2749
Sök

Volvo 245 Turbo -84 Värde och info

14 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#1
Tjena, nu är det så att jag har en volvo 245 turbo som gått 24*** mil och hade stått sedan -96 i ett garage när jag fick den, haha.... jag fick den av en bekants man då han hade för många bilar stod...Då var den halvt nerslipad och utan vissa rutor och så gick den dåligt. Hade den som projektarbete i skolan o vi fixade och donade en massa, resultatet blev att den gick klockrent tillslut och blev målad orange (lite provisoriskt)... Den har nu stått kanske 1,5-2 år utan att blivit körd(startat den imellanåt). Jag skulle starta den för ca 3 veckor sedan och den startade direkt MEN när den kom upp i temperatur så började den gå otroligt hackigt och hela bilen hoppade för den misstände så otroligt. Och nu startar den inte alls längre. Har tappat lusten, läst runt lite o de verkar kunna vara styrtrycksventilen... Är det lätt att få tag på? Sen vad skulle bilen kunna vara värd som den står nu? vet att den gick klockrent förut med bra tryck i maskin, och det är inte mkt rost eller så alls på den, kanonfin under, det är i framvagn det är lite rost men ingen fara. Kollat upp så det är en äkta turbo osv med. Sen så står det att originalfärgen är "guldbrun", färgen finns kvar insida dörrar och under huv osv, riktigt frän färg, har dock aldrig sett den på någon annan volvo, ser ut som bronze ungefär.... Inga direkt resultat av googlesökning. Vet ni något? Tack för info, skulle va kul o få höra lite från er volvogurus ! smile Ni får väl rätta mig om jag lagt in tråden på fel kategori men ja kunde inte hitta någon som passa direkt...
Senast redigerat av Genexxa (4 december 2014)

786 Inlägg
4 december 2014
#2
När du drar på nykeln nu vad händer då? knögar bara vidare å vill komma igång bara?

Annars körde du med gammal bensin?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

10 164 Inlägg
4 december 2014
#3
En turbo i icke originalskick som är obesiktigad och inte går som den ska och behöver en del jobb.

mellan 8-10 tusen beroende på 245 turbo är ej vanligt men ungdoms stylade är inte eftertraktade utan det är dom fina orginalarna som är det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

14 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#4
Bensinen ska inte vara så gammal, det var inte mkt kvar i alls, men har slagit i ett par lite för nån vecka sedan... Och när ja vrider på nyckeln drar den runt motorn som vanligt, tänder till lite då o då men inget händer... Och bilen är egentligen original förutom lacken då, ingen styling eller så... mattsvart huv då men de e lack de me hehe tongue

10 164 Inlägg
4 december 2014
#5
Genexxa skrev:
Bensinen ska inte vara så gammal, det var inte mkt kvar i alls, men har slagit i ett par lite för nån vecka sedan... Och när ja vrider på nyckeln drar den runt motorn som vanligt, tänder till lite då o då men inget händer... Och bilen är egentligen original förutom lacken då, ingen styling eller så... mattsvart huv då men de e lack de me hehe tongue

Nej vist men ta ej det negativt (ser den mer ut som en televerkare med mattsvart huv)

Sen värdet på en turbo handlar mycket om vilken inredning den har och vilka tillbehör ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

786 Inlägg
4 december 2014
#6
Kan ju bra hände de är kristaller eller sån där vit beläggning på tändstifterna, annars blir det väl att börja plocka av insug och kolla lite.

Samt Bensin får den?
Senast redigerat av Volvo240Driver (4 december 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

14 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#7
Nej några direkta tillbehör har den ju inte, ljusbrun inredning, ingen ac, ingen taklucka. Tror det är någon form av halvskinn under stolsöverdragen men är inte säker...
Djo skrev:
Genexxa skrev:
Bensinen ska inte vara så gammal, det var inte mkt kvar i alls, men har slagit i ett par lite för nån vecka sedan... Och när ja vrider på nyckeln drar den runt motorn som vanligt, tänder till lite då o då men inget händer... Och bilen är egentligen original förutom lacken då, ingen styling eller så... mattsvart huv då men de e lack de me hehe tongue

Nej vist men ta ej det negativt (ser den mer ut som en televerkare med mattsvart huv)

Sen värdet på en turbo handlar mycket om vilken inredning den har och vilka tillbehör ?

14 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#8
Jupp, stiften va fuktiga när jag tog ur efter startförsöket... Hann inte kolla om han tände då jag va tvungen att åka..sad
Volvo240Driver skrev:
Kan ju bra hände de är kristaller eller sån där vit beläggning på tändstifterna, annars blir det väl att börja plocka av insug och kolla lite.

Samt Bensin får den?

10 164 Inlägg
4 december 2014
#9
Halvskin har aldrig funnits i 240.

Okej en snik turbo tror ej du får mer än 10 för den faktiskt.

Jag är 240 fantast skulle tro om du lackar den i originalfärgen igen skulle värdet öka faktiskt.

Genexxa skrev:
Nej några direkta tillbehör har den ju inte, ljusbrun inredning, ingen ac, ingen taklucka. Tror det är någon form av halvskinn under stolsöverdragen men är inte säker...
Djo skrev:
Genexxa skrev:
Bensinen ska inte vara så gammal, det var inte mkt kvar i alls, men har slagit i ett par lite för nån vecka sedan... Och när ja vrider på nyckeln drar den runt motorn som vanligt, tänder till lite då o då men inget händer... Och bilen är egentligen original förutom lacken då, ingen styling eller så... mattsvart huv då men de e lack de me hehe tongue

Nej vist men ta ej det negativt (ser den mer ut som en televerkare med mattsvart huv)

Sen värdet på en turbo handlar mycket om vilken inredning den har och vilka tillbehör ?


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 450 Inlägg
4 december 2014
#10
Ja hade inte gett många kronor för en slut 240 turbo, har sett priser på 100 tusen på riktigt fina orginal 240 turbo

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

786 Inlägg
4 december 2014
#11
Vilken motor är det i denna nu då? b21Et? Annars kolla så ej remen har hoppat, om den har börjat baktända.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

1 020 Inlägg
4 december 2014
#12
Hade för mig 245 turbo bara tillverkades 85?
Eftersom du har styrtrycksvent har du mek sprut.
Lyft mängdskivan som sitter i bränsleklumpen o sänk den ett par ggr.
Det ska kännas ett motstånd när du sänker den annars har axelen klibbat.
Det är vanligt det händer efter stillestånd.
Lätt att putsa av o sen funkar det igen.
Styrtrycksventilen är inte omöjlig att hitta,  saab bla har samma.
Den styrtrycksventilen som är ställbar är däremot svårhittad.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 december 2014
#13
andreas1 du får ett halvt rätt. 1985 tillverkades bara 245turbo inga sedaner.

Djo: halvskinn finns visst (gallon)

Jag skulle inte tro att den inbringar många spänn tyvärr. Men sälj inte till någon fjunis som sabbar den ännu mer

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

14 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
#14
Jupp motorn är en b21et  med k-jetronic ja... har redan provat o lyft skivan o den är inte ett dugg motstånd  när ja släpper o nån sa att de kunde vara pga styrventilen  (?) Vilken axel har klibbat isf o var sitter den? Jag fick bud av en snubbe förr när den funkade bra på 15-20000 men då ville jag ha den kvar till första bil men så blev ej fallet... den har ett visst värde än för mig så när ja får fart på den kanske man inte vill göra sig av med den längre smile vill tillägga att den inte är Slut om du som skrev de nu syftade på min, problemen som är nu är garanterad orsakade av långvarigt stillastående, annars veekar den va sparsamt använd smile

1 020 Inlägg
5 december 2014
#15
Genexxa skrev:
Jupp motorn är en b21et  med k-jetronic ja... har redan provat o lyft skivan o den är inte ett dugg motstånd  när ja släpper o nån sa att de kunde vara pga styrventilen  (?) Vilken axel har klibbat isf o var sitter den? Jag fick bud av en snubbe förr när den funkade bra på 15-20000 men då ville jag ha den kvar till första bil men så blev ej fallet... den har ett visst värde än för mig så när ja får fart på den kanske man inte vill göra sig av med den längre smile vill tillägga att den inte är Slut om du som skrev de nu syftade på min, problemen som är nu är garanterad orsakade av långvarigt stillastående, annars veekar den va sparsamt använd smile

Om du följer slangen från styrtrycksventilen tills den går ner i bränslehuvet,där slangen går ner sitter axelen.
Du får plocka den underifrån vad jag minns.
Denna avgör hur mycket bränsle bilen får beroende på hur mycket luft den fått genom luftvågen (tallriken)
Skulle tro det finns guider för detta om du är osäker.
Tänk på och försöka hålla allt rent.
Kan klart vara styrtrycksventilen oxå men tror ej det, inte första som brukar ge sig direkt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
5 december 2014
#16
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle … tronic.pdf
På sida 2 ser du kolven.
Här kan du läsa hur det funkar för att förstå var felet är.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

10 164 Inlägg
5 december 2014
#17
DiwraZ Nu blir jag nyfiken på vad du menar med halvskinn (ja galon om man ska vara korrekt) Du kanske tänker på dom stolarna som har galon nertill och baksida ryggstöd ?

andreas1

http://forum.svenska200klubben.com/view … &t=830

Där finns info om årsmodeler.
Senast redigerat av Djo (5 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 december 2014
#18
DiwraZ skrev:
Djo: halvskinn finns visst (gallon)

Ja i 75-77 i L-utförande.


andreas1 skrev:
Hade för mig 245 turbo bara tillverkades 85?

84-85 i Sverige, 82-85 i Usa

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 december 2014
#19
Djo skrev:
DiwraZ Nu blir jag nyfiken på vad du menar med halvskinn (ja galon om man ska vara korrekt) Du kanske tänker på dom stolarna som har galon nertill och baksida ryggstöd ?

andreas1

http://forum.svenska200klubben.com/view … &t=830

Där finns info om årsmodeler.

Sasse242 har en tidig -75 242 som hade b21 Automat. Den har brunt halvskinn dvs gallon på sidor och tyg i mitten både på sist och rygg. Rosaaktig golvmatta och Carlifoniavit. Det bästa från 70talet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 800 Inlägg
5 december 2014
#20
DiwraZ skrev:
Djo skrev:
DiwraZ Nu blir jag nyfiken på vad du menar med halvskinn (ja galon om man ska vara korrekt) Du kanske tänker på dom stolarna som har galon nertill och baksida ryggstöd ?

andreas1

http://forum.svenska200klubben.com/view … &t=830

Där finns info om årsmodeler.

Sasse242 har en tidig -75 242 som hade b21 Automat. Den har brunt halvskinn dvs gallon på sidor och tyg i mitten både på sist och rygg. Rosaaktig golvmatta och Carlifoniavit. Det bästa från 70talet

Snikmodellen L hade ibland denna typ av stolsklädsel.
Dom jag själv haft är en 245L -78 som hade svart halvskinn och en 242L -75 som hade brun.



Sök