2968
Sök

Volvo 240 -90 dog under körning och vägrar starta?! AKUT!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 december 2014
kr0nberg skrev:
DiwraZ skrev:
kr0nberg skrev:

Som jag skrev i det första inlägget:
Felkodsläsaren fungerar inte alls vilket den gjort innan detta hänt, kan det röra sig om något elfel???

Tycker det är konstigt att den inte fungerar...

Sorry. Då föreslår jag rullning av säkring till motorstyrningen. Standardlösning på elfel som alla 240ägare bör känna till

Jag känner till det och även provat att rulla, men resultatet har varit oförändrat..

Ok... Då får du plocka fram multimetern. Vet du om spridarna öppnar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

20 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
Hur vet jag ifall spridarna öppnar/bensinen kommer fram?
Går se att fysikskt se på impulsgivaren ifall den är trasig?

Jag kan säga att jag kan lite om en hel del, men då detta är min förstabil så är jag inte riktigt så kunnig som ni andra, men då jag gärna vill lära mig så tar jag tar tacksamt emot förklaringar om hur man skall gå till väga etc! roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 december 2014
kr0nberg skrev:

Jag kan säga att jag kan lite om en hel del, men då detta är min förstabil så är jag inte riktigt så kunnig som ni andra, men då jag gärna vill lära mig så tar jag tar tacksamt emot förklaringar om hur man skall gå till väga etc! roll

Jag hade skuvat loss fuelrailen ihop mednspridarna och gjort ett startförsök. Då ser du om det kommer soppa

20 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kr0nberg skrev:

Jag hade skuvat loss fuelrailen ihop mednspridarna och gjort ett startförsök. Då ser du om det kommer soppa

Bara så att jag förstår det helt korrekt..så spridarna skall sitta i fuelrailen och sedan startar, om det då kommer bensin så bör det inte vara något fel med just insprutet?

Sedan vill jag bara försäkra mig en sak, hur tar jag reda på ifall bensinpumpen verkligen fungerar? Kanske är något annat jag hört. (Jag ber om ursäkt ifall detta är dumma frågor för er, men som sagt, jag försöker lära mig och det enda sättet att börja är att fråga efter sådant man undrar...)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 december 2014
kr0nberg skrev:
DiwraZ skrev:
kr0nberg skrev:

Bara så att jag förstår det helt korrekt..så spridarna skall sitta i fuelrailen och sedan startar, om det då kommer bensin så bör det inte vara något fel med just insprutet?

Sedan vill jag bara försäkra mig en sak, hur tar jag reda på ifall bensinpumpen verkligen fungerar? Kanske är något annat jag hört. (Jag ber om ursäkt ifall detta är dumma frågor för er, men som sagt, jag försöker lära mig och det enda sättet att börja är att fråga efter sådant man undrar...)

Du kan börja med att lossa bränsleledningen på fuelrailen och göra ett startförsök. Då ska det spruta soppa hejvillt om allt är som det ska. Gör det det kan du ta loss fuelrail ihop med spridare och se att de öppnar och ger fin dimma.

20 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
Seg som jag är så har jag idag funnit att kabeln till impulsgivaren är nästintill helt av, så nu har jag fått tag i en sådan. Skall byta den under morgondagen så får vi hoppas att problemet löser sig och det blir liv i bilen, då jag har besiktning  planerat på måndag, fungerar det inte så får jag väl boka om...förhoppningsvis är det inget annat.

Tack för era tips och svar till mina nybörjarfrågor big_smile

Sök