2906
Sök

Vw Golf mk3, rullande projekt med egen stil!

Syftet med projektet är att få golfen från original till personlig! Bilen ska sänkas, rosten skall ågärdas och så vidare! Inredning kommer byts ut successivt efter hand som tid och pengar finns. Inget är spikat än utan alla... Visa mer

54 433 Visningar
Projektet avslutat 29 juni 2016
92 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#61
Hej igen!

Tänkte bara berätta att mina Coilovers är på väg till mig just nu. smile
Montering sker i helgen. Resultatet med bilder kommer i en uppdatering senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-8052c64585618212aae22242a81db606.jpg

Efter en del funderande beslöt jag mig för att köra med vanliga Ta technix. Var egentligen ute efter Coilovers med ställbar hårdhet men priset på dessa fick mig att välja dem iallafall.

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

92 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
#62
Tjenare allihop!

Tänkte bara göra en liten kort update innan helgens arbeten påbörjas! smile

Har fått hem lite olika delar som jag beställt för ett tag sedan som nu ska monteras under helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-2af3a26228ecc7d6c05cd52c688f66d8.jpg
Stora paket! Spännande! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-c6a5023b088f7a58169d307a6158b2ed.jpg
Låda 1: Kass bild men detta är den Emblemlösa grill jag beställt för ungefär en månad sedan som nu äntligen har hittat hit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-3fa8ac0352536137d28ff771e980ff3e.jpg
Vad döljer sig i låda 2? en bastamatta? Fyra ben till Ikeas bord "Lack"? Nix inte rätt någonstans!

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-e302b38179fc7e1434ac4eb40557c82d.jpg
Fyra styck Coilovers direkt från fabrik i tyskland! smile



Tänkte att ordentligt dokumentera demontering/montering av dessa med lite bilder. Har märkt att det finns en del frågetecken om hur man faktiskt gör. Förhoppningsvis har någon användning av denna infon. smile

Hej svejs!

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

200 Inlägg
9 mars 2015
#63
Härligt!! big_smile

så äre!
872 Inlägg
9 mars 2015
#64
Härligt med coilis! smile det börjar bli vår nu! Dags att sånka bilen wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 712 Inlägg
9 mars 2015
#65
Bara för att spoila lite inför updaten som troligtvis kommer ikväll,

Den blev lägre och hård wink

Tror DeaXu uppdaterar ikväll efter vi justerat coilsen riktigt smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

så äre!
872 Inlägg
9 mars 2015
#66
amoreex skrev:
Bara för att spoila lite inför updaten som troligtvis kommer ikväll,

Den blev lägre och hård wink

Tror DeaXu uppdaterar ikväll efter vi justerat coilsen riktigt smile

Haha grymmt! Då längtar jag efter att få se hur det blev wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 712 Inlägg
9 mars 2015
#67
SpendeX skrev:
amoreex skrev:
Bara för att spoila lite inför updaten som troligtvis kommer ikväll,

Den blev lägre och hård wink

Tror DeaXu uppdaterar ikväll efter vi justerat coilsen riktigt smile

Haha grymmt! Då längtar jag efter att få se hur det blev wink

De gör du rätt i wink
Fast vi har slagit fast en sak.. den bilen vill inte bli skruvad med den kämpar emot ganska mycket smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

så äre!
872 Inlägg
9 mars 2015
#68
amoreex skrev:
SpendeX skrev:
amoreex skrev:
Bara för att spoila lite inför updaten som troligtvis kommer ikväll,

Den blev lägre och hård wink

Tror DeaXu uppdaterar ikväll efter vi justerat coilsen riktigt smile

Haha grymmt! Då längtar jag efter att få se hur det blev wink

De gör du rätt i wink
Fast vi har slagit fast en sak.. den bilen vill inte bli skruvad med den kämpar emot ganska mycket smile

Känner tyvärr igen denna beteende hos en bil sad så fort jag gör något på min bil så börjar något annat knasa och man får backjobb vilker inte så kul. Men man får kämpa vidare bara wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

92 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#69
Tjenare allihop!

Har blivit lite mycket i veckan, dels jobbet och sen justeringen utav Coilsen.

Kommer förhoppningsvis lägga in en update om helgens arbete antingen ikväll eller imon kväll! smile

Vill också passa på att tacka för all positiv respons i tråden, detta gör arbetet mycket roligare att utföra smile

Ha det gött!

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

92 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#70
Här kommer en kort uppdatering om helgens arbeten, precis som utlovat! smile


Fotade en del tyvärr ingenting ifrån framvagnen utan det mesta är ifrån bakvagnen hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-ac4a08cf49e02b4acedc372b7b2c458c.jpg
Övre stötdämparfäste baktill, satt en hel del olika muttrar, brickor och även bussningar. Enklast är att lägga allt i den ordning det demonterades, så blir det förhoppningsvis rätt! Verktygen som behövdes var 17 mm hyls/blocknyckel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-cb6a854a8e8014fb0f1d9663f664bd51.jpg'
I slutet av fjäderbenet sitter en bult med mutter i bakaxeln. Denna lossades med två 17 mm blocknycklar, en för att skruva och en för mothåll. Kan tilläggas att det kan vara rätt så jävligt att få ut det gamla fjäderbenet från hjulhuset. Fjäderspännare eller alternativt en vinkelslip är väldigt användbart beroende på om man vill spara dämparna eller inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-c393952dd018e99ee9392bd24695a494.jpg
När väl det gamla fjäderbenet var ute så var det bara att montera den nya Coilen. Vid montering gäller omvänd ordning på alltsammans. Började med att sätta tillbaka bussningar, brickor samt mutter lite löst i det övre fästet för att slippa sitta och hålla Coilen med ena näven och försöka pricka hållet i bakaxeln med den andra. När väl bulten(glöm inte smörja in bultarna med keramikpasta eller likande) var tillbaka återstod det bara att få dit alla övre delar i rätt ordning och sedan spänna åt ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-bbc52dd6787ad534104b86c58527e7ad.jpg
Coilover baktill komplett monterad. På bilden ser man två fjädrar. Den understa(hjälpfjädern) har till syfte att trycka upp huvudfjädern då bilen hissas upp. Detta är för att inte huvudfjädern ska vara lös när bilen är upphissad.
Vidare på bilden ses också två styck ringar som sitter under hjälpfjädern. Dessa sänker/höjer bilens fjädrar och påverkar då komforten under körning, högre = stötigare, lägre = mjukare om jag förstått saken rätt. Längst ner på benet sitter en låsring. Denna skruvas loss så att man fritt kan skruva/justera höjden på fjäderbenet i fästet till bakaxeln. För att sänka/höja skruvar man på hela fjäderbenet till önskad höjd och låser ringen med lämpligt verktyg. Detta gäller både Coilsen fram och bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-d154dbb150bf0606e5fc7949fe376bdb.jpg
Blev rätt så lågt faktiskt! Endast grovinställning gjord på Coilsen bak. Blir en hel del lyftande/sänkande och skruvande innan man hittat rätt höjd som passar ens behov.

Tyvärr tog jag aldrig några bilder på bytet i framvagnen men principen för bytet är nästan densamma som bak. Finns en del saker att tänka på när man plockar bort de gamla fjäderbenen framtill:

Mutterknack:
Extremt användbart! Muttern som sitter i den Övre fjäderskålen kan sitta något så förbannat och kan vara svår att lossa utan rätt verktyg. Försökte i första hand med tång och 7 mm insex utan något lyckat resultat. Mutterknacken löser detta på ett par sekunder och jag har för mig att storleken på hylsan jag använde var 18 mm.   

Demontering:
När muttern till fjäderskålen är borttagen så är benet löst uppe i tornet. Gänga tillbaka muttern några varv så att inte hela benet ramlar ner när bultarna längst ner vid fjäderbenet lossas. Skruva sedan bort de två nedre bultarna som håller fast benet i fjäderbensfästet.
Dessa bultar kan också sitta som berget om inte någon tidigare ägare har varit grejar där tidigare. Lite 5-56 alt WD40 hjälper mycket och skulle inte mutterknacken klara av att lossa får man oftast ta en lång hävarm på bultarna med mothåll på muttrarna, har för mig att dessa också är av storlek 18 mm. Ta bort bultarna ifrån fjäderbensfästet och tryck/knacka ut benet ifrån fästet. När benet är löst från hållaren är det bara att skruva bort muttern i toppen av fjäderskålen och plocka ut hela benet från hjulhuset. I mitt fall behövde jag inte använda några fjäderspännare på fjädrarna i framvagnen.

Topplagring:
Jag hade från början tänkt att återanvända de gamla topplagringarna men den idén försvann rätt så snabbt när det inte ens gick att lossa med mutterknack. Tyvärr kan jag inte lämna några upplysningar om hur man lossar de gamla och återanvänder dessa då jag tröttnade och köpte två stycken nya istället. Den nya topplagringen monterades på den övre fjädertallriken på Coilen och spändes åt med tång och 7 mm insex. Muttern som håller lagringen är av någon special typ med två spår på varsin sida. Finns säkert något lämplig hylsa att köpa för just detta men det brukar man ju faktiskt aldrig ha om man inte byt fjädrar/stötdämpare på samma bilmärke innan. tongue

Montering:
När väl nya/gamla topplagringen är ditsatt och spänd ska Coilen tillbaka. Enklast är att föra upp topplagringen mot fjädertornet och skruva dit muttern och fjäderskålen några varv så benet inte ramlar ner. För sedan in benet i fjäderfästet och sätt dit bultarna(glöm inte smörja in bultarna med keramikpasta eller likande). Ställ sedan Cambervinkeln som du tycker är lämpligt(vid för mycket camber kan fjäderbenet ta emot däcket vid större rattutslag). När du är nöjd med vinkeln så är det bara att spänna åt de två bultarna lagom hårt. Skruva dit mutter och fjäderskål i fjädertornet med hjälp av tång och 7 mm insex. Du kan nu börja ställa in höjden på Coilen så som du vill ha den. När du är nöjd med alla inställningar och höjder är det bara att ut och provköra.

Glöm inte göra en ordentlig hjulinställning efteråt! smile

Är det något som är oklart eller helt galet är det bara att säga till!

Vill passa på att tacka amoreex för hjälpen och lånet av garage! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-63d94c457e517b4e42170d67245e1a4b.jpg
Höjden på bilen efter byte till Coils runt om. Högre fram än bak! Detta har rättats till och nu är bilen 2-3 cm lägre fram än bak men det är fortfarande en del finjustering som måste göras. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-97a8305e6cbae75e9be982bc5b971ac0.jpg
På denna bilden ser man också en liten del av den Emblemlösa grill jag köpt och monterat i samma veva. Ska ta bättre bilder på bilen till helgen när Coilsen har justerats färdigt osv.
Senast redigerat av DeaXu (10 mars 2015)

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

så äre!
872 Inlägg
10 mars 2015
#71
Blev läckert med colisar smile börjar bli bra höjd på bilen iaf wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

92 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#72
SpendeX skrev:
Blev läckert med colisar smile börjar bli bra höjd på bilen iaf wink

Tackar! smile En enorm skillnad i jämförelse med de vanliga dämparna. Lite stötigt kanske men det är en vane sak. Har en del kvar att ställa in på Coilsen nu när fjädrarna börjar sätta sig lite. smile

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

92 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#73
Tjenare igen!

Tänkte bara göra en kort uppdatering om vad som händer just nu. smile

Har införskaffat nya fälgar med däck till golfen. Tröttnade på att köra med plåtfälgar under sommarhalvåret samt att däcken på dessa var i rätt så dåligt skick. Inte många millimeter kvar så lika bra att slå till på något bättre när ändå möjligheten dyker upp. Utöver nya fälgar så står det annars rätt så stilla. Har en del rost och lackarbeten att göra innan sommarsäsongen börjar men har faktiskt annars uppnått allt som jag hade tänkt från början med golfen. Det som återstår är mest finlir smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-bff617b4b5c10ac32f21a0c5fa16683a.jpg
Åkte under förmiddagen iväg och la beslag på dessa ny begagnade fälgar för en rimlig peng!

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-a9af8e3e2c713ee36aae3a160775b021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b6bdb457a43cbd4af5e0801175e9cf40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b9e7a87d2d13c65858bf9b18d312104a.jpg

Fyra styck 15" Enzo fälgar 4/100, bred på 6" samt ett ET på 38. Någon av dem har lite lacksläpp annars i bra skick smile

Däcken är Nankang 195/45R15 med gott om mönster kvar. Bör räcka två säsonger iallafall.


Kommer inte slänga på dessa för ens vid månadsskiftet och tanken är väl att jag i samma veva ska göra hjulinställning på framvagnen för att slippa snedslitning. Funderar också på ifall jag behöver spacerplattor för att slippa bekymmer med bromsok och fjäderben? Någon som har erfarenhet av detta? smile

Under morgondagen kommer också en noggrann och pedantisk motortvätt göras. Har stört mig länge på att avsaknaden av hasplåt orsakar väldigt mycket smuts och skit i motorutrymmet. Utöver detta är inget speciellt arbete planerat smile

Tack och hej!

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

så äre!
872 Inlägg
21 mars 2015
#74
Du får testa helt enkelt hur fälgarna sätter sig smile kan bli lite problem mot coilovers. Nu vet jag inte hur det är på mk3 men på min tog colisen i däcket när jag sämkte bilen wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 712 Inlägg
21 mars 2015
#75
Jag misstänker du får ha spacer.. dina 175/185 vinterdäck tog ju i coilsen innan vi justerade cambern? hmm
Dessa är ju bredare..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

92 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#76
SpendeX skrev:
Du får testa helt enkelt hur fälgarna sätter sig smile kan bli lite problem mot coilovers. Nu vet jag inte hur det är på mk3 men på min tog colisen i däcket när jag sämkte bilen wink

Misstänkte att kunde bli en del problem då jag har 6.5" i bred. men det verkar faktiskt funka smile
amoreex skrev:
Jag misstänker du får ha spacer.. dina 175/185 vinterdäck tog ju i coilsen innan vi justerade cambern? hmm
Dessa är ju bredare..

De nya alufälgarna är ju 6.5" och plåtfälgarna 6" men däcken har lägre profil och helt annat utförande så tror det funkar! smile

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

92 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#77
Hej allihop!

Blir en kort och koncis uppdatering ikväll. Har inte hänt så speciellt mycket under helgen egentligen. Hade tänkt att göra rent och fint i motorutrymmet samt lite annat småfix. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-645ba411a4fd80663cea45d73428232f.jpg
Äntligen färdig med min Stickerbombning på insidan av huven. Tog sin lilla tid med tålamod och värmepistol.

Amoreex hade en voltmätare över som han hade tänkt använda till sitt eget bygge men då denna var lite för stor tänkte vi istället modifiera in den i golfen istället smile Cred till Amoreex som tillverkade den då en annan stod lutandes över motorutrymmet det mesta av dagen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-383c2159961beff98fc30e4fad732536.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-c2e1dc0a91ea540e226dfcd7b64c18e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-df4b2c4aad63335f282d588960d30655.jpg
Perfekt fitment!

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-5f35b22b111b20c10c30b8fb016ecd7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-45dfc8b2ce76f5bd302244aba7e9fbbe.jpg
Obligatorisk stickerbomb, en självklarhet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-ef065e412f3616ba58b4bb4328b8c0fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-6018274c48afe8db4027843f3770a7fe.jpg
Frisk kopplat hälften brunnit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b336db5be51919c386f73030ce527711.jpg
Det färdiga resultatet. Relativt diskret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b6ddf65caf01635eb6d5ca3b786da98d.jpg
Fint blev det! Lite skarpt och bländande kanske men man märker iallafall att generatorn gör sitt jobb smile


Har gått runt och oroat mig över fälgarna hela veckan så kunde inte hålla mig längre. Var tvungen att provmontera dessa idag. Fälgarna i fråga är ENZO YLA Black 100/4 15x6.5" ET 38 med Nankang 195/45R15 som sulor till skorna. Trodde jag skulle få problem med oken och fjäderbenen fram men det gick faktiskt helt lysande. Dock så behöver jag ha tag i en navring/centrumring till då jag bara fick med tre styck till fälgarna. Vanliga däckfirmor brukar väl ha sådana på lager?

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-004afad67f640a930e9b568a77716e0b.jpg
Går att sänka en bra bit till! Samtidigt som jag tog bilden började tanken på 17 tummare snurra i huvudet men det blir en annan historia. På lördag åker alla fyra hjulen på och förhoppningsvis under början av nästa vecka blir det en framvagnsinställning smile

På återseende!

Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida

2 712 Inlägg
24 mars 2015
#78
Fan vad nice fälgarna passade!
Men nu måste den ju sänkas mer!
För stort wheelgap wink
fast domkraften kanske inte var helt nedsläppt?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

200 Inlägg
25 mars 2015
#79
Riktigt fint! Det bli bra detta smile

så äre!
872 Inlägg
25 mars 2015
#80
Fina fälgar passar sjukt bra på bilen! smile gillae starkt voltmätaren wink

P.s känner igen den här fina biltema plåstret på framflygeln big_smile har en rosa själv på min bil big_smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen


Sök