Tjenare allesammans!
Eftersom det har varit lite glest med arbete på bilen under semestern så har jag valt att samla allt som hänt under de senaste veckorna till en enda stor uppdatering. En är ju bättre än ingen!
Rev för några veckor sedan ner ventilkåpan för att rengöra "filtret" till vevhusventilationen samt byta ventilkåpspackning:
Kan detta vara ett skvalpskydd kanske?
Lite oljeklegg fanns det men inget lite Engine clean och en tandborste kunde ta bort
Passade också på att spola igenom den lilla nätet som hör samman med vevhusvent.
Dagens rivjärn! Har för mig jag såg en möglig bit lök någonstans i mitten. Hursomhelst så fanns det gott om skit som satt fast och förhindrade flödet. En ordentlig spolning löste problemet.
För några dagar sedan så agerade jag hjälpande hand till "amoreex" och hans byte av bakaxelbalk. Så eftersom man hjälper till får man också låna svetsen
Enda sedan jag skaffade bilen har jag stört mig på den fula slutdämparen som sticker fram under bakspoilern, inget riktigt avslut utan bara rakt rör! Eftersom jag är snål och vägrar lägga x antal tusen på en ny slutdämpare som matchar bilen, lånade jag svetsen och satte dit ett slutrör som jag hade liggandes hemma.
Bilen har under en längre tid gått lite sämre än vanligt överlag. Allt började med en misständning någon gång ibland vid både varm/kall motor. Ibland går den som en dröm men ibland lite sämre och är orklös! Detta är inget som har påverkat grundfunktionen något speciellt men ändå något irriterande. Efter att ha byt ut diverse delar på tändsidan bestämde jag mig för att lika gärna byta fördelarlock och rotor så att allt som hör till tändning är nytt och helt.
Det som egentligen hindrat mig från att se över fördelerlock och rotor är att Golf 3orna tillverkades med två olika tändsystem: Bosch samt Ducellier. På min bil är fördelarlock och rotor märkt med Sagem
. Detta har orsakat många frågetecken och senast jag kollade så tillverkade Sagem digitalboxar
. Efter mycket "Googlande" och letande så fick jag fram att jag har något system som benämns som Ducellier/Valeo/Sagem. Detta gjorde att jag tillslut visste vilka delar jag skulle inhandla för att kunna byta. Hoppas detta kanske hjälper någon annan stackare som är i samma situation.
Både rotor och fördelarlock märkt med orden Sagem. Blev väldigt konfunderad då Sagems fördelarlock påminner mycket om det som används till Boschs system. Tydligen är det dock Ducellier som gäller här.
Rotorn är annorlunda jämfört mot Boschs och går knappt att ta fel på! Mycket kortare i kroppen och jag tror inte heller anslutningen passar i axeln.
Har ingen aning när den bytes senast. Gissar på originaldel ifrån fabrik. Tycker dock den ser helt okej ut faktiskt.
Ett tips jag fått lära mig är att om man misstänker problem med rotor/fördelarlockets kontaktytor så testa skrapa bort avlagringar med en kniv eller dylikt. Kan hjälpa en lite akut när man står vid vägen!
Ny rotor och nytt fördelarlock monterat! Tur att det finns gott om plats mellan fördelare och block så man får in nävarna.
Om bytet inte löste problemet så ser det iallafall bättre ut. Hade behövt göra en ordentlig motortvätt innan jag monterar mitt motorskydd i plast
. Har också lite rester av glykol sittandes lite här och var men det är något som är under beaktande för reparation någon gång i framtiden.
Detta summerar vad som hänt hittills under sommaren. Har egentligen inga större planer just nu mer än att tanka och tvätta den. Tankarna har dock börjat vandra åt att köpa något annat. Både jag och sambon är överens om att en bubbla är lockande
I övrigt hade jag tänkt närvara både på Tyskbilsträffen i Bromölla samt BMC Mittenträff i Karlskrona nu på lördag om schemat går ihop. Känner du igen bilen så stick förbi och säg hej! Bilträffar brukar kännas rätt så stela annars
Ha de gött!