3228
Sök

Olja i 2st tändstiftsbrunnar, volvo 850 -96 GL

329 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#1
halloj!
lånade ut min bil till en kompis och fick tillbaka den när den går som ett lass skit..
har sökt runt men hittar inga riktiga konkreta svar så lägger ut en "hjälp mig annons"

ibland så går bilen på alla 5, och sen ner till 3-4 burk, tänkte det är säkert stiften!
visst var det något med dom men inte som jag sett tidigare, 2st tändstiftbrunnar var halvfulla med olja och även hela tändstiften!  + att bilen självklart är tom på olja.

från vänster så är det cyl 2-3 som det är blöta stift på. precis precis vid oljelockspåfyllningen.

det jag har fått tips om,

ventilkåpspackningen,
vevhusventen,
topplockspackningen,
dåliga ventiltätningar,
dålig kolvring/ar

någon som har råkat ut för samma sak?
vad ligger kostnaden på om man ska fixa det själv?
vad behöver man för saker till rep?

/D


2 251 Inlägg
24 november 2014
#2
Själva felet lär ju knappast vara att det är olja i brunnarna. Men oljan kommer någonstans ifrån. T ex lä kunde ventilkåpspackning. Eller att olja trycks ut p g a för högt vevhustryck, som i sin tur oftast beror på tät vevhusventillation. Olja och kondens i oljan, faktiskt, kan tryckas ut och hamna i tändfördelaren. Då blir det som följd fel på tändningen, så klart.
Plocka av fördelaren leta o kolla. Där får inte finnas vare sig vatten eller olja.
Att byta vevhusventillation med tillhörande slangar, packning till insugningsröret (som måste lossas) o annat gick på 2000 kr i delar. Blev riktigt bra.

Finns beskrivet på forumet hur jag gjorde...men vart vete f-n

329 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#3
Meaganeowner skrev:
Själva felet lär ju knappast vara att det är olja i brunnarna. Men oljan kommer någonstans ifrån. T ex lä kunde ventilkåpspackning. Eller att olja trycks ut p g a för högt vevhustryck, som i sin tur oftast beror på tät vevhusventillation. Olja och kondens i oljan, faktiskt, kan tryckas ut och hamna i tändfördelaren. Då blir det som följd fel på tändningen, så klart.
Plocka av fördelaren leta o kolla. Där får inte finnas vare sig vatten eller olja.
Att byta vevhusventillation med tillhörande slangar, packning till insugningsröret (som måste lossas) o annat gick på 2000 kr i delar. Blev riktigt bra.

Finns beskrivet på forumet hur jag gjorde...men vart vete f-n

tack för svaret!

plockade bort fördelaren, den såg lite gegig ut, så putsade av den,
alla kablar ser okej ut,
då är troligtvis felet i vevhusventillationen? har hört att det kan gå att rengöra den?
hur mycket jobb är det, (har ingen hynes bok att till gå ikväll)
en jädra massa slangar som ska bort och insuget om jag inte har helt fel?


Teknisk
328 Inlägg
24 november 2014
#4
Demmpa skrev:
Meaganeowner skrev:
Själva felet lär ju knappast vara att det är olja i brunnarna. Men oljan kommer någonstans ifrån. T ex lä kunde ventilkåpspackning. Eller att olja trycks ut p g a för högt vevhustryck, som i sin tur oftast beror på tät vevhusventillation. Olja och kondens i oljan, faktiskt, kan tryckas ut och hamna i tändfördelaren. Då blir det som följd fel på tändningen, så klart.
Plocka av fördelaren leta o kolla. Där får inte finnas vare sig vatten eller olja.
Att byta vevhusventillation med tillhörande slangar, packning till insugningsröret (som måste lossas) o annat gick på 2000 kr i delar. Blev riktigt bra.

Finns beskrivet på forumet hur jag gjorde...men vart vete f-n

tack för svaret!

plockade bort fördelaren, den såg lite gegig ut, så putsade av den,
alla kablar ser okej ut,
då är troligtvis felet i vevhusventillationen? har hört att det kan gå att rengöra den?
hur mycket jobb är det, (har ingen hynes bok att till gå ikväll)
en jädra massa slangar som ska bort och insuget om jag inte har helt fel?

Om du ger dig på vevhusventilationen är det ett hett tips att ha nya slangar hemma redan innan du börjar skruva. Slangarna blir gamla och hårda och då spricker de lätt när du ska demontera dem.

Är för övrigt specialklammer på slangarna som, om man är noggrann, ska klämmas med specialverktyg. Det går att ersätta klammorna med vanliga skruvklammer, men det kan då bli lite trångt på sina ställen.

Vevhusburken går säkert att göra ren om man tycker om att gegga, men jag köpte en ny så att det inte skulle vara några tveksamheter.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

2 251 Inlägg
25 november 2014
#5
Och så ska kanalen i blocket från vevhusventillationen ned till oljetråget rensas från avlagringar.

329 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#6
Maxen skrev:
Demmpa skrev:
Meaganeowner skrev:
Själva felet lär ju knappast vara att det är olja i brunnarna. Men oljan kommer någonstans ifrån. T ex lä kunde ventilkåpspackning. Eller att olja trycks ut p g a för högt vevhustryck, som i sin tur oftast beror på tät vevhusventillation. Olja och kondens i oljan, faktiskt, kan tryckas ut och hamna i tändfördelaren. Då blir det som följd fel på tändningen, så klart.
Plocka av fördelaren leta o kolla. Där får inte finnas vare sig vatten eller olja.
Att byta vevhusventillation med tillhörande slangar, packning till insugningsröret (som måste lossas) o annat gick på 2000 kr i delar. Blev riktigt bra.

Finns beskrivet på forumet hur jag gjorde...men vart vete f-n

tack för svaret!

plockade bort fördelaren, den såg lite gegig ut, så putsade av den,
alla kablar ser okej ut,
då är troligtvis felet i vevhusventillationen? har hört att det kan gå att rengöra den?
hur mycket jobb är det, (har ingen hynes bok att till gå ikväll)
en jädra massa slangar som ska bort och insuget om jag inte har helt fel?

Om du ger dig på vevhusventilationen är det ett hett tips att ha nya slangar hemma redan innan du börjar skruva. Slangarna blir gamla och hårda och då spricker de lätt när du ska demontera dem.

Är för övrigt specialklammer på slangarna som, om man är noggrann, ska klämmas med specialverktyg. Det går att ersätta klammorna med vanliga skruvklammer, men det kan då bli lite trångt på sina ställen.

Vevhusburken går säkert att göra ren om man tycker om att gegga, men jag köpte en ny så att det inte skulle vara några tveksamheter.

okej! jag tycker det är onödigt att lägga ner allt för mycket pengar på vinterbilen jag fick för en tusing, så blir nog att göra det halvslafsigt denna gången..

ska göra ett försök här i veckan tänkte jag.


329 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#7
Meaganeowner skrev:
Och så ska kanalen i blocket från vevhusventillationen ned till oljetråget rensas från avlagringar.

okej, då är man väl tvungen att lyfta toppen? eller går det att blåsa rent det på något annat sätt?


2 251 Inlägg
25 november 2014
#8
Toppen - nej. Men insugsröret på framsidan av motorn. Den kanalen jag skrev om är den som oljan i vevhusventillationsburken rinner  tillbaks genom ned till oljetråget.
Hur som haver, så fort man börjar rota i det hela, så vill det gärna kosta några kronor.
Sågade förresten isär den gamla avskiljaren, den var helt igenkoxad av hårt beck, rester från oljan.

329 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#9
Meaganeowner skrev:
Toppen - nej. Men insugsröret på framsidan av motorn. Den kanalen jag skrev om är den som oljan i vevhusventillationsburken rinner  tillbaks genom ned till oljetråget.
Hur som haver, så fort man börjar rota i det hela, så vill det gärna kosta några kronor.
Sågade förresten isär den gamla avskiljaren, den var helt igenkoxad av hårt beck, rester från oljan.

aha då hänger jag med,
i morgon tänkte jag börja riva lite slangar och se om man kan se något,


2 251 Inlägg
26 november 2014
#10
Du kommer inte att kunna se något förrän oljefällan  - vevhusventillationen är lossad. De flesta slangar går dessutom under insugsröret.

Uppgiften för oljefällan är att avskilja olja från den luft och oljedimma som finns i vevhuset. Eftersom kolvringarna inte tätar lika bra på en äldre motor, så blir det ett något högre luftflöde. Funkar inte vevhusventillationen (burken, slangar mm) så blir det tryck i vevhuset. Ja fällan kan t o m bli fylld av olja, såpass att olja sugs med in i insugröret, med blårykande bil som följd. Ger också fel avgasvärden.

Inte så komplicerat att byta, men en hel del skruvande. Kommer jag ihåg rätt behöver 1/4 " långhylsor till flera av muttrarna för grenröret Du ser på den nya insugspackningen vart bultarna sitter. Sitter trångt till.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 november 2014)

2 251 Inlägg
26 november 2014
#11
Men är du säker på att det inte är ventilkåpan som läcker? Vad jag tror så är den monterad med en speciell flytande packning, liknande packningsklister. Har aldrig vågat mig på detta. Men finns beskrivet i bl a Haynes.
Å andra sidan så trycker högt vevhustryck ut oljan...

4 824 Inlägg
26 november 2014
#12
Meaganeowner skrev:
Men är du säker på att det inte är ventilkåpan som läcker? Vad jag tror så är den monterad med en speciell flytande packning, liknande packningsklister. Har aldrig vågat mig på detta. Men finns beskrivet i bl a Haynes.

ja ventilkåpan/kamaxelkåpan eller vad man ska kalla övre delen av toppen för är limmad med flytande packning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

329 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#13
tack  för alla svar, idag så plockade jag ner "flamfällan" som sitter vid gasspjället, och såg att det var lite geggit, gjorde rent det, och bilen gick lite bättre för stunden, sen började den hoppa och hacka igen, hittade även 1
vacumslang som hade lossnat så plockade tillbaka den,

men upptäckte även 1-2hål i avgassystemet, troligtvis inget med det att göra, men efter jag "hörde" det så började lambda lampan att lysa,
bilen går bra vid ca 2000-2200rpm, ibland när du ger lite gas så rör han på sig, och ibland så blir det som om den drar ner effekt?

är det fortfarande vevhusventilationen som spökar tro? fick ut 4-5st olika felkoder som inte gick att återställa,
plockade över alla saker som "visade sig vara trasiga" till den andra volvon men alla delar verkar funka?



Sök