2499
Sök

Råd angående sänkning? Saab 9-3SS Linear (2005)

21 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#1
Halloj!
Då det snart är dags att byta stötdämpare på min 9-3a funderar jag lite över att passa på att sänka när jag ändå ska byta. Problemet är att jag har en garageuppfart att komma upp för och jag tvivlar på att en 40/40 sänkning, som är vanligast, skulle gå. Egentligen är jag mest sugen på en 20/20 sats men det är här jag stött på lite problem.
Hova säljer en sats med 20/20 fjädrar från Lesjöfors men inga stötdämpare som sägs gå med dessa utan de dämparna de säljer är till 40/40 satser.
Så min fundering är om man kan slänga på 20/20 fjädrarna på de dämparna som egentligen är till för 40/40 eller om man alternativt kan slänga på sänkningsfjädrarna på nya originaldämpare utan att komforten blir helt på tok förstörd? Har aldrig gett mig på att sänka bilar utan hela satser förut så tänkte om någon har erfarenhet av detta.

Mvh Eklund


1 354 Inlägg
4 januari 2015
#2
Mät hur mycket markfrigång du har och räkna sen bort 40 mm så vet du om du klarar dig? big_smile Om inte så måste det väl finnas fler än en tillverkare som gör 20/20 sänkningar?

21 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#3
Mack855 skrev:
Mät hur mycket markfrigång du har och räkna sen bort 40 mm så vet du om du klarar dig? big_smile Om inte så måste det väl finnas fler än en tillverkare som gör 20/20 sänkningar?

Jag kommer inte klara mig på 40mm tyvärr, redan räknat på det hmm Jag hittar inget på varken maptun, speedparts eller någon annan sida där jag brukar köpa bildelar, därför jag är lite konfunderad!


1 354 Inlägg
5 januari 2015
#4
Gjorde en snabb sökning på google, det som kom upp ganska fort var att Lesjöfors fungerar bra med Bilstein dämpare, och det var inte så fasligt dyrt smile Kan ju inte säga att du får en WOW-upplevelse då jag själv inte har prövat detta men.. Det var vad någon annan skrivit smile Skulle helt klart använda annat än original dämpare ihop med sänkfjädrar!

Lycka till!


Sök