zleepy skrev:
it_mutt skrev:
zleepy skrev:
Ja, helljuset får man konvertera, det säger SBP ingenting om, då jag alltid har det inkopplat när jag besiktar mina fordon (fast någon kommer garanterat (typ MACK) säga att man inte får det, även om bilprovningen släpper igenom det)
Ja, Xenon är bäst när det är mörkt, därför jag har 4300K i helljusen för att få det bästa ljuset när man behöver det
SBP bryr sig inte, men det är -inte- lagligt att konvertera helljuset heller.
Visa mig en lagtext eller liknande källa på det?
Då varken Polis/Flygande Besiktning/SBP/besiktning bryr sig om konverterat helljus så är det mer godkänt än olagligt..
Dina strålkastare är E-märkta med/för en/flera specifik/a ljuskälla/källor, halogen, så är de -enbart- emärkta för detta. När du eftermonterar xenon, om så bara på helljuset, upphör e-märkningen att gälla. Detta då det inte är den kombination (H7 (ex.vis) + xenon) som E-märkningen getts för (utan kanske H7 + H7, eller vad det nu må vara).
Ett av de första resultaten på google;
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … enon-38202"
Det är inte tillåtet att konvertera halogenstrålkastare till xenon, varken på hel- eller halvljus, och det är inte heller tillåtet att konvertera extraljus."
Tittar man på de "stora" svenska försäljarna, säger det, väldigt flytande " Det medför ingen anmärkning hos SBP", "Enligt SPB:s lagtolkning" osv. Ingen säger rakt ut att det är lagligt, just för att det inte är det.
- - Edit - -
"Mer godkänt än olagligt"...var ju inte ett rätt där. Det är inte lagligt, sen att "ingen bryr sig", är en -helt- annan femma. Det gör det, framförallt, inte lagligt bara för det.
Det kör runt "10.000"-tals personer med kombinationen Halvljus + dimljus...det gör det inte mer lagligt för det, trots att polisen inte bötfäller varenda en som gör det.
Jag är som sagt fullt medveten om att SBP inte bryr sig (vissa pratar t.o.m. gott om det). MEN, jag har även hört flertalet besiktningsgubbar påpeka just det; "Vi bryr oss inte, men det är inte lagligt om man ska vara hård".
Personligen skiter jag fullkomligt i om någon konvertera helljuset, men, det är fortfarande inte lagligt. Och det kan enligt mig vara bra att åtminstone känna till.