kahh skrev:
Mack skrev:
kahh skrev:
Hur går då en Lambo, ferrari, AMG eller liknande gå genom besiktningen. Borde då de inte heller klaga på att "de låter för mycket". Dessa bilar ska låta, och jag är säker på att de inte har något och säga till om om dessa bilar. Är avgassystemet bra gjort och ditsatt så tror jag inte de bryr sig så mycket eller om de ens märker det. Sen så är inte heller mitt plan och göra så att avgassystemet låter som ett jet plan.
Det är ju trots allt bara ett avgassystem, lite roligt får man väl ha här i Sverige hoppas jag
Det är lite skillnad på helfordonsgodkända bilar från fabrik och medvetet utbytta avgassystem på vanligare Svensson-bilar..
Så med andra ord, såvida det inte är original avgassystem så går bilen inte igenom en besiktning?
Ska för säkerhets skull ringa flera bilprövningar imorgon och kolla med de, se om alla säger samma eller olika. Vi alla har hört historier om hur en besiktningsman inte godkänt en bil men en annan har godkänt samma bil. Verkar lite som de kör efter sina egna regler och det är just därför jag ska ringa några olika och se vad de olika säger.
Det beror helt på hur det är byggt, vilken bil det handlar om och på vilket humör besiktningsmannen råkar vara på den dagen.
På till exempel nyare bilar som är helfordonsgodkända så får egentligen inte ett eftermarknadsavgassystem monteras över huvudtaget, men det och annat är det många besiktningsorgan som blundar för.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.