jag har en Renault Clio II från 99 litet efter inköp servades motorn med en billig 5W-40 den gick tyst och fint
men den läckte i avtappningpluggen så jag fick tömma ut och hälla på ny olja, 5W-40 oljan var då slut
men jag hade/har Aral supertronic SAE 0W-40 i källarförrådet som den fyldes på med, den oljan är ganska tunn och motorn är mer högljudd med denna olja samt som olje-lampan tendera att tändas på tomgången när den är riktigt genomvarm, kommer att göra slut på dom sista flaskorna med 0W-40 oljan, och forsättningsvis köra med
5W-40 från tyska Motorgold som köps hos Gekås i Ullared 5 liter för 159:-
detta är en ganska tjock olja enligt datablad:
http://www.motor-gold.de/fileadmin/down … _DE_V1.pdfden är därför lämplig vid lite hårdare körning
jag vet en som köper just denna olja och kört i sin BMW och Mercedes under många år utan problem
den kommer även att hamna i tråget på min VW golf från 2009 vid nästa byte
och jag byter den litet grann oftare än 15000 km
en 5W-40 olja är en universal produkt som passar till >99% av alla behov av motorolja för personsbilsmotorer
Om det finns partikelfilter bör oljan uppfylla ACEA C3
har man problem med hög oljeförbrukning eller vid hård körning/släpvagn välj en 5W-50 olja