3837
Sök

240 startar ej när det är fuktigt ute?

186 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Har ett problem på min 240. Den startar väldigt sällan om det är fuktigt ute och dom gångerna den väll startar så är den alltid lite trögstartad, den får nöta 2-3sek på starten innan den är igång, men sen när den väl går så går den fint lite ojämn på tomgång dock precis vid starten.

Iallfall har tittat på de lite idag och jag lyckades inte hitta någon slang som såg dålig ut och jag kollade på fördelarlocket och rotor om såg ut att vara i bra skick, blåste rent fördelarlocket och testade starta men hjälpte ej.

Dessutom bytte jag till nya tändkablar och tändstift i helgen så jag har nog lagt ner att det skulle vara ett tändningsrelaterat problem.

Jag tror mer på att det skulle vara pumpen eller bränslepumps relät, jag har läst om folk som haft liknande problem och då har detta kommit upp som förslag!

Jag vet inte om det är så på 240 men på min BMW och andra bilar vet jag att pumpen ska surra i några sekunder när man vrider på tändningen och på 240:in så hörs ingenting?

Hur kan jag kolla om det är relä eller pumpen? Kan de vara något annat?

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Ahlen93 (9 december 2014)

296 Inlägg
10 december 2014
Om jag minns rätt så är bensinpumpen matad från axel (inte el-pump).
Vill du ha en snabb start på vintern så drag full chock när du stänger av motorn.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 december 2014
Vad är det för motor i bilen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 251 Inlägg
12 december 2014
Chocka motorn, vet jag väl inte. Kan bli totalrädd.
Min var värre ändå. Hostade till om radion var på, och de sa på väderleksrapporten att det skulle bli sämre väder.

2 251 Inlägg
12 december 2014
Men hur är det egentligen.... kommer det fram bensin ordentligt?
Bränslefiltret när byttes det?
Fördelarlock?

Och sitter det lågspänningständspole i bilen? Det ser du om det är 3 anslutningar på startmotorn. En grov direkt ffån batteriets pluspol och två för mindre kablar.
Om det är så, så sitter det en resistor,  motstånd, på + -matningen till tändspolen, från tändningslåset.
Är det fel mellan den ena av de klenare anslutningarna som går direkt till tändspolen, så blir gnistan mycket svag när batteriet belastas just vid start. I så fall kan det vara glapp i kablaget, eller fel inuti solenoiden, en kontakt inuti, för just den tredje anslutningen. Kanske har kabelskor bara hoppat av vid startmotorn eller vid tändspolen.

Och starta inte när väderleksrapporten ska till på radion smile

5 750 Inlägg
12 december 2014
Vad för motor? Finns ju ett antal motoralternativ på Volvo 240.

Svårtstartad när det är fuktigt ute är nästan alltid fördelarlocket som är orsaken, prova byta till ett nytt fastän det som sitter på ser fräscht ut.

Kolla även tändspolen och dess sladdar som Meganeowner påpekat, kan bli rusktigt svårstartad då.

Har du brytarspets-tändning  så kolla att kontaktytorna är fräscha och att max-öppning är 0,4mm (tar upp det då du inte skrivit vad för motor du har).

Sök