2825
Sök

Missljud vid start Ford Focus 1.8 -08

11 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Nu när kylen kommit till vårt avlånga land så börjar min bil att gnissla/vina eller vad man nu ska kalla det vid kallstart. Det är ett ljust tickande ljud som går fortare när jag accelererar. Detta fortgår en stund men försvinner när motorn fått upp värme. Som idag så hörde jag detta ljud konstant under sträckan till affären som ligger ca kvarten bort. Men sen när jag skulle åka hem igen så var missljudet borta. När bilen stått kall över natten så kommer alltid detta ljud tillbaks.N ågon som vet vad detta kan vara för missljud?

Är i dagsläget rätt novis när det gäller bilar men lär mig mer och mer allteftersom. Så förklara gärna på dagisnivå roll

6 649 Inlägg
3 januari 2015
Byt hjälpaggregat remmen och spännaren så blir det nog tystare. AC remmen måste även bytas då den sitter först.

De/Dem

11 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Är detta något man gör själv? Dyrt o gö det på verkstad annars?

6 649 Inlägg
3 januari 2015
Att kränga på hjälpaggregats remmen är inte så svårt, AC remmen är värre. (Den ska klippas av)

Minns jag rätt till årsmodellen så saknar du spännare och har sträckrem istället. Man lägger då själva "spännaren" på sniskan, krokar på remmen och bänder upp löphjulet i sitt läge.

Har du inte tillgång till lyft skulle jag låta någon annan bråka med det, alternativt att du bara lämnar in den för montering av AC-remmen.

De/Dem

11 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Ska se om jag kan fixa tillgång till lyft.

Vad kan ett sådant jobb kosta på ett ungefär om man lämnar in den på verkstad?

6 649 Inlägg
3 januari 2015
Hänger lite på vad en verkstad tar i timdebitering i Göteborg, men arbetet i sig ska vara på 80 perioder (ca 45-50min) för att byta remspännare enligt Fords tidverk.

Skulle gissa på ca 2000-2500 med jobb och material.

De/Dem

11 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Ok tack! Är detta något som måste göras pronto lr kan det vänta? Har service om ca 100mil så..

6 649 Inlägg
3 januari 2015
Gnisslar det när bilen är varm är det värre, ta det ihop med servicen istället. smile

De/Dem

Sök