Snyggt och fint! Ska bli kul att se slutresultatet! Men ska inte en Detroit motor vara grön? Kommer motorn från en van? Vad händer med det andra flaket?
Snyggt och fint! Ska bli kul att se slutresultatet! Men ska inte en Detroit motor vara grön? Kommer motorn från en van? Vad händer med det andra flaket?
Tackar så mycket! Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ingen aning om just färgen på den, men enligt killen så ska 6.2 och 6.5l vara svarta och innan jag målade motorblocket på våran 6.5l så såg man att det fanns rester kvar av svart färg. Du kanske har rätt och skulle vara intressant om du kunde länka något om det stämmer
Motorn kommer från en Suburban från början och vi sålde det andra flaket vidare till en kille som skulle använda det till sin Pickup
Liten update Och vi håller fortfarande på med den tråkiga rosten, men det är sånt som bara måste göras! Men vi blir klara med allt idag, det ända vi har kvar är båda hytthörnen med lite rost sen är det över!
Vi ska till garaget nu så blir en update senare ikväll eller imorgon
Det är rätt att motorn ska va svart:) men många målar dom gröna. Ungefär samma färg som finns på gamla chrysler motorer. Jaha suburban, tyckte den såg lite konstig ut om man jämförde med min 6,5a. Suburban brukar ju se likadana ut. Tänkte på turbo, grenrör och insuget mm:)
Det är rätt att motorn ska va svart:) men många målar dom gröna. Ungefär samma färg som finns på gamla chrysler motorer. Jaha suburban, tyckte den såg lite konstig ut om man jämförde med min 6,5a. Suburban brukar ju se likadana ut. Tänkte på turbo, grenrör och insuget mm:)
Killen köpte 6.5a på pall men enligt han som vi köpte motorn av så kom motorn från en Suburban Denna motorn har också en mekanisk pump och det finns ingen wastegate för att grenröret är avstämt för turbon så den fri laddar hela tiden lite skumt men det var så på dom tidiga 6,5erna. Med vänlig hälsning,
Update! Och nu är äntligen all rost i hytten klar, har varit så mycket rost men nu när allt är klart och nog var det värt det, men är nog ingenting man gör om igen på ett tag iallafall Nu ska vi bara måla golvet!
Före:
Efter:
Sedan så tog vi ju bort rosten på båda hytthörnen, tog dock bara bild på ena hörnet
Före:
Efter:
Under veckan som har gått så tog vi också hem och rengjorde båda ventilkåporna och oljetråget för att vi sedan skulle måla de svarta
Före:
Efter:
Före:
Efter:
Färgen på motorblocket har torkat så vi tog av all maskeringstejp och det blev ett lyckat slutresultat!
Före:
Efter:
Och när vi ändå var klara med rosten så blev det en liten "stämpel" på också
Allt för denna update och nu ska vi till garaget igen och fortsätta
Update! Har inte blivit så mycket uppdatering då det har kommit saker ivägen med andra bilar men nu när det är löst så ska vi lägga ner all tid på Chevan! Vi var i garaget under helgen och vi påbörjade att plocka ner båda dörrarna för att ta ner inredningen, vi håller på att leta efter nytt tyg och vi tror har hittat ett som passar perfekt och det får nog bli svart skinn som vi ska åka och kolla på senare Vi håller också på att kolla runt på olika fälgar och vad vi ska ha för tum på de, vi funderar på ett par American Racing fälgar, har ni något förslag så skriv gärna
Sedan så var det en rostfläck kvar på sidan av flaket så vi lagade det med
Vi rengjorde bränslerören från den gamla 6.2l dieseln och målade de, vi ska dock inte ha diesel pumpen så vi ska ta bort rören från den senare. Ska måla den sista biten på rören vid muttrarna när färgen torkat på resten
Före:
Efter:
Under veckan så ska vi åka och handla spackel för vi hade tänkt börja spackla flaket snart Allt för denna gång
Blev väldigt glad när jag såg att ni skulle byta ut flaket! Förstår inte hur folk tänker när dom våldtar dessa med ett modernt flak, jag har tyvärr sett fler! Vart köpte ni karossdelarna? Behöver rostlaga min lite oxå..
Känns som en evighet sedan senaste update men nu blir det en stor update som plåster på såren! Vi har hunnit med mycket men vi planerar att stanna vid garaget från och med fredag och helgen ut så det kan hända mer saker!
Det som har hänt sen senaste update så har vi åkt och köpt massvis med spackel och annat gott.
Så nu när all rost är borta från flaket så påbörjade vi att spackla den ena sidan, lika tråkigt som rostlagning men något som bara måste göras ändå
Så medan killen fortsatte med flaket så påbörjade jag att måla golvet inuti hytten, ska målas över en gång till men blev klar med första strykningen. Vilken skillnad det blev från när vi påbörjade
Före:
Efter:
Sedan så tröttnade vi på det och jag kom med förslaget att vi skulle påbörja sätta ihop motorn istället, så vi bestämde oss för att göra det Kom också på att jag bara tagit bild på ena sidan av motorblocket efter jag målat den, så får bli en före och efterbild på den andra sidan med
Före:
Efter:
Så vi oljade in cylinderloppen, nya ramlagerna och delar av vevaxeln
Och på med överfallen
Sedan så hann vi montera dit 4 kolvar med nya kolvringar, så vi har 4 kvar och de sätter vi dit på fredag när vi åker dit
så underbart att se när ni jobbar tillsammans vill också ha ett garage så jag kan göra klart min brukis och ta hem min impala
Åh va härligt med positiv respons! Vi älskar att jobba tillsammans och vi kommer alltid överens! Det är skönt med garage, vi får plats med ett flertal bilar sen när Chevan är klar men vi har ett till projekt sedan när detta är klart
dadde skrev:
Blev väldigt glad när jag såg att ni skulle byta ut flaket! Förstår inte hur folk tänker när dom våldtar dessa med ett modernt flak, jag har tyvärr sett fler! Vart köpte ni karossdelarna? Behöver rostlaga min lite oxå..
Ja jag håller med dig, det ser heller inte bra ut med ett 'modernt' flak eftersom linjen inte finns med. Det kommer se himla snyggt ut när det nya flaket sitter på och allt är klart! Vi köpte karossdelarna på Åbergs VTC
så underbart att se när ni jobbar tillsammans vill också ha ett garage så jag kan göra klart min brukis och ta hem min impala
Åh va härligt med positiv respons! Vi älskar att jobba tillsammans och vi kommer alltid överens! Det är skönt med garage, vi får plats med ett flertal bilar sen när Chevan är klar men vi har ett till projekt sedan när detta är klart
dadde skrev:
Blev väldigt glad när jag såg att ni skulle byta ut flaket! Förstår inte hur folk tänker när dom våldtar dessa med ett modernt flak, jag har tyvärr sett fler! Vart köpte ni karossdelarna? Behöver rostlaga min lite oxå..
Ja jag håller med dig, det ser heller inte bra ut med ett 'modernt' flak eftersom linjen inte finns med. Det kommer se himla snyggt ut när det nya flaket sitter på och allt är klart! Vi köpte karossdelarna på Åbergs VTC
Update! Vi har fortsatt att sätta ihop motorn och vi gör nog klart den och sedan börjar vi spackla den andra sidan av flaket. Vi har kommit ganska långt och förhoppningsvis så blir vi klara med motorn denna helg.
Vi satte i resten av kolvarna med nya kolvringar så nu sitter de där!
Och ner med hydraul lyftarna
Nya packningarna
På med topplock
Ner med stötstängerna
Satte dit kamkedjan
Och dit med vipporna
Sedan så såg vi att drevet till kamkedjan på vevaxeln såg ut att vara fel modell, det nya vi beställde ser inte ut att ha samma bredd och som det gamla, vi funderar på att sätta dit det gamla men vi är osäkra på hur vi ska göra med det. Om någon har någon idé om den "extra bredden" används till något eller om vi fortfarande ska ha kvar det nya så skriv gärna här eller PM
Allt för denna kväll Glömde också nämna att ja, topparna ska målas senare
Kul läsning:) Jag hade använt det gamla drevet, mest för att svängdämparn dras imot det sen. Annars måste ni nog lägga shims imellan. Har du en någon positionsgivare för vevaxeln som sitter i bröstkåpan? Om du har det så ska den nog läsa av var motorn är med hjälp av piggarna på gamla drevet. (Crankshaft position sensor) Jag tror dreven kan skilja på t.ex 6,2l och 6,5l.