2931
Sök

-00 BMW e46 330ci. Vit rök, luktar bränt men är nu borta.

Mårre
246 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#1
Hallå.

Skulle in till Bauhaus en sväng idag och startade bilen och lät den gå på tomgång medans jag skrapade rutorna. Åkte iväg och när jag låg på motorvägen märkte jag hur det blev som en vit ridå bakom bilen längs backen. Äsch, det är bara snön som far runt bakom bilen tänkte jag. Svängde av motorvägen och stannade i en korsning. Märkte då att det kom vit tunn rök från där motorhuven slutar upp mot framrutan samt att det blev som ett moln bakom bilen från avgassystemet. Det är nog bara snön som förångas av värmen tänkte jag. Sen började det lukta bränt. Som typ bränd plast, inte riktigt olje lukt.
Åkte den korta sträckan till Bauhaus parkeringen och öppnade huven när motorn fortfarande var på och den kom som en tunn tunn dimma från baksidan av motorn.
Tänkte att det bara var kallt och varmluft blir ju som en dimma när det är kallt. Stängde huven och gick in. Var inne i typ 30 min. När jag kom ut startade jag bilen och märkte att röken kom tillbaka samt att tomgången var lite orolig. Hoppade mellan 500-700 varv. Stängde av bilen och lät den vara avstängd i drygt 5 min.
när jag sen startade den igen så var tomgången perfekt, ingen rök varken från avgassystem eller motorrummet. Åkte dom ca 2 milen hem och den var precis som den skulle igen. Stannade hemma och gick runt bilen för stt lyssna och titta. Inge rök och inga missljud.
ingenting har läckt i motorrummet vad jag kunde sen. Olje nivån är bra samt att det inte försvunnit någon kylarvätska alls.

Vad kan jag ha åkt på?
Blir ju ganska så fundersam här eftersom det kom och försvann?
Bilen har rullat 11900 och förra ägaren gjorde en full service vid 10500 mil hos BMW och fick en stämpel i boken.

"Dream it, build it, drive it!"

Yawn...
3 151 Inlägg
28 december 2014
#2
Kanske någon plastslang/kabel som legat emot något varmt och börjat ryka?

Mårre
246 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#3
Mervolic skrev:
Kanske någon plastslang/kabel som legat emot något varmt och börjat ryka?

Kan vara en anledning till varför det rök ur motorrummet men det förklarar ju inte den höga rökbildningen ur avgasröret.

Kan Vevhusventilationen varit lite igensatt och på så sätt kört ner olja i grenröret? Spekulerar lite här för att få fram orsaken...

"Dream it, build it, drive it!"

Yawn...
3 151 Inlägg
28 december 2014
#4
M_G skrev:
Mervolic skrev:
Kanske någon plastslang/kabel som legat emot något varmt och börjat ryka?

Kan vara en anledning till varför det rök ur motorrummet men det förklarar ju inte den höga rökbildningen ur avgasröret.

Kan Vevhusventilationen varit lite igensatt och på så sätt kört ner olja i grenröret? Spekulerar lite här för att få fram orsaken...

Är du säker på att det rök ur avgassystemet då? Det kanske bara drogs från motorrummet, under bilen och ut på baksidan, eller kom det ur avgasröret även när du stod på tomgång?

Det kan nog vara möjligt, men jag låter nog någon annan svara på det då jag inte är så insatt i motorer överhuvudtaget egentligen. smile

1 798 Inlägg
28 december 2014
#5
inte ovanligt me vevhus vent problem på bmw i kallare väder

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Mårre
246 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#6
Mervolic skrev:
M_G skrev:
Mervolic skrev:
Kanske någon plastslang/kabel som legat emot något varmt och börjat ryka?

Kan vara en anledning till varför det rök ur motorrummet men det förklarar ju inte den höga rökbildningen ur avgasröret.

Kan Vevhusventilationen varit lite igensatt och på så sätt kört ner olja i grenröret? Spekulerar lite här för att få fram orsaken...

Är du säker på att det rök ur avgassystemet då? Det kanske bara drogs från motorrummet, under bilen och ut på baksidan, eller kom det ur avgasröret även när du stod på tomgång?

Det kan nog vara möjligt, men jag låter nog någon annan svara på det då jag inte är så insatt i motorer överhuvudtaget egentligen. smile

Det kom ur avgasröret när jag stod still. och man såg hur det bolmade upp när jag gasade.

Men som sagt, det rök som en lite tunn dimma från baksidan av motorn.

Men allt detta försvann sen. Ska snart ut och köra bilen snart igen så får se då om det kvarstår smile

"Dream it, build it, drive it!"

Mårre
246 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
#7
fredde85 skrev:
inte ovanligt me vevhus vent problem på bmw i kallare väder

Var nyss ut till bilen och tittade lite under huven. Det är lite smått med olja på lambdan på bakre grenröret samt liten fläck nere på motorfästet precis under.

Kommer detta fixa till sig själv eller ska jag ta och fixa till det?
Verkar inte ha sjunkit något i oljenivån enligt stickan...

"Dream it, build it, drive it!"

1 798 Inlägg
28 december 2014
#8
Har ventilationen frusit ska du inte köra med bilen. Pröva lossa på en av slangarna till vv o kolla hur den ser ut invändigt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
28 december 2014
#9
hur ser oljelocket ut på undersidan? Är den "gräddig" så är vevhuset igensatt..


Mårre
246 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#10
Har kollar allt ni skrivit och inte funnit något som tyder på något onormalt. Vita röken samt lukten har ej kommit tillbaka och oljan som jag hittade på grenröret tvättade jag bort direkt för att se om det kom tillbaka och det har inte kommit tillbaka.

"Dream it, build it, drive it!"


Sök