Här kommer en kort uppdatering om helgens arbeten, precis som utlovat!
Fotade en del tyvärr ingenting ifrån framvagnen utan det mesta är ifrån bakvagnen
Övre stötdämparfäste baktill, satt en hel del olika muttrar, brickor och även bussningar. Enklast är att lägga allt i den ordning det demonterades, så blir det förhoppningsvis rätt! Verktygen som behövdes var 17 mm hyls/blocknyckel.
'
I slutet av fjäderbenet sitter en bult med mutter i bakaxeln. Denna lossades med två 17 mm blocknycklar, en för att skruva och en för mothåll. Kan tilläggas att det kan vara rätt så jävligt att få ut det gamla fjäderbenet från hjulhuset. Fjäderspännare eller alternativt en vinkelslip är väldigt användbart beroende på om man vill spara dämparna eller inte.
När väl det gamla fjäderbenet var ute så var det bara att montera den nya Coilen. Vid montering gäller omvänd ordning på alltsammans. Började med att sätta tillbaka bussningar, brickor samt mutter lite löst i det övre fästet för att slippa sitta och hålla Coilen med ena näven och försöka pricka hållet i bakaxeln med den andra. När väl bulten(glöm inte smörja in bultarna med keramikpasta eller likande) var tillbaka återstod det bara att få dit alla övre delar i rätt ordning och sedan spänna åt ordentligt.
Coilover baktill komplett monterad. På bilden ser man två fjädrar. Den understa(hjälpfjädern) har till syfte att trycka upp huvudfjädern då bilen hissas upp. Detta är för att inte huvudfjädern ska vara lös när bilen är upphissad.
Vidare på bilden ses också två styck ringar som sitter under hjälpfjädern. Dessa sänker/höjer bilens fjädrar och påverkar då komforten under körning, högre = stötigare, lägre = mjukare om jag förstått saken rätt. Längst ner på benet sitter en låsring. Denna skruvas loss så att man fritt kan skruva/justera höjden på fjäderbenet i fästet till bakaxeln. För att sänka/höja skruvar man på hela fjäderbenet till önskad höjd och låser ringen med lämpligt verktyg. Detta gäller både Coilsen fram och bak
Blev rätt så lågt faktiskt! Endast grovinställning gjord på Coilsen bak. Blir en hel del lyftande/sänkande och skruvande innan man hittat rätt höjd som passar ens behov.
Tyvärr tog jag aldrig några bilder på bytet i framvagnen men principen för bytet är nästan densamma som bak. Finns en del saker att tänka på när man plockar bort de gamla fjäderbenen framtill:
Mutterknack:
Extremt användbart! Muttern som sitter i den Övre fjäderskålen kan sitta något så förbannat och kan vara svår att lossa utan rätt verktyg. Försökte i första hand med tång och 7 mm insex utan något lyckat resultat. Mutterknacken löser detta på ett par sekunder och jag har för mig att storleken på hylsan jag använde var 18 mm.
Demontering:
När muttern till fjäderskålen är borttagen så är benet löst uppe i tornet. Gänga tillbaka muttern några varv så att inte hela benet ramlar ner när bultarna längst ner vid fjäderbenet lossas. Skruva sedan bort de två nedre bultarna som håller fast benet i fjäderbensfästet.
Dessa bultar kan också sitta som berget om inte någon tidigare ägare har varit grejar där tidigare. Lite 5-56 alt WD40 hjälper mycket och skulle inte mutterknacken klara av att lossa får man oftast ta en lång hävarm på bultarna med mothåll på muttrarna, har för mig att dessa också är av storlek 18 mm. Ta bort bultarna ifrån fjäderbensfästet och tryck/knacka ut benet ifrån fästet. När benet är löst från hållaren är det bara att skruva bort muttern i toppen av fjäderskålen och plocka ut hela benet från hjulhuset. I mitt fall behövde jag inte använda några fjäderspännare på fjädrarna i framvagnen.
Topplagring:
Jag hade från början tänkt att återanvända de gamla topplagringarna men den idén försvann rätt så snabbt när det inte ens gick att lossa med mutterknack. Tyvärr kan jag inte lämna några upplysningar om hur man lossar de gamla och återanvänder dessa då jag tröttnade och köpte två stycken nya istället. Den nya topplagringen monterades på den övre fjädertallriken på Coilen och spändes åt med tång och 7 mm insex. Muttern som håller lagringen är av någon special typ med två spår på varsin sida. Finns säkert något lämplig hylsa att köpa för just detta men det brukar man ju faktiskt aldrig ha om man inte byt fjädrar/stötdämpare på samma bilmärke innan.
Montering:
När väl nya/gamla topplagringen är ditsatt och spänd ska Coilen tillbaka. Enklast är att föra upp topplagringen mot fjädertornet och skruva dit muttern och fjäderskålen några varv så benet inte ramlar ner. För sedan in benet i fjäderfästet och sätt dit bultarna(glöm inte smörja in bultarna med keramikpasta eller likande). Ställ sedan Cambervinkeln som du tycker är lämpligt(vid för mycket camber kan fjäderbenet ta emot däcket vid större rattutslag). När du är nöjd med vinkeln så är det bara att spänna åt de två bultarna lagom hårt. Skruva dit mutter och fjäderskål i fjädertornet med hjälp av tång och 7 mm insex. Du kan nu börja ställa in höjden på Coilen så som du vill ha den. När du är nöjd med alla inställningar och höjder är det bara att ut och provköra.
Glöm inte göra en ordentlig hjulinställning efteråt!
Är det något som är oklart eller helt galet är det bara att säga till!
Vill passa på att tacka
amoreex för hjälpen och lånet av garage!
Höjden på bilen efter byte till Coils runt om. Högre fram än bak! Detta har rättats till och nu är bilen 2-3 cm lägre fram än bak men det är fortfarande en del finjustering som måste göras.
På denna bilden ser man också en liten del av den Emblemlösa grill jag köpt och monterat i samma veva. Ska ta bättre bilder på bilen till helgen när Coilsen har justerats färdigt osv.