Mercedes w123! renovering, motorbyte trimming, samt styling !
Har alltså en Mercedes w123 från 1978 som jag har hållit på att renovera sen 2012. De som är gjort är att: Rostlaga blestra spackla lackat. lackeringen gjordes 2013 Sen satt de en trött 240d i den på 72 vilda hästar. Så har bytt... Visa mer
Detta är då bilen ! en W123 -78 med många timmar nerlaggt på, och fler ska det bli Satt från början en trött 240d, så bytte till en lite mer räzer modell :d Blev en 250d 20v Turbo från en cklass w202 -00a och med 6mm mekanisk dieselpump sitter på i dagsläget Sen har jag total renoverad rostlagat, blestrat, lackerade om den 2013 Och nu ska väl motorn börja trimmas, ska byggas nytt grenrör, insug, större turbo, intercooler, dieselmeken pump, sen ska bbs rs 16" 3 delade splitfälgar, osvosv
En snusdosa senare var motorn ute, och rengjorde allt och slipade ner allting och lackade upp motorrummet. hittar dock inte bilderna då de gjordes men lägger väl upp en bild från somras då jag var hyffsat klar med motorrummet, nylackat allt, ner med motorn byggde egna motorfästen så cklass kuddarna massade, drog om massa el osv, tog lös diesel pumpen och tog isär orginal elektroniska dieselpumpen, och tog pumpelementen där ifrån som är 6mm, orginal i mekaniska pumpar är bara 5,5mm!! sen byggde iordning tryckrör och glödning osv
Här har ni resultatet! Hoppas ni gillar de, och kommentera gärna
Riktigt frän! Sett den där på facebook ett par gånger, får aldrig nog av den:) Sitter det inte mekanisk pump på om605?:S Kände du nån effekt skillnad från 5,5mm till 6mm pumpelement?
Tack!! om605 sug-motorerna (utan turbo) sitter de mekanisk pump orginal i w124! Men min är en orginal turbomotor från cklass w202 -00, och då sitter de elektronisk dieselpump. Så tog elementen från elpumpen och satt dom i mekpumpen. Jo är stor effekt skillnad, du får delvis mycke tidigare laddtryck, sen så blir de snabbare att du kommer upp i maxladdet också, med 5,5mm så går de jävligt segt känns nästan som man kör utan turbo, blir nästan inge drag alls.
Tack!! om605 sug-motorerna (utan turbo) sitter de mekanisk pump orginal i w124! Men min är en orginal turbomotor från cklass w202 -00, och då sitter de elektronisk dieselpump. Så tog elementen från elpumpen och satt dom i mekpumpen. Jo är stor effekt skillnad, du får delvis mycke tidigare laddtryck, sen så blir de snabbare att du kommer upp i maxladdet också, med 5,5mm så går de jävligt segt känns nästan som man kör utan turbo, blir nästan inge drag alls.
Okej, är själv sugen på att köpa en w123 och sätta i om605 nångång;) Det blir roligt att följa denna, Gärna videos också
Tyvärr så kommer jag nog stänga ner den här tråden, för att jag bytte bort bilen mot en w116 300 turbo diesel, så kommer förmodligen göra en ny projekt tråd på den istället