Drönirettab skrev:
zetec skrev:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,35 volt
Här har du nog antagligen råkat blanda ihop första och sista mätvärdet eftersom att spänningen på batteriet visar mer än på generatorn, men det är bara en petitess.
Jag reagerar dock litegrann på spänningsskillnaden mellan generator och batteri, dels att skillnaden i mitt tycke är i största laget (dvs för mycket förlust) och dels att skillnaden var större när belastningen var mindre. Om motorn gick på tomgång vid mätningarna så kan själva motorvarvtalet vara en orsak pga att ett lågt varvtal ibland gör att laddspänningen inte orkar hållas stabil, den varierar fastän belastningen är samma.
Gör gärna om mätningarna där motorn är igång, men låt motorn ha 1500 varv konstant. Då bör värdena se aningen annorlunda ut skulle jag tro.
När voltmätaren inuti bilen visar så där pass låg spänning, lyser batterilampan då också?
Jag tycker att batterilampan borde lysa/blinka till i det läget, gör den inte det så kan spänningsproblemet i så fall bero på glapp mellan generatorn och batteriet. I ett sånt läge ger kanske generatorn rätt spänning och batterilampan ska alltså inte lysa, men eftersom att spänningen inte kommer fram till batteriet så visar din voltmätare inuti bilen att spänningen är låg.
Hej!
Tack för en lättförståelig redogörelse för elektroniken så att även jag förstår.
Du har rätt i att siffrorna inte stämmer. Men det var inte förväxlat, det var jag som tryckt på fel tangent.
Rätt värden är:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 13,35 voltNu har jag även gjort nya mätningar med varvtal 1500:Multimeter på batteripolerna med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,34 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 14,2 volt
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 13,2 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,8 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 14,0 volt
-Säger dessa siffror någonting nämnvärt?-Gällande batterilampan så gav du mig verkligen ett "Aha" - Den har nämligen inte tänts. Men den finns för den tänds i nån sekund innan den släcks igen tillsammans med alla instrumentlampor när man vrider på nyckeln.
Att se över kablarna mellan generator och batteri har jag ju hört talas om i diverse bilstereodiskussioner.
Ä det så enkelt att minuskabeln från generatorn är jord och jordas i bilens chassi och pluskabeln går från generatorns plus till batteriets plus eller är det något mer däremellan som gör att jag måste följa pluskabeln och hitta dess originaldragning till slutdestination batteri?
Tack än en gång!
Sebastian