Avgassystem med gött ljud?

Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
Glömde fråga er kunniga här, jag hittade några på ebay för runt 9-10 000 kronor, men många av de var AWD eller quattro, jag har inte en quattro eller 4hjuls driven, utan framhjuls driven. Då måste jag väl beställa en för 2 hjulsdriven eller funkar en quattro avgassystem för det med?

Det lär ju vara annorlunda utformat/draget när det är till fyrhjulsdrivna kontra framhjulsdrivna - med andra ord så passar dom inte såvida man inte modifierar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Evildan
15 juli 2015 ·

Mack skrev:

kahh skrev:
Glömde fråga er kunniga här, jag hittade några på ebay för runt 9-10 000 kronor, men många av de var AWD eller quattro, jag har inte en quattro eller 4hjuls driven, utan framhjuls driven. Då måste jag väl beställa en för 2 hjulsdriven eller funkar en quattro avgassystem för det med?

Det lär ju vara annorlunda utformat/draget när det är till fyrhjulsdrivna kontra framhjulsdrivna - med andra ord så passar dom inte såvida man inte modifierar.

Mack har helt rätt, är olika bakvagnsupphängningar på 2WD kontra 4WD så rördragningen är annorlunda.

kahh
15 juli 2015 · 139 Inlägg

Tacksam för svar, rekommenderar ni en bra ljuddämpare som jag kan åka och köpa till? gärna en som inte dödar all det fina ljudet smile

Mack855
15 juli 2015 · 1 354 Inlägg

kahh skrev:
Tacksam för svar, rekommenderar ni en bra ljuddämpare som jag kan åka och köpa till? gärna en som inte dödar all det fina ljudet smile

Leta efter någon som säljer ett färdigt system, blir mycket lättare att montera då!

kahh
15 juli 2015 · 139 Inlägg

Jag köper ett färdigt system, helt nytt dessutom. Blir en Magnaflow 16601, vet tyvärr inte hur man skickar bilder här annars hade jag lagt upp den, men googla gärna. Ljuddämparen måste man köpa separat för det följer väl inte med om jag nu inte har helt fel

Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
Jag köper ett färdigt system, helt nytt dessutom. Blir en Magnaflow 16601, vet tyvärr inte hur man skickar bilder här annars hade jag lagt upp den, men googla gärna. Ljuddämparen måste man köpa separat för det följer väl inte med om jag nu inte har helt fel

Följer väl visst med ljuddämpare?

http://www.partsflix.com/assets/images/Magnaflow/16601.jpg

Kanske catten du tänker på?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kahh
16 juli 2015 · 139 Inlägg

Nu är jag inte alls bilkunnig Mack. Men om jag tar bort resonatorn, kan jag då använda det ljuddämpare som följer med i det paketet? eller måste jag köpa EN till ljuddämpare för och sätta där?

PS: Är det det korta lilla röret som är längs bak på bilden som är ljuddämparen?

Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
Nu är jag inte alls bilkunnig Mack. Men om jag tar bort resonatorn, kan jag då använda det ljuddämpare som följer med i det paketet? eller måste jag köpa EN till ljuddämpare för och sätta där?

PS: Är det det korta lilla röret som är längs bak på bilden som är ljuddämparen?

Dom två större "burkarna" på bilden är ljuddämparna.

Kort sagt byter du ut allt från katalysatorn och bakåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kahh
16 juli 2015 · 139 Inlägg

Jätte snällt av dig och förklara, även tack för ditt tålamod haha smile Så när jag byter hela systemet så byter jag även då resonator för det nya ersätter det gamla. Då är det bara och beställa och låta min vän montera det smile

För den videon jag länkade så hade snubben tagit bort resonatorn

Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
Jätte snällt av dig och förklara, även tack för ditt tålamod haha smile Så när jag byter hela systemet så byter jag även då resonator för det nya ersätter det gamla. Då är det bara och beställa och låta min vän montera det smile

För den videon jag länkade så hade snubben tagit bort resonatorn

Såsom tidigare nämnt i tråden så är resonatorn ett annat ord för ljuddämpare.
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut under din bil, om där finns en ljuddämpare till mitt under bilen någonstans. Det torde göra det, och kanske det är denna som i så fall är utbytt till rakt rör?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
kahh
16 juli 2015 · 139 Inlägg

jo sen igår så vet jag vad en resonator är big_smile Det er just det jag inte vet, han kanske bytt som du säger till rakt rör där. Hur det ser ut under min bil blir nog rätt svårt och förklara. Vad säger du om jag hissar upp bilen nu i veckan eller nästa, och tar en bild på avgassystemet och skickar det här? För snubben som lagt upp videon har inte skrivit mer detaljer än vilken avgassystem det är och mer än "resonator delete" sen som du säger så säger han inte om det är en eller flera. Men visst låter den riktigt gött!

Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
jo sen igår så vet jag vad en resonator är big_smile Det er just det jag inte vet, han kanske bytt som du säger till rakt rör där. Hur det ser ut under min bil blir nog rätt svårt och förklara. Vad säger du om jag hissar upp bilen nu i veckan eller nästa, och tar en bild på avgassystemet och skickar det här? För snubben som lagt upp videon har inte skrivit mer detaljer än vilken avgassystem det är och mer än "resonator delete" sen som du säger så säger han inte om det är en eller flera. Men visst låter den riktigt gött!

Gör så, så får vi se hur det ser ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2015 · 26 176 Inlägg

kahh skrev:
Så här ser min avgassystem ut, tog flera bilder för bästa resultat

http://sv.tinypic.com/r/4hrri8/8

http://sv.tinypic.com/r/2sbx5ad/8

http://sv.tinypic.com/r/2drs83m/8

http://sv.tinypic.com/r/33dun3n/8

http://sv.tinypic.com/r/2im0x8k/8

http://sv.tinypic.com/r/kb7uix/8

Ja, du ser, du har sammanlagt tre stycken ljuddämpare.
Med det nya blir det bara två, dom bakre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
kahh
16 juli 2015 · 139 Inlägg

Så den i "mitten" försvinner och de två bakre som är på varje sida blir de om är kvar? Kan man inte göra tvärtom att man tar bort de två och behåller den i mitten om du förstår vad jag menar? eller det kanske inte låter bra då, ingen aning vad säger/tror du?

zekezeke Vila i frid, pappa..
17 juli 2015 · 517 Inlägg

kahh skrev:
Så den i "mitten" försvinner och de två bakre som är på varje sida blir de om är kvar? Kan man inte göra tvärtom att man tar bort de två och behåller den i mitten om du förstår vad jag menar? eller det kanske inte låter bra då, ingen aning vad säger/tror du?

Du får göra precis som du vill. Men varför vill du inte ha dem bakre ersatta med några större och lite finare? Tar du bort den i mitten och ersätter med större bakre får du ljudet du vill åt.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
kahh
18 juli 2015 · 139 Inlägg

Jag hade tänkt mig detta faktiskt  http://www.bestinauto.com/web/mgf/16601.jpg
Borde man inte få rätt gott ljud från de ? Det är Magnaflow 16601 rostfritt stål. Då försvinner den i mitten och med det hela nya systemet får jag två nya finare, men de verkar lite mindre än de jag har. Större ljuddämpare, dämpar de inte ljudet mer då? Vill ju gärna det ska höras lite o låta bra för mina nu är riktigt stora som du kanske såg på bilderna

Senast redigerat av kahh (18 juli 2015)

Frissan
18 juli 2015 · 4 693 Inlägg

Det där är fullflödes, orginal är inte fullflödes, det är en jäkla skillnad big_smile

Booyakasha!
kahh
18 juli 2015 · 139 Inlägg

Softis skrev:
Det där är fullflödes, orginal är inte fullflödes, det är en jäkla skillnad big_smile

hahaha som sagt min gode vän jag kan inte mycket om sånt, det är just därför jag vänder mig till er kunniga inom området. Då blir det o beställa hem den och montera dit den. Tar bort ljuddämparen i mitten så har jag två istället för 3 smile

I framtiden kanske det blir även en sportkatalysator för ännu bättre ljud. Men först får vi se hur denna blir och låter!

Frissan
18 juli 2015 · 4 693 Inlägg

kahh skrev:

Softis skrev:
Det där är fullflödes, orginal är inte fullflödes, det är en jäkla skillnad big_smile

hahaha som sagt min gode vän jag kan inte mycket om sånt, det är just därför jag vänder mig till er kunniga inom området. Då blir det o beställa hem den och montera dit den. Tar bort ljuddämparen i mitten så har jag två istället för 3 smile

I framtiden kanske det blir även en sportkatalysator för ännu bättre ljud. Men först får vi se hur denna blir och låter!

Ljuddämparen i mitten kan du låta va, du kommer ändå inte märka någon skillnad. Den är redan fullflödes.

Ska du ha en sportkatt så lär du få problem på besiktningen, dom renar inte alls lika bra som en vanlig

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang