2755
Sök

vart ska jag ta strömmen ifrån till mitt neonrör inne i kupén?

14 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
Hejsan   jag tänkte koppla in ett neonrör i min bil,  alltså inte bara plugga in det i ciggaretttändaruttaget.  utan jag vill få det lite snyggare koppla in det på nån kabel så att jag kan stänga av det med en liten strömbrytare, 

Kan man bara leta reda på nån kabel bakom stereon som är plus o koppla in sig på den med hjälp av en sockerbit ?  eller hur fungerar det ?   verkar ju jobbigt o behöva dra en ny kabel från batteriet !

Hjälp mig snälla nån för jag har ingen aning om hur man gör /  mvh  /  Jocke

102 Inlägg
7 december 2006
Jocke_81 skrev:
Hejsan   jag tänkte koppla in ett neonrör i min bil,  alltså inte bara plugga in det i ciggaretttändaruttaget.  utan jag vill få det lite snyggare koppla in det på nån kabel så att jag kan stänga av det med en liten strömbrytare, 

Kan man bara leta reda på nån kabel bakom stereon som är plus o koppla in sig på den med hjälp av en sockerbit ?  eller hur fungerar det ?   verkar ju jobbigt o behöva dra en ny kabel från batteriet !

Hjälp mig snälla nån för jag har ingen aning om hur man gör /  mvh  /  Jocke

Det finns ju sånna lösa ciggarettändaruttag att köpa på micro mm. går det inte gömma de någonstans sen? tex handsfacket

311 Inlägg
7 december 2006
Eller varför inte ta el från ciggtändaren, alltså skruva och plocka bort mittpanelen som växelspaken sitter i eller omo den sitter i fronet så karva ut den eller så och sedan kopplan en positiv kabel till ciggtändaren, alltså sno el ifrån den, och skruva fasst den ena kabeln som är negativ i karroseriet, så lät de gå bra. Det är ju ganska enkelt annars så kan du höra med en meck eller så.

2 123 Inlägg
7 december 2006
Jag tog el från stereons strömkabel, fungerar utmärkt och nej man behöver inte ha stereon på : )

543 Inlägg
7 december 2006
har dragit allt mitt neon i bilen till rövvärmen.. sammanlagt 10 neonrör och en strobb.. funkar utmärkt..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

666 Inlägg
8 december 2006
Det smidigast enligt mig är....
Ta ström som är närmast, jag använde stereon, men man kan lika väl ta ström från någon annan pluskabel man hittar, för att slippa fula strömbrytare så jordade jag mitt neon i knappen som tänder och släcker innerbelysningen, så när jag öppnar dörren så tänds neonet, när jag stänger den så släcks det, men jag kan även tända det tillsammans med inner belysningen

Lycka till Silver

14 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Okej,  då tänkte jag prova o ta ström från stereons strömkabel o jorda i karossen.

Men hur gör jag när jag vill ta ström.   kan jag bara köra in min + kabel från neonet   där stereons + kabel sitter o trycka i den i samma hål eller måste jag kapa av den o sätta en sockerbit,   
är inte så haj på det där, vill ju inte göra fel heller så det händer nåt.
om nån kunde skriva en utförlig beskrivning skulle jag bli glad  mvh / JOcke

666 Inlägg
8 december 2006
sockerbits lösningen funkar bra, men hur ska du brytaströmmen?? kopplar du så så kommer neonet att lysa alltid... kanske är lite jobbigt?!
det finns jord i sterion så du behöver inte jorda i karossen, blir onödigt job...
Har du någon strömbrytare till innerbelysningen så rekomenderar jag att du jordar i den...
//Silver

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
8 december 2006
Borde det inte gå att själa ström från Sterions Remote sladd den ger ju 12+, och så går neonet igång när man slår igång sterion och vill man ha mer kontroll så sätter man en strömbrytare på minus sladden! jag är dock inte så haj på el men jag tycker det borde funka.

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

14 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Jaha så det är på minus sladden man ska sätta strömbrytaren,
Ja nu vet jag hur jag gör jag kopplar in min + antingen på remote eller oxå på stereons strömkabel det sist nämnda verkar bäst eftersom man inte har med fronten till stereon varje gång man är ute och åker o så jordar jag i stereons jord, o sätter strömbrytaren på jord sladden
då verkar jag ha fattat allt rätt.

845 Inlägg
8 december 2006
ta strömen från de som är närmast.!

Evighetsprojektist
216 Inlägg
8 december 2006
Jocke_81 skrev:
Ja nu vet jag hur jag gör jag kopplar in min + antingen på remote eller oxå på stereons strömkabel det sist nämnda verkar bäst eftersom man inte har med fronten till stereon varje gång man är ute och åker o så jordar jag i stereons jord, o sätter strömbrytaren på jord sladden

Det spelar ingen roll om du sätter brytaren på + eller - så det du säger funkar perfekt smile

1 503 Inlägg
8 december 2006
Jocke_81 skrev:

Koppla inte neonets plus till remoten på steget eftersom remoten då kan bli överbelastad och gå sönder. Kom ihåg att använda säkringar på neonets pluskablar så inte bilen brinner upp vid eventuell kortslutning.
Senast redigerat av Oboy6 (8 december 2006)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

562 Inlägg
8 december 2006
allt som går på tänningen typ?..

allt jag har kopplat så har jag bara tagit säkringarna.. typ cig utag säkring å belysningen ^^

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

14 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
hur får man dit säkringar då på pluskabeln ska dem inte  sitta i nåt speciellt hölje typ ?

1 503 Inlägg
8 december 2006
Jocke_81 skrev:
hur får man dit säkringar då på pluskabeln ska dem inte  sitta i nåt speciellt hölje typ ?

Finns säkringshållare. Kika på biltema, dom har.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Sök