24 juni 2023
Trådstartare
Jag har vilat i någon dag nu, skönt att bara koppla av. Körde iväg allt skräp och bröte i torsdag, men efter det har det varit lugnt. Hur som helst så har jag börjat kolla på lite priser, räknat ut flytspackelmängd. Men jag var ute nu och mätte plattan och den är 7175x6120mm. Med andra ord strax under 44kvm.
När jag räknade på en skiktjocklek på 6mm så skulle det då, för att få upp den tjockleken gå åt 30 påsar. 1 påse utblandad med maximal mängd vatten täcker en yta på 11kvm, då blir skiktet 1mm tjockt. Så med andra ord går det 30 påsar för att få upp skiktet till 6mm tjock (om plattan hade varit helt plan) några ställen hade givetvis fått en mindre tjocklek.
Men det kliar lite i fingrarna angående belysningen, allt som allt som jag räknat på under dagen skulle då vara flytspacklet, gipsskivor, skruv, glasfiberförband, handspackel, ja allt för att göra klart insidan helt, inklusiver vägg/takfärg, så landar kostnaden på 21000ungefär.
Bara lysarmaturerna landar på 5 tusen, men då funderar jag på att avvakta med flytspacklingen och låta betongplattan torka upp ordentligt, och kanske göra det jobbet nästa sommar istället, men jag vet inte riktigt. Jag skulle vilja flytspackla upp plattan mer än de 6mm jag skulle få ut av 30 påsar. Den lilla plattan som varit under sopskåpet har en upphöjning på 45mm, det optimala hade varit att få upp resterande av plattan till samma nivå.
Att tänka på är uträkningen av flytspacklet är för en platta på 55kvm, jag trodde att plattan var större än vad den är, men givetvis är ju det till min plånboks fördel. Med andra får jag ut på en helt plan yta, på 30 påsar, 7.5mm tjockt på 44kvm.
Angående lysarmaturerna, om jag istället satsar på ivonlights hexagon så får jag en bättre, och snyggare (enligt mig) belysning, ungefär 10ggr bättre ljus, hexagon är ju trots allt målet i slutändan, lika bra att göra det riktigt från början. Är det inte värt att vänta med spacklingen isåfall? Vad tror ni?