28 december 2014
Trådstartare
Hallå.
Skulle in till Bauhaus en sväng idag och startade bilen och lät den gå på tomgång medans jag skrapade rutorna. Åkte iväg och när jag låg på motorvägen märkte jag hur det blev som en vit ridå bakom bilen längs backen. Äsch, det är bara snön som far runt bakom bilen tänkte jag. Svängde av motorvägen och stannade i en korsning. Märkte då att det kom vit tunn rök från där motorhuven slutar upp mot framrutan samt att det blev som ett moln bakom bilen från avgassystemet. Det är nog bara snön som förångas av värmen tänkte jag. Sen började det lukta bränt. Som typ bränd plast, inte riktigt olje lukt.
Åkte den korta sträckan till Bauhaus parkeringen och öppnade huven när motorn fortfarande var på och den kom som en tunn tunn dimma från baksidan av motorn.
Tänkte att det bara var kallt och varmluft blir ju som en dimma när det är kallt. Stängde huven och gick in. Var inne i typ 30 min. När jag kom ut startade jag bilen och märkte att röken kom tillbaka samt att tomgången var lite orolig. Hoppade mellan 500-700 varv. Stängde av bilen och lät den vara avstängd i drygt 5 min.
när jag sen startade den igen så var tomgången perfekt, ingen rök varken från avgassystem eller motorrummet. Åkte dom ca 2 milen hem och den var precis som den skulle igen. Stannade hemma och gick runt bilen för stt lyssna och titta. Inge rök och inga missljud.
ingenting har läckt i motorrummet vad jag kunde sen. Olje nivån är bra samt att det inte försvunnit någon kylarvätska alls.
Vad kan jag ha åkt på?
Blir ju ganska så fundersam här eftersom det kom och försvann?
Bilen har rullat 11900 och förra ägaren gjorde en full service vid 10500 mil hos BMW och fick en stämpel i boken.
"Dream it, build it, drive it!"