4069
Sök

Audi A6 Quattro -97 Går ojämnt ibland.

67 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#1
I typ 1 år, ägaren innan mig har kört såhär hela tiden, men iallafall, IBLAND, så när man startar den så går den ojämnt, pendlar från 800 till 1500 på tomgång, den pendlar liksom inte ojämnt eller hur man ska förklara, det går väldigt fort mellan 800-1500, typ i jämna sekunder, den går inte oroligt som att den skulle stängas av. och så nästa gång man startar den kan den gå normalt i 1-2 dagar.

Och ibland när man startar den kan tomgången stå konstant på 1500 varv och inte pendla ner till 800.  Och när man kör då, är det som att den fortsätter gasa i typ 2 sekunder efter man släppt gasen och blir sedan ett ryck, men det beror väl endast på att de är för hög tomgång?

Vet att de kan va svårt såhär över internet, men aldrig ägt en audi tidigare, så om någon kanske känner igen sig på detta problem.

67 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#2
Om jag drar ut LMM:en när den går dåligt, ska den gå bra då isåfall om LMM:en är trasig?

Edit: Den gick även igenom besiktningen såhär, så avgasvärderna är bra.
Senast redigerat av Concretum (3 december 2014)

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#3
Liten "uppdatering" men de har kommit nya symtom.

* Den hackar till vid normal körning ibland, ganska kraftigt.
* Tomgången pendlar, ibland, mellan 800-600.
* Tomgången kan ställa sig på 1000 varv och stanna där, även när man kör.
* Bilen kan lägga av helt plötsligt på tomgång.
* Men ibland kan bilen gå helt felfritt, har max kunnat köra i 2 dagar utan problem.

Dessa symtom har varit ganska länge, 1 år kanske har den varit såhär. Köpte bilen såhär och försöker nu fixa problemet.

Läste om att "relä 30" var ett vanligt fel på dessa, att lödningarna släpper, men hittade inget sånt relä i min. Men tidigare ägare verkar inte va så kunnig på el, det är ett larm, och massa avknipsade kablar och då är väl säker reläerna utbytta med, för om man kollar på bilder på google, så stämmer inte reläerna överens med andra bilar?

Och vad är det för relä som ska sitta där ägaren innan har petat in kabelskor?! Dessa går till alarmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-269ada99293715c79fcd7c9770cd796a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-e3a3e98d6bc6a87344e72024c1603016.jpg
avknipsade kablar under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-64c7bae6879c300f0a02d843a11a2eb7.jpg
vad för relä ska sitta här?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-fe282603c85d5fa27c6afd4a80150324.jpg
"snyggt" med en hängande säkring med eltejp?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-f196932663bfc682de0e8e50492a46c2.jpg
Dosan under huven.
Senast redigerat av Concretum (15 december 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#4
Från vänster till höger; 1; "Lastreduceringsrelä" 2; Relä för tutan, 3; Strålkastarrengöring 4; för manuell; relä backljus alt. bara byglat. 5; Intervallrelä till torkarna. 6; Bränslerelä

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Från vänster till höger; 1; "Lastreduceringsrelä" 2; Relä för tutan, 3; Strålkastarrengöring 4; för manuell; relä backljus alt. bara byglat. 5; Intervallrelä till torkarna. 6; Bränslerelä

Tackar smile bränslereläet sa ägaren innan att han hade bytt.

Hittade den här bilden, ser inte riktigt vart detta skulle vara?  Det är ju detta relä jag vill prova att byta.

http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re … Urelay.htm

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#6
Relä 372 är som sagt reläet till bränslepumpen på A6 C4

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Relä 372 är som sagt reläet till bränslepumpen på A6 C4

Aa fast de hade ägaren innan bytt, men vart inge bättre,så vill inte byta bränslereläet  men relä 30 är till ECUn, har läst att mina symtom kan komma om det reläet är trasigt..

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#8
Concretum skrev:
it_mutt skrev:
Relä 372 är som sagt reläet till bränslepumpen på A6 C4

Aa fast de hade ägaren innan bytt, men vart inge bättre,så vill inte byta bränslereläet  men relä 30 är till ECUn, har läst att mina symtom kan komma om det reläet är trasigt..

Här har du iaf den utlovade reläplattan. Detta är då "US"-versionen, så använd den som vägledning (då det inte är direkt ovanligt att det skiljer mellan US o Europa)

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-458efb03549c668ae7dc11fb087dc485.jpg


- - Edit - -

Du har, vad jag vill minnas, även en panelbrygga nere i vänster kickpanel
Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Concretum skrev:
it_mutt skrev:
Relä 372 är som sagt reläet till bränslepumpen på A6 C4

Aa fast de hade ägaren innan bytt, men vart inge bättre,så vill inte byta bränslereläet  men relä 30 är till ECUn, har läst att mina symtom kan komma om det reläet är trasigt..

Här har du iaf den utlovade reläplattan. Detta är då "US"-versionen, så använd den som vägledning (då det inte är direkt ovanligt att det skiljer mellan US o Europa)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 7dc485.jpg


- - Edit - -

Du har, vad jag vill minnas, även en panelbrygga nere i vänster kickpanel

vad menar du med panelbrygga? smile Tog bort kickpanelen på passagerarsidan, för de stod någonstans att reläerna kunde sitta där, men inte på min bil, men de är ju massa andra kablar där, kanske det du menar med panelbrygga? men inga reläer.  eller menar du på förarsidan?

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#10
Jag menar på förarsidan, som jag sa wink

Vill ha för mig att bland annat reläet till fönsterhissarna sitter där.

http://1.bp.blogspot.com/-RpgzqwqzxaU/TpzDpkkJUvI/AAAAAAAAANQ/PpJUSQL_qBo/s1600/relayPanels.gif
Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#11
Ok, jag gör en jättepost;

http://1.bp.blogspot.com/-RpgzqwqzxaU/TpzDpkkJUvI/AAAAAAAAANQ/PpJUSQL_qBo/s1600/relayPanels.gif

.

http://3.bp.blogspot.com/-7Br53SZzqpU/TpzEANa_W9I/AAAAAAAAANY/dSadfYQZFds/s1600/Auxiliary+Relay+Panel+1.jpg

.

http://1.bp.blogspot.com/-TN6UwteJ0fA/TpzEDpzkvdI/AAAAAAAAAOI/UoTRxQSjGFM/s1600/Auxiliary+Relay+Panel+2.jpg

.

http://1.bp.blogspot.com/-simCj3KKoFI/TpzEDKzLHCI/AAAAAAAAAOA/dJo19rWLfUo/s1600/Auxiliary+Relay+Panel+3.jpg

.

http://3.bp.blogspot.com/-18SDdWJQzhc/TpzEC5yePkI/AAAAAAAAAN4/7lf59m_nUgI/s1600/Central+Electric+Panel.jpg

.

http://3.bp.blogspot.com/-wqWsioF0Vpg/TpzECDejXLI/AAAAAAAAANw/4X3zkD3D4rs/s1600/Electronic+Box.jpg

.

http://1.bp.blogspot.com/-Tvjar97SDEQ/TpzEBrX_70I/AAAAAAAAANo/wGrky46QI70/s1600/fuse+panel.jpg

.

http://4.bp.blogspot.com/-f0-dAI33Sbw/TpzEA0ytxlI/AAAAAAAAANg/7EFdXcwm-dk/s1600/underSeat.jpg
Under baksätet


Och som "vanligt", US-versionen
Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#13
Tänkte det kunde vara "bra att ha" wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#14
Kollade under kickpanelen på förarsidan, men fanns inga reläer, bara 2 stora säkringar och en liten :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-03b6bb81a25f4eef628b1ee00990df6d.jpg

men bakom kickpanelen såg jag även detta, hade ni bytt alla? :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-9eac884061b3ee2b40c70d1938bb3b22.jpg

Och på passagerarsidan, bakom kickpanelen är det rätt mycket vatten, är det något viktigt som sitter däromkring? tänkte på om jag löst ut någon undangömd säkring eller något?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209617/209617-4f32e0b2bfa495820296ba655b6a8c44.jpg
Senast redigerat av Concretum (15 december 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#15
Ser ju åtminstone ut som en grogrund för framtida spännande jordfel wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#16
it_mutt skrev:
Ser ju åtminstone ut som en grogrund för framtida spännande jordfel wink

mjo :p kanske det som är felet? :p fast då borde väl ljus eller något krångla med antar jag, men all elektronik i bilen funkar.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#17
Concretum skrev:
it_mutt skrev:
Ser ju åtminstone ut som en grogrund för framtida spännande jordfel wink

mjo :p kanske det som är felet? :p fast då borde väl ljus eller något krångla med antar jag, men all elektronik i bilen funkar.

Jag ogillar spontant att uttala mig om elfel på "nyare" bilar (din ingår i gruppen). Elfel kan te sig så galet märkliga och visa fenomen som är helt obegripliga i sammanhanget.

Men far fick ex.vis på sin A6:a (02:a), "röd bromsvarning" när hans batteri började ge upp. Felande bromsljuskontakt på min tände gul bromslampa, abs-lampan, antisladd/spinn-lampan (samma lampa) o gav felkod på bromsservot (kopplingen i det hela gav visserligen en vettig förklaring, men iaf).

Har du för lite servoolja i en C4 (som din) kan du få varning på bromsarna i högre hastigheter. Detta då servooljan och bromsvätskan står i förbindelse med varandra osv osv.



Så tillbaka till frågan; jo, något annat borde kanske strula också. Jag hade iaf minst rengjort/slipat till det där. Mest bara för att vara på säkra sidan och du trots allt har det "nere".
Senast redigerat av it_mutt (15 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#18
it_mutt skrev:
Concretum skrev:
it_mutt skrev:
Ser ju åtminstone ut som en grogrund för framtida spännande jordfel wink

mjo :p kanske det som är felet? :p fast då borde väl ljus eller något krångla med antar jag, men all elektronik i bilen funkar.

Jag ogillar spontant att uttala mig om elfel på "nyare" bilar (din ingår i gruppen). Elfel kan te sig så galet märkliga och visa fenomen som är helt obegripliga i sammanhanget.

Men far fick ex.vis på sin A6:a (02:a), "röd bromsvarning" när hans batteri började ge upp. Felande bromsljuskontakt på min tände gul bromslampa, abs-lampan, antisladd/spinn-lampan (samma lampa) o gav felkod på bromsservot (kopplingen i det hela gav visserligen en vettig förklaring, men iaf).

Har du för lite servoolja i en C4 (som din) kan du få varning på bromsarna i högre hastigheter. Detta då servooljan och bromsvätskan står i förbindelse med varandra osv osv.



Så tillbaka till frågan; jo, något annat borde kanske strula också. Jag hade iaf minst rengjort/slipat till det där. Mest bara för att vara på säkra sidan och du trots allt har det "nere".

Ja jordfel är inte att leka med smile Ska fixa till de där kablarna.

Jag läste även nyss om kalibrering utav gasspjället? Om man t.e.x. tagit bort batteriet. Vet ju inte om tidigare ägare har gjort det..

Denna guide:

1: Kör varm i ~30 min.
2: Stanna och stäng av motorn
3: Slå på tändningen tills när instrumenten lyser
4: Vänta 30 sekunder
5: Starta

Gå ur och lyssna på spjället vid punkt 4, ska surra och sluta med "klick" och sedan vara tyst.
Senast redigerat av Concretum (15 december 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2014
#19
Concretum skrev:
it_mutt skrev:
Concretum skrev:

mjo :p kanske det som är felet? :p fast då borde väl ljus eller något krångla med antar jag, men all elektronik i bilen funkar.

Jag ogillar spontant att uttala mig om elfel på "nyare" bilar (din ingår i gruppen). Elfel kan te sig så galet märkliga och visa fenomen som är helt obegripliga i sammanhanget.

Men far fick ex.vis på sin A6:a (02:a), "röd bromsvarning" när hans batteri började ge upp. Felande bromsljuskontakt på min tände gul bromslampa, abs-lampan, antisladd/spinn-lampan (samma lampa) o gav felkod på bromsservot (kopplingen i det hela gav visserligen en vettig förklaring, men iaf).

Har du för lite servoolja i en C4 (som din) kan du få varning på bromsarna i högre hastigheter. Detta då servooljan och bromsvätskan står i förbindelse med varandra osv osv.



Så tillbaka till frågan; jo, något annat borde kanske strula också. Jag hade iaf minst rengjort/slipat till det där. Mest bara för att vara på säkra sidan och du trots allt har det "nere".

Ja jordfel är inte att leka med smile Ska fixa till de där kablarna.

Jag läste även nyss om kalibrering utav gasspjället? Om man t.e.x. tagit bort batteriet. Vet ju inte om tidigare ägare har gjort det..

Denna guide:

1: Kör varm i ~30 min.
2: Stanna och stäng av motorn
3: Slå på tändningen tills när instrumenten lyser
4: Vänta 30 sekunder
5: Starta

Gå ur och lyssna på spjället vid punkt 4, ska surra och sluta med "klick" och sedan vara tyst.

Varmkörandet är jag inte så säker på, men ja, more or less. Det är bara att testa, det gör omöjligt något värre.

Ofta brukar det ge ordentligt svajande tomgång när det behövs. Bytte batteri "nyss" (man ska göra det efteråt), tänkte inte på det, startade och bilen pendlade mellan ~800-1500rpm på tomgång.

Men som sagt, det är bara att testa, det gör som sagt inget sämre.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#20
it_mutt skrev:
Concretum skrev:
it_mutt skrev:

Jag ogillar spontant att uttala mig om elfel på "nyare" bilar (din ingår i gruppen). Elfel kan te sig så galet märkliga och visa fenomen som är helt obegripliga i sammanhanget.

Men far fick ex.vis på sin A6:a (02:a), "röd bromsvarning" när hans batteri började ge upp. Felande bromsljuskontakt på min tände gul bromslampa, abs-lampan, antisladd/spinn-lampan (samma lampa) o gav felkod på bromsservot (kopplingen i det hela gav visserligen en vettig förklaring, men iaf).

Har du för lite servoolja i en C4 (som din) kan du få varning på bromsarna i högre hastigheter. Detta då servooljan och bromsvätskan står i förbindelse med varandra osv osv.



Så tillbaka till frågan; jo, något annat borde kanske strula också. Jag hade iaf minst rengjort/slipat till det där. Mest bara för att vara på säkra sidan och du trots allt har det "nere".

Ja jordfel är inte att leka med smile Ska fixa till de där kablarna.

Jag läste även nyss om kalibrering utav gasspjället? Om man t.e.x. tagit bort batteriet. Vet ju inte om tidigare ägare har gjort det..

Denna guide:

1: Kör varm i ~30 min.
2: Stanna och stäng av motorn
3: Slå på tändningen tills när instrumenten lyser
4: Vänta 30 sekunder
5: Starta

Gå ur och lyssna på spjället vid punkt 4, ska surra och sluta med "klick" och sedan vara tyst.

Varmkörandet är jag inte så säker på, men ja, more or less. Det är bara att testa, det gör omöjligt något värre.

Ofta brukar det ge ordentligt svajande tomgång när det behövs. Bytte batteri "nyss" (man ska göra det efteråt), tänkte inte på det, startade och bilen pendlade mellan ~800-1500rpm på tomgång.

Men som sagt, det är bara att testa, det gör som sagt inget sämre.

Nu gjorde jag iofs på kall motor, men hörde inget, testar nästa gång jag varit på en långtur smile

Efter det så får jag lämna in den och så får dom koppla upp den mot datorn och kolla felkoder..


Sök