MilleN skrev:Håller helt och hållet med pUs och Lundwall när det gäller jämställdheten i stora drag.
Måste dock säga att jag gott och väl tycker att tjejerna kan få ha en egen site. Jag har inget som helst behov av en klubb för killar och skulle absolut inte vilja gå med då de flesta bilforum redan är rejält överfyllda med pojkar/män men jag förstår att tjejer är sugna på ett eget litet forum för att kunna snacka om tjejbilar och smink
På samma sätt startar ju även många lokala bilforum och märkesforum, just för att folket på forumen har något gemensamt. Det tjejerna har gemensamt är ju då sitt kön, och även om det kanske är etiskt fel så har jag inget som helst problem med det då det finns 100 bilforum och de flesta söker sig hit i alla fall. Man måste inte kämpa för jämställdhet så långt ner i stegen fan.
Sedan måste jag säga att vi lever väldigt jämställt i Sverige, feminismen är bara toköverdriven. Att män har högre löner beror på att de flesta högutbildade (speciellt de lite äldre) är just män, och kvinnor söker fler låglönejobb från början. Tunga jobb är mer slit och har därmed högre lön än t.ex dagisfröknar, så enkelt är det.
Samma lön för samma arbete är ju självklart överallt! Sedan är nog tjejer inte lika hårda på att löneförhandla på arbeten med såna förmåner. På industrijobb är det ju uteslutande samma lön för samma arbete.
My 2 cents. Och jag har fan rätt
Låt säga att allt du skriver faktiskt är sant.
Du kommer ändå inte ifrån att det är diskriminering att säga att någon inte är välkommen på grund av sitt kön. För det är det i annat fall än hygien faciliteter
![wink](img/smilies/wink.png)
Sedan att du tycker det är OK är väl en annan sak.
Tänk efter lite och byt ut ordet "tjejer" mot "svarta" eller "vita" och avgör sedan själv hur korrekt det är att säga så.
(Nej jag försöker inte överdriva. Jag tycker det är loj att göra skillnad på diskriminering och diskriminering.)
Finns säkert de som både blir upprörda och sårade av att läsa att de inte är välkommna på grund av sitt kön. Och det är verkligen fel att någon ska behöva känna så.
Det är stor skillnad att säga att ett forum eller en sida RIKTAR sig åt en viss grupp, och att säga att enbart en grupp är välkommen och andra är förbjudna.
Det är fullt acceptabelt att en kille registrerar sig på en tjejtidnings forum, och att en tjej registrerar sig på ett herrmagasins tidning.
Men inte finns det många män på kvinnoforumen eller kvinnor på herrtidningsforumen för det. För att de inte riktar sig åt dem helt enkelt.
MEN skulle de gå ut och FÖRBJUDA det andra könet kan jag lova att de hade blivit uthängda i media.
Läs FAQ på de flesta forum som är nischade. Nästan alltid står det att de "riktar" sig till en viss grupp. Men på de forumen och inom de communities hittar man alltid folk som man kanske egentligen inte tycker hör hemma där.
Och i regel brukar de inte bli bannade eller utkörda för det så länge de uppför sig.
Har själv bett om hjälp med en bil av ett visst märke på ett forum riktat till ett annat märke och jag blev inte flejmad för det.
Sedan hade HardcoreHunny tydligen rätt i sin första post i tråden.
HardcoreHunny skrev:Jag fattar inte grejen......*funderar*.....
Vad gör det om killar så att säga lägge sig i? All kuskap kan vara viktig!
Å vill vi tjejer bli respekterade på lika vilkor så tror jag knappast en sida för bara tjejer e rätta vägen att gå,....
Jag kan lätt hålla med om åsikter som "Det är inget att bry sig om." och "Låt dem hållas."
Men formuleringen på första posten i tråden är en stor nagel i ögat för jämställdheten det talas så varmt om. Inget gott kommer av det.
Nu hoppas jag på att denna negativa ton över forumet enbart införts via posten här på Gorg och att regelverket på själva siten inte kommer att företala diskriminering.
Vi bor i Sverige och lever på 2000 talet!
Don't get mad, get even.
0
0
0
0