Ja det är dax å prova något nytt nu.
Visst AAN är en väldigt stabil maskin men det känns ändå som att efter att den nya 5cyl motorn dök upp så har man kikat på youtube efter trim videos på dessa motorer å nu har jag bestämt mig för att köra med 07k maskin i min sport quattro.
Motorn köptes av Custom Parts-Service i Edsbyn.
Motorn är från början en sugmotor på 2.5l 20v 5cyl.
Vissa av dessa levererades med smiddvevaxel men man vet inte exakt vilka dessvärre. Men alla har ramlageröverfall av stål istället för gjutna som det gamla 2.2l maskiner har.
Fördelen med 07k motorn är att den är 9cm kortare än gamla 5cyl motorn samt är den på 2.5l men blocket är lika högt som gamla 2.2l.
Så en lättare maskin som inte hänger lika långt fram som den gamla 5cyl motorn som borde resultera i mindre understyrning.
Motorn skall anpassas för bankörning/timeattack och leverera 600hk på hjulen vilket är målet just nu iaf :-)
Bilen står just nu hos Custom Parts-Service som kommer tillverka alla special grejor för att montera i motorn i min sport quattro och dom kommer leverera delarna till motorn samt göra en lätt portning av topplocket!
Motorn kommer jag bygga ihop själv för att känna att man faktiskt skapat det monster som komma skall och lära sig det nya maskinerna dessutom!