenhet av liknande och hur man ska gå tillväga? Vad har jag för rättigheter?
tacksamför allasvar och upplevelser.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2014
#2
Tyvärr är det en stor skillnad mellan att ha rätt och att få rätt i dylika fall men remmen skall hålla bra mycket längre än fem månader och 1000mil. Men jag tycker att det saknas lite information för du skriver att ni haft bilen i sju månader men att remmen bara höll i fem, den har alltså stått still i två månader med motorhaveri?

Har du varit i kontakt med föregående ägare och verkstad, hur ser de på saken?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 938 Inlägg
21 november 2014
#3
Ska inte döma någon, men ibland biter man sig i röven när man köper delar för att låta en verkstad montera.
Går delarna sönder efter montering så kommer verkstaden skylla på produkten, och tillverkaren utav produkten kommer skylla på verkstaden.

Mitt i detta står du, uppenbarligen utan någon lösning eftersom du skriver här.
Du måste bevisa vem som gjort fel så du kan kräva ersättning av denne.

Är kamremmen helt av? Ta gärna en bild på den.
Det kan vara antingen fel på remmen så den separerat, men det händer sjukt sällan.
Själv har jag aldrig sett det med egna ögon.
Eller så har dom spänt den så inåthelvete för hårt.

825 Inlägg
21 november 2014
#4
Man måste ofta byta spännrullarna också , när man byter kamrem , då den nya ofta blir hårdare spänd, och därmed kan skada spännrullarna. Trist men så är det tyvärr.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

8 883 Inlägg
21 november 2014
#5
Pashmaloo skrev:
Jag tänkte dela med mig och se om jag kan få lite bra råd.
Vi har en Renault Espace som köptes privat för ca 7 månaderr sen. Innan köpet så lovade säljaren att byta kamrem. Han köpte kamrem (det är bekräftat med kvitto) och sedan lämnade in bilen o kamrem till auktoriserad verkstad som bytte och satte stämpel i boken.
Mindre än 5 månader efter och ca 1000 mil så krashar motorn pga kamremmet brustit.
Är det någon somhar erfarenhet av liknande och hur man ska gå tillväga? Vad har jag för rättigheter?
tacksamför allasvar och upplevelser.

Eftersom bilen bytt ägare efter reparationen så har du tyvärr inget att hämta, evt garantier gäller den tidigare ägaren.

Fotograf på tierpidag.se

2 024 Inlägg
21 november 2014
#6
Personligen har jag aldrig hört talas om en auktoriserad verkstad som monterar delar som kunden har med sig, just pga att verkstaden inte kan lämna garantier på reparationen då. Möjligen att mindre verkstäder kan göra så men det är nog inte vanligt. Skulle nästan tippa på att stämpeln hamnat i boken med hjälp av en kompis som jobbar på verkstaden ifråga. Du skriver att det finns kvitto på köpet av remmen, det borde ju finnas ett kvitto från verkstaden oxå?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 938 Inlägg
21 november 2014
#7
Hamilton skrev:
Pashmaloo skrev:
Jag tänkte dela med mig och se om jag kan få lite bra råd.
Vi har en Renault Espace som köptes privat för ca 7 månaderr sen. Innan köpet så lovade säljaren att byta kamrem. Han köpte kamrem (det är bekräftat med kvitto) och sedan lämnade in bilen o kamrem till auktoriserad verkstad som bytte och satte stämpel i boken.
Mindre än 5 månader efter och ca 1000 mil så krashar motorn pga kamremmet brustit.
Är det någon somhar erfarenhet av liknande och hur man ska gå tillväga? Vad har jag för rättigheter?
tacksamför allasvar och upplevelser.

Eftersom bilen bytt ägare efter reparationen så har du tyvärr inget att hämta, evt garantier gäller den tidigare ägaren.

Om garantin är bunden till den person som äger bilen vid reparationstillfället så bör det finnas skriftligt någonstans.

Hur som helst så har man lagstadgad reklamationsrätt på både arbete och material köpta och utförda i Sverige, byttes kamremmen för 7 månader sedan så bör det inte vara några problem så länge man kan bevisa vem som gjort fel.

2 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#8
Det första jag gjorde var att ringa verkstan. Och precis som någon skrev här skyllde han ifrpn sig o sa att han bara bytt kamrem och inte kunde stå till svars. senkontaktade jag förra ägaren och hanskickade kvitto på remmen. Så jag har både kvitto på kamrem och kvitto på att verkstaden gjort bytet. Enligt min verkstad så har deinte bytt vattenpumpen vilket kan vara orsaken.Orsaken kan ooxo vara spännrullar som ågon skrev. Hur går jag vidare med detta smidigast? Talade med en jurist på reklamationsnämnden och hon sa att jag ska skriva ett brev till verkstan och ge de 2 veckor att återgälda felet annars stämma de. Jag vill veta om någon gått genom liknande prblemmed verstäder och kan tipsa om hur jag smidigast kan få erkstan att ta sitt ansvar??

1 798 Inlägg
22 november 2014
#9
Om det nu är så att enbart kamremmen är bytt och man inte brydde sig om att byta löphjul/vattenpump och det är just dessa som gett upp och orsakat haveriet så bör ju skulden ligga på förre ägaren och dess snålhet.
Verkstaden har ju enbart gjort den delen som är beställd av kund!


6 632 Inlägg
22 november 2014
#10
Pashmaloo skrev:
Det första jag gjorde var att ringa verkstan. Och precis som någon skrev här skyllde han ifrpn sig o sa att han bara bytt kamrem och inte kunde stå till svars. senkontaktade jag förra ägaren och hanskickade kvitto på remmen. Så jag har både kvitto på kamrem och kvitto på att verkstaden gjort bytet. Enligt min verkstad så har deinte bytt vattenpumpen vilket kan vara orsaken.Orsaken kan ooxo vara spännrullar som ågon skrev. Hur går jag vidare med detta smidigast? Talade med en jurist på reklamationsnämnden och hon sa att jag ska skriva ett brev till verkstan och ge de 2 veckor att återgälda felet annars stämma de. Jag vill veta om någon gått genom liknande prblemmed verstäder och kan tipsa om hur jag smidigast kan få erkstan att ta sitt ansvar??

Du släpper det och försöker ordna rabatt på en annan bil om firman kan tänka sig att byta in bilen (Ifall de har försäljning också). Eftersom garantin som ges på 1år gäller bara ägaren, säljer man då bilen gäller ingen garanti.

Skulle samtliga kamremsrelaterade grejer bytas med Renault original delar så finns det en större chans att få ut något ifrån detta. Men mest troligt har ägaren bara skickat med en billig kamrem köpt från biltema, skruvat eller något.

De/Dem

8 883 Inlägg
22 november 2014
#11
Glesmark skrev:
Hamilton skrev:
Pashmaloo skrev:
Jag tänkte dela med mig och se om jag kan få lite bra råd.
Vi har en Renault Espace som köptes privat för ca 7 månaderr sen. Innan köpet så lovade säljaren att byta kamrem. Han köpte kamrem (det är bekräftat med kvitto) och sedan lämnade in bilen o kamrem till auktoriserad verkstad som bytte och satte stämpel i boken.
Mindre än 5 månader efter och ca 1000 mil så krashar motorn pga kamremmet brustit.
Är det någon somhar erfarenhet av liknande och hur man ska gå tillväga? Vad har jag för rättigheter?
tacksamför allasvar och upplevelser.

Eftersom bilen bytt ägare efter reparationen så har du tyvärr inget att hämta, evt garantier gäller den tidigare ägaren.

Om garantin är bunden till den person som äger bilen vid reparationstillfället så bör det finnas skriftligt någonstans.

Hur som helst så har man lagstadgad reklamationsrätt på både arbete och material köpta och utförda i Sverige, byttes kamremmen för 7 månader sedan så bör det inte vara några problem så länge man kan bevisa vem som gjort fel.

Garantier gäller alltid den ursprungliga köparen och följer inte med bilen.

Fotograf på tierpidag.se

1 938 Inlägg
22 november 2014
#12
Hamilton skrev:
Glesmark skrev:
Hamilton skrev:

Eftersom bilen bytt ägare efter reparationen så har du tyvärr inget att hämta, evt garantier gäller den tidigare ägaren.

Om garantin är bunden till den person som äger bilen vid reparationstillfället så bör det finnas skriftligt någonstans.

Hur som helst så har man lagstadgad reklamationsrätt på både arbete och material köpta och utförda i Sverige, byttes kamremmen för 7 månader sedan så bör det inte vara några problem så länge man kan bevisa vem som gjort fel.

Garantier gäller alltid den ursprungliga köparen och följer inte med bilen.

Hur som helst, det är inte garanti som behövs i detta fallet, det räcker med reklamation av antingen vara eller tjänst.

Men jag är beredd att gå mot dig mest bara för att, du kan inte bara generalisera alla garantier.
Om vi ska pratar bilar så är väl nybilsgarantin perfekt att ta som exempel, den följer oftast med till den nya ägaren under förutsättning att det finns garantitid kvar.

509 Inlägg
22 november 2014
#13
Kan det varit multiribbremmen som letat sig in till kamremmen pga felmontering? Jag har sett det på 2 renaulter.Det var något med att den inte skulle ligga på samma spår på alla remskivor.Rem 5k och remskivor 6k tror jag det var. Vet du om multiremmen var hel?

441 Inlägg
23 november 2014
#14
Enligt mig så har verkstaden bytt remmen och stämplat boken. Då har de även tagit på sig ansvaret för servicen. Innom el/vvs branchen så får vi ta över garantin även om man monterat material som kund själv har stått för. Det går inte att avtala bort utan då får man tacka nej till jobbet.  Precis samma sak gäller här när verkstaden valde att montera remmen och sätta sin stämpel i boken så ska de kunna stå för att allt är i sin ordning.


1 938 Inlägg
23 november 2014
#15
dasboot skrev:
Enligt mig så har verkstaden bytt remmen och stämplat boken. Då har de även tagit på sig ansvaret för servicen. Innom el/vvs branchen så får vi ta över garantin även om man monterat material som kund själv har stått för. Det går inte att avtala bort utan då får man tacka nej till jobbet.  Precis samma sak gäller här när verkstaden valde att montera remmen och sätta sin stämpel i boken så ska de kunna stå för att allt är i sin ordning.

Skillnaden är väl att företag som jobbar mot företag har kundunika avtal för det mesta.

Det är en spännande syn på det hela i alla fall, vad du skriver är i praktiken att jag kan ta med ett par nya Bosch torkarblad som jag låter monteras av en verkstad.
Skulle det sedan visa sig att torkarbladen inte håller mer än 1 vecka, gummit lossnar och repar framrutan, detta menar du alltså att jag kan hålla verkstaden ansvariga för eftersom dom tog över garantin i samband med att dom utförde arbetet? Spännande som sagt....

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
23 november 2014
#16
Glesmark skrev:
dasboot skrev:
Enligt mig så har verkstaden bytt remmen och stämplat boken. Då har de även tagit på sig ansvaret för servicen. Innom el/vvs branchen så får vi ta över garantin även om man monterat material som kund själv har stått för. Det går inte att avtala bort utan då får man tacka nej till jobbet.  Precis samma sak gäller här när verkstaden valde att montera remmen och sätta sin stämpel i boken så ska de kunna stå för att allt är i sin ordning.

Skillnaden är väl att företag som jobbar mot företag har kundunika avtal för det mesta.

Det är en spännande syn på det hela i alla fall, vad du skriver är i praktiken att jag kan ta med ett par nya Bosch torkarblad som jag låter monteras av en verkstad.
Skulle det sedan visa sig att torkarbladen inte håller mer än 1 vecka, gummit lossnar och repar framrutan, detta menar du alltså att jag kan hålla verkstaden ansvariga för eftersom dom tog över garantin i samband med att dom utförde arbetet? Spännande som sagt....

Som dasboot säger: Vi som VVS-företag tar över garantin om kunden håller materialet även då privatkunder. Egentligen så ska man neka dessa jobb men oftast sker det inte och man utför dessa ändå. Lyckligtvis har inte vi så många privatkunder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 259 Inlägg
23 november 2014
#17
En kamrem kan gå sönder av många olika orsaker. Det behöver inte bero på varken jobbet eller materialet. Så konstatera varför den har gått av innan du ens funderar på hur du ska gå vidare med det. Är det inget du klarar av själv så får du lämna in den till en oberoende verkstad och betala dom för det.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

441 Inlägg
23 november 2014
#18
Glesmark skrev:
dasboot skrev:
Enligt mig så har verkstaden bytt remmen och stämplat boken. Då har de även tagit på sig ansvaret för servicen. Innom el/vvs branchen så får vi ta över garantin även om man monterat material som kund själv har stått för. Det går inte att avtala bort utan då får man tacka nej till jobbet.  Precis samma sak gäller här när verkstaden valde att montera remmen och sätta sin stämpel i boken så ska de kunna stå för att allt är i sin ordning.

Skillnaden är väl att företag som jobbar mot företag har kundunika avtal för det mesta.

Det är en spännande syn på det hela i alla fall, vad du skriver är i praktiken att jag kan ta med ett par nya Bosch torkarblad som jag låter monteras av en verkstad.
Skulle det sedan visa sig att torkarbladen inte håller mer än 1 vecka, gummit lossnar och repar framrutan, detta menar du alltså att jag kan hålla verkstaden ansvariga för eftersom dom tog över garantin i samband med att dom utförde arbetet? Spännande som sagt....

Gäller både företag och privatpersoner.  Låter helt sjukt, men monterar jag kundens material så tar jag över allt ansvar och händer något så är det mitt fel. Låter helt sjukt men så är det. Ditt exempel är precis något sådant som skulle kunna hända oss och då får vi skiten.


1 938 Inlägg
23 november 2014
#19
dasboot skrev:
Glesmark skrev:
dasboot skrev:
Enligt mig så har verkstaden bytt remmen och stämplat boken. Då har de även tagit på sig ansvaret för servicen. Innom el/vvs branchen så får vi ta över garantin även om man monterat material som kund själv har stått för. Det går inte att avtala bort utan då får man tacka nej till jobbet.  Precis samma sak gäller här när verkstaden valde att montera remmen och sätta sin stämpel i boken så ska de kunna stå för att allt är i sin ordning.

Skillnaden är väl att företag som jobbar mot företag har kundunika avtal för det mesta.

Det är en spännande syn på det hela i alla fall, vad du skriver är i praktiken att jag kan ta med ett par nya Bosch torkarblad som jag låter monteras av en verkstad.
Skulle det sedan visa sig att torkarbladen inte håller mer än 1 vecka, gummit lossnar och repar framrutan, detta menar du alltså att jag kan hålla verkstaden ansvariga för eftersom dom tog över garantin i samband med att dom utförde arbetet? Spännande som sagt....

Gäller både företag och privatpersoner.  Låter helt sjukt, men monterar jag kundens material så tar jag över allt ansvar och händer något så är det mitt fel. Låter helt sjukt men så är det. Ditt exempel är precis något sådant som skulle kunna hända oss och då får vi skiten.

Det låter fruktansvärt sjukt, undra varför reglerna utformades så från första början.
Men i och med att det är som det är så antar jag att alla bolag har någon slags försäkring som täcker skador/problem av dessa slag.
Skulle ett värmesystem som ni monterat, men som kunden själv införskattat att börja läcka så man får bryta upp golv osv pga fuktskador, så skulle det slå hårt mot ett litet företag.
Det låter verkligen orimligt även om så är fallet, tragiskt.

8 883 Inlägg
23 november 2014
#20
Glesmark skrev:
Hamilton skrev:
Glesmark skrev:
Om garantin är bunden till den person som äger bilen vid reparationstillfället så bör det finnas skriftligt någonstans.

Hur som helst så har man lagstadgad reklamationsrätt på både arbete och material köpta och utförda i Sverige, byttes kamremmen för 7 månader sedan så bör det inte vara några problem så länge man kan bevisa vem som gjort fel.

Garantier gäller alltid den ursprungliga köparen och följer inte med bilen.

Hur som helst, det är inte garanti som behövs i detta fallet, det räcker med reklamation av antingen vara eller tjänst.

Men jag är beredd att gå mot dig mest bara för att, du kan inte bara generalisera alla garantier.
Om vi ska pratar bilar så är väl nybilsgarantin perfekt att ta som exempel, den följer oftast med till den nya ägaren under förutsättning att det finns garantitid kvar.

Nu handlar ju tråden om ett verkstadsbesök och garantier, reklamationer ska göras av den som betalat och i det här faller är det den förra ägaren.

Fotograf på tierpidag.se


Sök