3466
Sök

Volvo 240 -90 dog under körning och vägrar starta?! AKUT!

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Hej! Bilen det gäller är en 1990 VOLVO 240, med en B230F som nyligen passerade 18.000 mil.

Nu till problemet. Häromdagen så dog bilen mitt under körning, inget hoppande eller något sådant, utan det var precis som att man vred av nyckeln. När jag försöker starta den så tänder den inte.

Tändspolen får ström och likaså kabeln till fördelarlocket(även när tändningen är av, vet inte om det ska vara så?),
men tändstiften har ingen gnista över huvudtaget. Har bytt fördelarlock och rotor, utan resultat.
Felkodsläsaren fungerar inte alls vilket den gjort innan detta hänt, kan det röra sig om något elfel???
Alla säkringar är hela och jordningarna är bra. Det jag tycker är konstigt är att den dog bara sådär när den 5 minuter tidigare fungerade utmärkt som den alltid gjort(?)

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att jag söker akut hjälp om vad det kan vara, då jag behöver bilen nu i veckan. Vore hjälpsamt ifall någon har en förklaring var problemet kan ligga eller om någon som varit ute för samma sak och löst problemet.

Tack på förhand!
Senast redigerat av kr0nberg (9 december 2014)

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Om det skulle vara så att denna tråd ligger i fel forumdel, så vore jag tacksam om någon moderator skulle kunna flytta den i stället för att ta bort den. Eller om det finns en likadan tråd med samma problem där en lösning finns så ber jag någon som vet, att länka denna här så fort som möjligt, då det är viktigt att jag får de tips och lösningar som alla kunniga där ute besitter. Tack!
Senast redigerat av kr0nberg (9 december 2014)

V O L V O
401 Inlägg
9 december 2014
kr0nberg skrev:
Hej! Bilen det gäller är en 1990 VOLVO 240, med en B230F som nyligen passerade 18.000 mil.

Nu till problemet. Häromdagen så dog bilen mitt under körning, inget hoppande eller något sådant, utan det var precis som att man vred av nyckeln. När jag försöker starta den så tänder den inte.

Tändspolen får ström och likaså kabeln till fördelarlocket(även när tändningen är av, vet inte om det ska vara så?),
men tändstiften har ingen gnista över huvudtaget. Har bytt fördelarlock och rotor, utan resultat.
Felkodsläsaren fungerar inte alls vilket den gjort innan detta hänt, kan det röra sig om något elfel???
Alla säkringar är hela och jordningarna är bra. Det jag tycker är konstigt är att den dog bara sådär när den 5 minuter tidigare fungerade utmärkt som den alltid gjort(?)

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att jag söker akut hjälp om vad det kan vara, då jag behöver bilen nu i veckan. Vore hjälpsamt ifall någon har en förklaring var problemet kan ligga eller om någon som varit ute för samma sak och löst problemet.

Tack på förhand!

Jag har en tanke: Inga säkringar smällda, så har du avbrott någonstans. Hur ser det ut med kablarna till styrboxen för insprutning och tändning?
Du har absolut inte kortslutning någonstans, men kolla allt kablage och kontaktdon.
/Mike_87

V O L V O 7 4 0

1 677 Inlägg
9 december 2014
Impulsgivaren ?

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Mike_87 skrev:
kr0nberg skrev:

Tack på förhand!

Jag har en tanke: Inga säkringar smällda, så har du avbrott någonstans. Hur ser det ut med kablarna till styrboxen för insprutning och tändning?
Du har absolut inte kortslutning någonstans, men kolla allt kablage och kontaktdon.
/Mike_87

Var ute och kikade på kablarna samt kontakter till boxarna och ingenting ser dåligt ut där, så det känns inte som att det är dessa som sätter käppar i hjulen för mig(?)..

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
gromitSWE skrev:
Impulsgivaren ?

Hur tar man reda på ifall det är den som gått sönder eller är dålig?

773 Inlägg
9 december 2014
hörs bränslepumparna när du kör på starten?

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
tvedberg skrev:
hörs bränslepumparna när du kör på starten?

Ja, det gör dom. Glömde nämna det i det första inlägget.

773 Inlägg
9 december 2014
ända jag skulle kunna tänka mig är impulsgivarn som sitter vid svänghjulet. eller tändspolen.

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
tvedberg skrev:
ända jag skulle kunna tänka mig är impulsgivarn som sitter vid svänghjulet. eller tändspolen.

Har kollat tändspolen ifall den får ström, vilket den gör. Så det känns konstigt om den inte fungerar, men det kan kanske vara något problem med den även ifall den har det?

773 Inlägg
9 december 2014
jag har inte en aning ren chansning, jag skulle testat byta svänghjulsgivarn först och främst ganska vanligt att den lägger av.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 december 2014
Kolla felkoder. Rulla på säkringarna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

337 Inlägg
9 december 2014
tvedberg skrev:

Tror detta med, min impulsgivare gav upp med fast innan så var den svår startad

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 december 2014
Eric91 skrev:
tvedberg skrev:

Vänta nu... Dom gångerna jag har haft problem med impulsgivare har pumparna ej funkat heller. Därför tror jag inte att det är givaren

773 Inlägg
9 december 2014
DiwraZ skrev:
Eric91 skrev:
tvedberg skrev:

Vänta nu... Dom gångerna jag har haft problem med impulsgivare har pumparna ej funkat heller. Därför tror jag inte att det är givaren

så har det varit för mig också men har hört att för vissa har pumparna fortfarande gått.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 december 2014
tvedberg skrev:
DiwraZ skrev:
Eric91 skrev:

så har det varit för mig också men har hört att för vissa har pumparna fortfarande gått.

Ok. Tycker TS ska kolla felkoder så slipper man spekulerar...

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:

Som jag skrev i det första inlägget:

Tycker det är konstigt att den inte fungerar...

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Har använt felkodsläsaren ett flertal gånger förut och då har den fungerat ypperligt, men nu efter att bilen dog så fungerar inte den heller?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 december 2014
kr0nberg skrev:
DiwraZ skrev:

Sorry. Då föreslår jag rullning av säkring till motorstyrningen. Standardlösning på elfel som alla 240ägare bör känna till

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
kr0nberg skrev:
DiwraZ skrev:

Sorry. Då föreslår jag rullning av säkring till motorstyrningen. Standardlösning på elfel som alla 240ägare bör känna till

Jag känner till det och även provat att rulla, men resultatet har varit oförändrat..

Sök