spillolja skrev:
Verkstaden har gjort en inkoppling som inte är fackmässig,
Ts har frågat verkstaden om detta är lagligt och fått ett felaktigt svar
det föreligger därmed en fel i tjänsten och Ts är berättigad till skadestånd
tex. böter, kostnad för att koppla bort positionsljusen
Men Ts ska nartuligtvis kontakta verkstaden i första hand med sina krav
dom allra flesta inläggen i denna tråden är ren smutskastning
Tur att konsumenträtt, ARN, och råd och Rön's svarta lista finns
en advokat, jurist eller annan person med gedigna kunkare inom detta områder bör kunna ge det seriösate svaren
Vad baserar du det på att det inte är fackmannamässigt inkopplat?
Du vet väl trots allt vad uttrycket innebär?
Vi använder konsumentverket som källa;
Kravet på "fackmässigt utförande" innebär att arbetet utförs på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman. Kravet innebär alltså att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller inom den aktuella branschen.
Vänder vi oss till konsumenttjänslagen (om det nu bara handlar om installation), så säger den (vi kör den enklare varianten, om någon vill så är det;
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … -1985-716/ som gäller );
Fel i tjänsten
Tjänsten är felaktig om:
resultatet avviker från vad du har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd - Det är den
säljaren inte har utfört tjänsten enligt gällande säkerhetsföreskrifter - Lagen som griper in här är inte en säkerhetsföreskrift
tjänsten inte stämmer överens med vad du och säljaren har avtalat - inte åberopats
tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen - det skapar ingen faktisk fara
säljaren inte har utfört tilläggsarbete som han eller hon är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada
resultatet inte stämmer överens med reklamuppgifter som lämnats av säljaren eller för säljarens räkning - inte intressant
säljaren genom garanti eller liknande svarar för resultatet av tjänsten och detta försämras under den utsatta tiden. - inte intressant
Reklamation
Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när du har upptäckt felet.
Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades.
- - - - - - - -
Konsumentköplagen går inte riktigt att åberopa här, då det uppenbarligen inte föreligger något fel på varan i sig.
Vidare har du påpekat att du BESIKTIGAT i tre år med denna uppsättning, det gör alltså att det rimligen bör vara mer än 3 år sedan. Vilket i förlängningen gör att konsumenttjänstlagen faller platt i frågan (Då du inte kan reklamera fel som upptäckts senare än tre år...see above)