4435
Sök

Felkoder Peugeot 307

123 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#1
Peugeot 307 XS 2,0 kombi -03

Följande felkoder:
P0300
P0341
P1336
P1621

Har hittat dessa:
P0300 enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad
P0341 kamaxelgivarkrets "a" område/prestanda (bank 1 eller enskild g)

Någon som kan hjälpa mig med de andra och hur löser jag detta?

1 122 Inlägg
2 021 Inlägg
31 december 2014
#3
Nyligen bytt kamrem? dom är väldigt känsliga på felinställd kamrem.
men självklart kan de vara fel på givaren också.
Senast redigerat av Rille0 (31 december 2014)


123 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#4
Nej, kamremen ör inte bytt nyligen. hmm

Ska prova byta kamaxelgivare. Vad tror ni?

2 021 Inlägg
1 januari 2015
#5
Joqe skrev:
Nej, kamremen ör inte bytt nyligen. hmm

Ska prova byta kamaxelgivare. Vad tror ni?

ja varför inte, den är inte så dyr, men det är inget jättevanligt fel så förvänta dig inte underverk.
Har bilen gått illa eller så?
jobbar citroen så har skruvat en del ew10 motorer genom åren.

mer saker du kan kolla över är:
tändstift
tändramp
kamremsinställning, obs måste göras med rätt verktyg om du har flytande vevaxeldrev, vilket du troligtvis har på en 03a
kompression

Finns såklart massor mer att kolla på, ett ovanligt fel jag vart med om är att den vulkade svängningsdämparen i avgaskamdrevet släpper och vibrationerna från denna gör att motorn felkodar på misständningar, alla motorer har dock inte detta.


123 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#6
Igår startade bilen från ingenstans. Innan den dog så gick den på 3 cylindrar.

Dagen då den dog så var det -15 ute. Enligt Peugeot så har de äldre 2.0 liters motorerna haft den tufft i kyla och ventillyftarna kan frysa och då blir bilen väldigt svår att starta. Igår va det +6 här och då gick den som sagt igång. Går inte 100% men funkar att köra.

Tändstiften är nya, bryggan är felfri. Har inte kollat kamremsinatällning.


ValP2k skriver att kamaxelgivaren ger misständningarna och därför tänkte jsg byta den.

2 021 Inlägg
2 januari 2015
#7
Joqe skrev:
Igår startade bilen från ingenstans. Innan den dog så gick den på 3 cylindrar.

Dagen då den dog så var det -15 ute. Enligt Peugeot så har de äldre 2.0 liters motorerna haft den tufft i kyla och ventillyftarna kan frysa och då blir bilen väldigt svår att starta. Igår va det +6 här och då gick den som sagt igång. Går inte 100% men funkar att köra.

Tändstiften är nya, bryggan är felfri. Har inte kollat kamremsinatällning.


ValP2k skriver att kamaxelgivaren ger misständningarna och därför tänkte jsg byta den.

Lyftarna kan hänga sig ja, viktigt att ha rätt oljemängd.
svårt att mäta upp funktionen på givaren utan osciloskop, men byt den du, tror inte dom är så dyra.



Sök