Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
ARP är bra på maskiner som presterar lite mer än original. Så i ditt fall är det inga fel att ha. Ett tips är annars att maskera in där bultarna ska sitta och när du dragit toppen, efterdragit och justerat färdigt, så målar du runt bultskallarna sist med en liten pensel. Vet inte om det gör så mycket med bricka iof, men det beror nog på vilket material brickan är i och sen får det inte finnas någon färg under brickan heller.
ARP är bra på maskiner som presterar lite mer än original. Så i ditt fall är det inga fel att ha. Ett tips är annars att maskera in där bultarna ska sitta och när du dragit toppen, efterdragit och justerat färdigt, så målar du runt bultskallarna sist med en liten pensel. Vet inte om det gör så mycket med bricka iof, men det beror nog på vilket material brickan är i och sen får det inte finnas någon färg under brickan heller.
Först var tanken rostfria brickor, men sen såg jag biler på ARP bultar och fann x antal sidor som säljer kompletta set med ARP bultar för toppen till b20, kommer inhandla ett sådan set istället. Runda i botten av skallen så att säga, tror inte det kommer skada lacken på motorn när man drar med dom Men jag kan ju ha fel, men värt att testa. Måla med pensel finns inte på kartan, men skulle det visa sig att lacken blir skadad så är det ju inte mkt mer att göra åt det.
Ingen färg under bult/mutter till topparna. Viktigt! Så maskera före ändå. Med tanke på b20ns grova yta så lär inte penseldragen synas överhuvudtaget. Annars så kan du ju spruta motorn efter att den är ihopskruvad.
Ingen färg under bult/mutter till topparna. Viktigt! Så maskera före ändå. Med tanke på b20ns grova yta så lär inte penseldragen synas överhuvudtaget. Annars så kan du ju spruta motorn efter att den är ihopskruvad.
Kommer att göra som ni sagt, byte av packningar och en mindre renovering beroende på hur allt ser ut, montera ihop motorn igen, varm köra motorn en stund och slutligen lacka den för att undvika montage skador, eller eventuellt låta bli att lacka ställen som topplocksbultarna sitter vid, också ett sätt att undvika skavmärken. Blocket och toppen kommer inte att lackas i original röd utan blir en annan kulör. Förgasarna kommer också att lackas. Vilka färger får ni se vid ett senare tillfälle!
Som jag nämde har jag plockat av mina solex förgasare för över 1 vecka sedan pga bränsleläckage. Lånade farsans dubbla SU han plockade bort för att han köpte sig nya fajs 45or som han har monterat på sin 142a. Idag var jag ute och justerade in förgasarna och brummade igång pvn, småjusterade lite och synkade med hjälp av min synchrometer, fick till det väldigt bra och vred ner blandskruven och lyfte jag kolvarna i förgasarna litegranna så rusar motor upp i varv och sedan ner efter 2 sekunder (det är såhär motorn ska bete sig när SU förgasarna är bra inställda) påväg hem provar jag givetvis på att trycka lite på gasen, det är som att köra en helt ny bil, vilken skillnad! Tycker den drar på väldigt bra ifrån botten och varvar ut fint med ett väldigt aggresivt ljud! (Till och med mycket bättre än mina solex)
Sen kommer ett jättemoln (ångmoln) bakom bilen, vad har jag lyckats med då? Jo jag sköt en frostplugg ifrån motorn när jag tryckte på ordentligt. Farsan kommentar på detta: Bra jobbat grabben, inte ens jag har lyckats blåsa en frostplugg under alla mina år som mekare. Ja vad säger man? Det var kul sålänge det varade.
HA HA HA...(ursäkta)....blandat bra och dåliga nyheter alltså !!! Frostpluggen fixar du lätt och kanske kan vara med på några av sommarens sista träffar!?? / sven
HA HA HA...(ursäkta)....blandat bra och dåliga nyheter alltså !!! Frostpluggen fixar du lätt och kanske kan vara med på några av sommarens sista träffar!?? / sven
Japp, men är orolig angående de andra 3 frostpluggarna.. får hem en ny frostplugg imorgon så åker ut och monterar in den i blocket, sen får jag se hur det går.. har lite tankar angående mina förgasare.. om man nu kan låsa fast trottlarna på mc förgasarna, kan man inte göra likadant när det kommer till spjällförgasare också? Jobbar ju som svetsare och gjort i 5 år snart, vi har ju material på jobbet så jag eventuellt kan fixa så jag alltid har 1 och samma synkning, borde ju vara en hur bra lösning som helst? Spjällaxlarna går ju rakt igenom precis som på en MC förgasare sen sitter det ju även lager runt spjällaxlen, om man kör 1 rundpinne som är i perfekt dimension (samma som original) så kan man ju tillverka en som är genomgående på båda förgasarna och därmed eliminera problem med synkning, och helt enkelt så är ju båda spjällen på båda förgasarna 100% synkade. Eller tänker jag fel nu? Kanske inte går göra på det sättet men kan ju vara värt att prova?
Din tanke är god, men med 4 st individuella förgasare skruvade i varsin packning så kommer detta ställa till problem då bryt kommer att uppstå och dom tidigare synade spjällen öppnar olika som följd. Det skulle kunna gå, men det bästa är att kunna justera dom individuellt vid ett eventuellt bryt.
Din tanke är god, men med 4 st individuella förgasare skruvade i varsin packning så kommer detta ställa till problem då bryt kommer att uppstå och dom tidigare synade spjällen öppnar olika som följd. Det skulle kunna gå, men det bästa är att kunna justera dom individuellt vid ett eventuellt bryt.
Vad menar du med bryt? alla 4 mc förgasarna är ju länkade i 1 och samma "rundpinne" det är ju en spjällaxel som är genomgående i alla 4 förgasarna.. det gör ju att alla förgasarna är 100% synkade och dessutom är dom skruvade fast i spjällaxeln, så dom går lossa om det skulle visa sig bli problem. Min tanke bakom det hela är ju att ha ett spjäll till båda förgasarna och välja att skruva fast dom i samma spjällaxel.. eller ja, ska man kalla det som på mc världen? Trottelaxel med andra ord...
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare.
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare.
aha men då är jag med.. Men om jag mäter riktigt noga och får så dom sitter lika så borde det ju tekniskt sett fungera, eller? :-))
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare.
aha men då är jag med.. Men om jag mäter riktigt noga och får så dom sitter lika så borde det ju tekniskt sett fungera, eller? :-))
Andra har ju lyckats så borde ju du me kunna göra det.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare.
aha men då är jag med.. Men om jag mäter riktigt noga och får så dom sitter lika så borde det ju tekniskt sett fungera, eller? :-))
Andra har ju lyckats så borde ju du me kunna göra det.
Tänker så med.. Isåfall är ju de största problemet löst
Bytte ju till dubbla su förgasare med varsin "gaspinne" anledningen till såpass bra synkning som det blev, kanske något jag ska ha på mina solexar istället