Damn vad det blåser ute, hela lördagen var jag i garaget och skruvade till de ljuva tonerna av Ramstein mm.
Bandit rock på lagom hög volym och varm och gott inne i overallen så på med gummihandskarna and let the good times begin.
Första för dagen som togs loss,motorkablaget som nu är komplett uppmärkt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c65ec253eac14b340d68a0e4206bac5e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6c1193a73b204aebf117a035e838d87.jpg]()
En bult som håller ic-paketet med fläkt och kylare. Lätt att komma åt denna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c64eafc22db17d9c5f58a6759cfc91e1.jpg]()
En från utsidan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-173972f5f26a15f0f69f647ea072f411.jpg]()
Första bilden lurar ögat för den var lätt att komma åt om man har ett specialverktyg från kära biltema.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5934f9a26fb0645d689ac70980a96f8e.jpg]()
Ser helt enkelt ut såhär.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2372c2f6447e5c1db3d5489a0f72b0db.jpg]()
På med hylsan i ena änden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1cbf1a61dd8404c5a002890804b488e.jpg]()
En fast eller spärrnyckel i rätt storlek på andra sidan så kommer man åt där inte hylsa/spärrhandtag får plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d50468732f5636feddf296af8fb4786c.jpg]()
Hållare till ic sitter även itryckt i denna gummibussning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2ade7f39aa371dd4b9bc137eeb400089.jpg]()
Nu var den loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07029ff2fa547d718db6f21117856eb7.jpg]()
Nu ser man ju hela växellådan, och den var gött skiten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e3ec3836c48b78c9231597fb080ac534.jpg]()
Tömmer ut växellådsoljan som ska vara röd från början och den som kom ut såg nästan ut som motorolja lite ljusare bara, mycket välbehövt för den stackars lådan att få ur den oljan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc854a7bc69763841c44518b2c4edca2.jpg]()
Med lådan tom så ryckte jag ut drivaxlarna och tänker nog byta dessa packboxar nu när det är lätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e7a72fcbbe271689354cf63f0f23186.jpg]()
Hoppsan en abs-krans trasig, då byter vi på båda sidor... inköpslistan blir längre och längre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce8fb7986bf44592e32c398e3908c278.jpg]()
3: cylinderns nedre stift såg ut såhär, så kan vart lite svårt att tända samt längre ner i detta inlägg kommer den verkliga orsaken till kompförlusten i just 3:e cylindern.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e670a259cd0dc90f364ab86c3db78025.jpg]()
Ja då var det dags för demontering av turbo/grenrör.
Här syns då den avhakade wastegatearmen och alla bultar som håller grenröret på plats är markerade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fded3f8cd5def565790bec62d13a2f31.jpg]()
Men jag tog först loss vatten och oljeanslutningarna i blocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3519721307fbae6e986e1ea3135fccd.jpg]()
Bara för att visa hur smått allt är, det är banjobulten till turbo olja in och en pinnbult till grenröret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-03c0e136f4c4e2877030ecced07a6428.jpg]()
Turbon loss och här ser man hur både olja in och retur går in på samma anslutning under turbon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e77a5a542ac5029710bb6fadc175e36.jpg]()
Ett fabrikationsfel är att grenröret spricker och det kan man lungt säga att detta gjort samt att turbon var sopslut, det glappade upp,ner,in,ut och kors och tvärs.
Så det får köpas nytt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff5b282d7cab7f3ea487afe894ed6a44.jpg]()
Dags för växellådan att hoppa loss och den sitter med 5 bult på ovansidan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df69f8bdd87d8f4fb6b6f711795ad592.jpg]()
En här under och möjligtvis nån mer i mörkret där.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-179429db3e5f8039dae5a87659b72b63.jpg]()
2st var bultade från andra hållet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eb285a5d343e9708fb7f778adb7b16f8.jpg]()
2 st bult var mycket längre än de andra och det är för de håller fast startmotorn också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29ad56e29c2846ae47971ce14871e714.jpg]()
Startmotorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5854b1a86302d6289a1cfdd131d49ecd.jpg]()
Växellådan äntligen loss och då var det en vanlig torrlamellsetup här....hrm fast är det inte en automat...jo eller nej.
Det sitter 2 elmotorer som väljer växel beroende på varvtal och hastighet som läses av med div sensorer i växellådan som skickar den info till styrboxen som sen skickar vidare infon till elmotorerna.
Samtidigt så sköts kopplingen av ännu en elmotor som mellan växlingarna agerar som en vanlig kopplingspedal genom att trycka en kolv framåt så att det frikopplas.
Det ända man gör för att köra är då att gasa och vänta,vänta,vänta och där kom nästa växel haha.
Alltså växlingarna går ungefär lika snabbt som på en manuell bil som körs av en gammel tant men allt sköts automatiskt.
Vem har bråttom när man kör smart!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97ebaea6515053b495db05f260f924fd.jpg]()
En av elmotorerna som sköter växlingarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec3758d7aa12eecfa5f26b4b22fbc7d6.jpg]()
Denna sköter då frikoppling av lamell via urtrampningslagret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3172a838d868a0b948cb68056f69bbf9.jpg]()
Här är kolven som motorn sköter.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e3c492c023a00046e51eaf8a96f15ab.jpg]()
Jag har inte skaffat nån oljesugpump ännu så det fick bli en manuell tömning genom självfall.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab8ad1ac142de28f501418895db9d5b5.jpg]()
Nu ska kopplingspaketet loss och det sitter med 3 17mm bultar bakifrån så denna plugg måste bort och som ni ser är det väldigt nära oljetråget så det ska bort först.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5c894b1c9448d4f8e275d7c535bc459d.jpg]()
Tråget sitter med 14 små bult och packningsmassa istället för vanlig packning.
Här syns även en av bultarna som håller svänghjulet/kopplingen så man får dra runt veven för att ta alla 3.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-437f1054d9cf512787c2cc05003374dc.jpg]()
Mycket enkelt ramlar allt loss.
Ska kika på lamellen senare om den behöver bytas ut.
Smidigt med dessa är att man kan köpa nytt som är färdigmonterat och centrerat hehe....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97ff188ee764561a3cc69743fde58d9f.jpg]()
Nu plockade jag av ventilkåpan och därunder såg det fint ut, kammen och kedjan med drev var inget fel på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be0b1917682254c6c6283c88bdc4664d.jpg]()
Nice.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9249906adc5adaea49f100781803abe.jpg]()
Smarten är ju inte som alla andra så den har en delad botten som tyvärr måste bort innan man kommer åt vevstaksöverfallen.
Så man börjar med oljesugens 3 bult.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-006b1ca60f09db3722dc339d864646ca.jpg]()
När den är borta syns en bult där inne som ska lossas på med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5f4e67eec61c418dfd3bb26c3076acd8.jpg]()
Här syns bättre att det är 3 (blåa pilar) bult som sitter på rad och dessa ska loss samt 8 bult som håller ramlagren på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72a113355dba4e67eb7d3ee4a126bc01.jpg]()
Dessa 6 bult som sitter längs kanten ska loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8ac0dfafae7f96c67e430554ff4fbebd.jpg]()
Här är 2 och en var lite gömd i skit.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4773c4cb3ea1fd7b12616897cc90d6b6.jpg]()
2 här med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8341a9acc9f8a9d8c3831d526bdcdd82.jpg]()
Då ger vi oss på kamkedjekåpan och alla dessa ska loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21717e02ce897600ea7fe0b27ebfc06b.jpg]()
Det sitter 2 bult nere i toppen som håller kamkedjekåpan uppifrån, dessa sitter framför drevet nära kåpan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9249906adc5adaea49f100781803abe.jpg]()
Kåpan loss och nu måste oljepumpsdrevet demonteras och om man pressar ihop den hydrauliska kedjespännaren för kammen så går det att lossa kamkedjan med.
Jag tog även bort alla skenor som gick att lossa när toppen fortfarande var på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-93151de104d12045c58657950524ccf7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29689971c66bafbe609fd9e06bd82464.jpg]()
Då var botten delad och här är understa delen med ena halvan av ramlagrena som såg helt ok ut för 12000 mil tyckte jag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6155ad15735206ea9d57ce30e61235b0.jpg]()
Veven även den ok.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2189de11aa77f30eb04aa6f9f23f8ac8.jpg]()
Så veven är demonterad och lagrena ser bra ut men blir väl ändå till att byta eller????
Det sägs att just bottendelen på smartmotorn har inga direkta problem utan det byts endast vevstakslager? är nog dumt att chansa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ac2c4962625679931a8c26eab730e5aa.jpg]()
Det var svårt att få nån bild av cylinderloppen men det enda som jag märkte var väl ytterst små repor som inte känns utan bara syns och att det är sån där glasad yta så en honing kommer behövas för de nya kolvringarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-121a48e741f6ad7fa8e0665560c4c7f4.jpg]()
Här sitter lustiga halvmåneformade axiallager som ska vara en pain att få dit sen så det ser jag fram emot.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc93b682d57cb69e57f527ee96746b96.jpg]()
Det här var underbart att se, en bränd ventil och jag hittade lite delar av den så allt har inte åkt med avgaspulsen.
Det är en avgasventil som är trasig och därför dåligt komp på den cylindern samt att tändstiftet såg ut som det gjorde bidrog nog också till att denna motorn gick på 2 cyl bara.
Det här var andra grejen som stämde med beskrivning av motorns problem enligt andra först sprickan i grenröret och nu ventilen då.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b907d86ecd616e451d8b3f8d41c4aab3.jpg]()
En närmare titt på ramlagren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-84a1185279fb962c759d4a17411b547b.jpg]()
Så efter x-antal timmars skruvande stod jag där med ett rent block.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9f8b54dabe53af801bb1f1586085c414.jpg]()
En snabbtvätt för att få bort den värsta gunken, och om ni minns så var det fullt av oljegegg där under vattenpumphuset och det är så att det går en oljekanal från blockets undersida som mynnar ut i den fyrkantens nedre del och det satt ju en vevhusventslang därpå.
Denna vevhusventslang har en backventil som inte funkade alls när jag blåste och sög i den så mysteriet löst.
Denna slang ska transportera vevhusgaserna till gasspjället och det har väl funkat sådär på senaste tiden så en sån slang köps också ny.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1e2903ce71b22e1d6f46c30721c4dfd.jpg]()
Jag ska doppa blocket i avfettning och gå på det med olika borstar och sen grunda och lacka.
Jag kommer göra så med allt som är skitet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de7fe388a16233f7b36298b34c7fe65e.jpg]()
Så nu är all demontering gjord och jag vet vad som ska köpas och nu står tvätt och bearbetning på schemat ett tag framöver.
Bandit rock på lagom hög volym och varm och gott inne i overallen så på med gummihandskarna and let the good times begin.
Första för dagen som togs loss,motorkablaget som nu är komplett uppmärkt.


En bult som håller ic-paketet med fläkt och kylare. Lätt att komma åt denna.

En från utsidan.

Första bilden lurar ögat för den var lätt att komma åt om man har ett specialverktyg från kära biltema.

Ser helt enkelt ut såhär.

På med hylsan i ena änden.

En fast eller spärrnyckel i rätt storlek på andra sidan så kommer man åt där inte hylsa/spärrhandtag får plats.

Hållare till ic sitter även itryckt i denna gummibussning.

Nu var den loss.

Nu ser man ju hela växellådan, och den var gött skiten.

Tömmer ut växellådsoljan som ska vara röd från början och den som kom ut såg nästan ut som motorolja lite ljusare bara, mycket välbehövt för den stackars lådan att få ur den oljan.

Med lådan tom så ryckte jag ut drivaxlarna och tänker nog byta dessa packboxar nu när det är lätt.

Hoppsan en abs-krans trasig, då byter vi på båda sidor... inköpslistan blir längre och längre.

3: cylinderns nedre stift såg ut såhär, så kan vart lite svårt att tända samt längre ner i detta inlägg kommer den verkliga orsaken till kompförlusten i just 3:e cylindern.

Ja då var det dags för demontering av turbo/grenrör.
Här syns då den avhakade wastegatearmen och alla bultar som håller grenröret på plats är markerade.

Men jag tog först loss vatten och oljeanslutningarna i blocket.

Bara för att visa hur smått allt är, det är banjobulten till turbo olja in och en pinnbult till grenröret.

Turbon loss och här ser man hur både olja in och retur går in på samma anslutning under turbon.

Ett fabrikationsfel är att grenröret spricker och det kan man lungt säga att detta gjort samt att turbon var sopslut, det glappade upp,ner,in,ut och kors och tvärs.
Så det får köpas nytt.

Dags för växellådan att hoppa loss och den sitter med 5 bult på ovansidan.

En här under och möjligtvis nån mer i mörkret där.

2st var bultade från andra hållet.

2 st bult var mycket längre än de andra och det är för de håller fast startmotorn också.

Startmotorn.

Växellådan äntligen loss och då var det en vanlig torrlamellsetup här....hrm fast är det inte en automat...jo eller nej.
Det sitter 2 elmotorer som väljer växel beroende på varvtal och hastighet som läses av med div sensorer i växellådan som skickar den info till styrboxen som sen skickar vidare infon till elmotorerna.
Samtidigt så sköts kopplingen av ännu en elmotor som mellan växlingarna agerar som en vanlig kopplingspedal genom att trycka en kolv framåt så att det frikopplas.
Det ända man gör för att köra är då att gasa och vänta,vänta,vänta och där kom nästa växel haha.
Alltså växlingarna går ungefär lika snabbt som på en manuell bil som körs av en gammel tant men allt sköts automatiskt.
Vem har bråttom när man kör smart!

En av elmotorerna som sköter växlingarna.

Denna sköter då frikoppling av lamell via urtrampningslagret.

Här är kolven som motorn sköter.

Jag har inte skaffat nån oljesugpump ännu så det fick bli en manuell tömning genom självfall.

Nu ska kopplingspaketet loss och det sitter med 3 17mm bultar bakifrån så denna plugg måste bort och som ni ser är det väldigt nära oljetråget så det ska bort först.

Tråget sitter med 14 små bult och packningsmassa istället för vanlig packning.
Här syns även en av bultarna som håller svänghjulet/kopplingen så man får dra runt veven för att ta alla 3.

Mycket enkelt ramlar allt loss.
Ska kika på lamellen senare om den behöver bytas ut.
Smidigt med dessa är att man kan köpa nytt som är färdigmonterat och centrerat hehe....

Nu plockade jag av ventilkåpan och därunder såg det fint ut, kammen och kedjan med drev var inget fel på.

Nice.

Smarten är ju inte som alla andra så den har en delad botten som tyvärr måste bort innan man kommer åt vevstaksöverfallen.
Så man börjar med oljesugens 3 bult.

När den är borta syns en bult där inne som ska lossas på med.

Här syns bättre att det är 3 (blåa pilar) bult som sitter på rad och dessa ska loss samt 8 bult som håller ramlagren på plats.

Dessa 6 bult som sitter längs kanten ska loss.

Här är 2 och en var lite gömd i skit.

2 här med.

Då ger vi oss på kamkedjekåpan och alla dessa ska loss.

Det sitter 2 bult nere i toppen som håller kamkedjekåpan uppifrån, dessa sitter framför drevet nära kåpan.

Kåpan loss och nu måste oljepumpsdrevet demonteras och om man pressar ihop den hydrauliska kedjespännaren för kammen så går det att lossa kamkedjan med.
Jag tog även bort alla skenor som gick att lossa när toppen fortfarande var på.


Då var botten delad och här är understa delen med ena halvan av ramlagrena som såg helt ok ut för 12000 mil tyckte jag.

Veven även den ok.

Så veven är demonterad och lagrena ser bra ut men blir väl ändå till att byta eller????
Det sägs att just bottendelen på smartmotorn har inga direkta problem utan det byts endast vevstakslager? är nog dumt att chansa.

Det var svårt att få nån bild av cylinderloppen men det enda som jag märkte var väl ytterst små repor som inte känns utan bara syns och att det är sån där glasad yta så en honing kommer behövas för de nya kolvringarna.

Här sitter lustiga halvmåneformade axiallager som ska vara en pain att få dit sen så det ser jag fram emot.

Det här var underbart att se, en bränd ventil och jag hittade lite delar av den så allt har inte åkt med avgaspulsen.
Det är en avgasventil som är trasig och därför dåligt komp på den cylindern samt att tändstiftet såg ut som det gjorde bidrog nog också till att denna motorn gick på 2 cyl bara.
Det här var andra grejen som stämde med beskrivning av motorns problem enligt andra först sprickan i grenröret och nu ventilen då.

En närmare titt på ramlagren.

Så efter x-antal timmars skruvande stod jag där med ett rent block.

En snabbtvätt för att få bort den värsta gunken, och om ni minns så var det fullt av oljegegg där under vattenpumphuset och det är så att det går en oljekanal från blockets undersida som mynnar ut i den fyrkantens nedre del och det satt ju en vevhusventslang därpå.
Denna vevhusventslang har en backventil som inte funkade alls när jag blåste och sög i den så mysteriet löst.
Denna slang ska transportera vevhusgaserna till gasspjället och det har väl funkat sådär på senaste tiden så en sån slang köps också ny.

Jag ska doppa blocket i avfettning och gå på det med olika borstar och sen grunda och lacka.
Jag kommer göra så med allt som är skitet.

Så nu är all demontering gjord och jag vet vad som ska köpas och nu står tvätt och bearbetning på schemat ett tag framöver.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tommy Out.
0
0
0
0