4477
Sök

Batteri-generator-laddnings-problem utan röd tråd

603 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
PETROLHEAD skrev:
zetec skrev:
zzr94092 skrev:
inte säkert att laddlampan lyser även om gen, ej laddar..verkar som du har problemet med gen, har du utanpåligganderelä? eller är det inbyggt i gen? utanpåliggande är enkelt att byta,men jag har haft en -92 och där var relät inbyggt

Drönirettab skrev:
Om kolen i laddregulatorn krånglar så är det inte säkert att batterilampan tänds när generatorn slutar ladda, regulatorbyte är nog det jag rekommenderar i så fall (som zzr94092 är inne på).

Nu får jag be Er om hjälp med en liten utbildning i generatorns byggstenar och hur den fungerar.
För när Ni pratar om termer så som "utanpåligganderelä eller inbyggt", "kolen", "laddregulatorn" och "regulatorbyte" så förstår jag inte ens lite. Men vill gärna bättra på min kompetensnivå med denna kunskap. smile

PETROLHEAD skrev:
Kan vara glapp i instrumenthuset också! De va de på min 940.

Även här behöver jag ytterligare förklaring för att förstå sammankopplingen av begreppen.
När jag hör ordet "instrumenthuset" så tänker jag på instrumenthuset/mätarhuset i instrumentpanelen.
Och vad skulle isåfall vara glapp där som resulterar i något av mina symptom? Eller finns det andra "instrumenthus" i bilen? smile

"Instrumenthus"= hastighetsmätaren, varvräknaren, temp o tankmätare.

Kan vara så enkelt också att det är kabelbrott på den tunna kabeln som går till "instrumenthuset" från generatorn.

Ahh! Nu börjar jag förstå. Det du pratar om är alltså anledningen till att batterilampan inte tänds!? smile
-Jag var inställd på och hade tankarna på anledningen att jag helt plötsligt med motorn igång har ca 12V och inte ca 14V.

In hoc signo vinces

1 861 Inlägg
8 januari 2015
Fast så fort lampan satt igång generatorn är startad av lampan kan den va trasig bäst den vill! Du kan testa tjuvstarta generatorn för att felsöka det iaf... Kan fixa bild imorn på det! Men jag skulle satsa på laddregulatorn kan fixa bild även på den imorn och förklaring på hur man byter! smile

603 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Fast så fort lampan satt igång generatorn är startad av lampan kan den va trasig bäst den vill!

Helt ärligt så förstår jag INGENTING av den meningen.

Dr_struts skrev:
Du kan testa tjuvstarta generatorn för att felsöka det iaf... Kan fixa bild imorn på det! Men jag skulle satsa på laddregulatorn kan fixa bild även på den imorn och förklaring på hur man byter! smile

Tack, gärna! Bilder tillsammans med beskrivning brukar underlätta och få till och med mig att förstå.

In hoc signo vinces

1 861 Inlägg
8 januari 2015
zetec skrev:
Dr_struts skrev:
Fast så fort lampan satt igång generatorn är startad av lampan kan den va trasig bäst den vill!

Dr_struts skrev:
Du kan testa tjuvstarta generatorn för att felsöka det iaf... Kan fixa bild imorn på det! Men jag skulle satsa på laddregulatorn kan fixa bild även på den imorn och förklaring på hur man byter! smile

Tack, gärna! Bilder tillsammans med beskrivning brukar underlätta och få till och med mig att förstå.

Ladd lampan i panelen "generator triggern" som startar laddningen så länge den lyser när tändning är på och slocknar när bilen startas så är generatorn startad och kommer inte lägga av under färd om inte laddning tappas mao att motorn står helt still ^^

1 861 Inlägg
8 januari 2015
Dr_struts skrev:
zetec skrev:
Dr_struts skrev:

Dr_struts skrev:

Ladd lampan i panelen "generator triggern" som startar laddningen så länge den lyser när tändning är på och slocknar när bilen startas så är generatorn startad och kommer inte lägga av under färd om inte laddning tappas mao att motorn står helt still ^^

Kommer imorn! Han bli mörkt innan jag va hemma... tongue

Sök