4236
Sök

Behöver man bli godkänd av modelltillverkaren om man tex ska sänka bilen?

Zippin 40's
197 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#1
Tja. hörde från en källa att ifall man ska sänka bilen så måste man ha godkännande av modelltillverkaren?? Att dom godkänner inte att man ändrar bilens original delar?

Någon som vet nånting om detta?

Säkra svar tack smile   
(inget svar som typ "en polare som känner en polare som sa att de går bla bla")

Mvh//Mtlca

"Dieselbilar drar minst bensin"

9 108 Inlägg
8 december 2006
#2
Alla bilar från 97 är helbilsgodkända, alltså får man inte ändra någonting egentligen..

Men en polares farsas kusins mosters gubbes kompis sa att dom oftast inte bryr sig på besiktningen. Sänkningssats och fälgar t.ex. brukar inte vara något problem.


Zippin 40's
197 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#3
MilleN skrev:
Alla bilar från 97 är helbilsgodkända, alltså får man inte ändra någonting egentligen..

Men en polares farsas kusins mosters gubbes kompis sa att dom oftast inte bryr sig på besiktningen. Sänkningssats och fälgar t.ex. brukar inte vara något problem.

Hahaha nej det med bilprovningen vet jag att de går bra... men tänkte mer på om man var inblandad i en trafikolycka där de är bilen som brister, och att man inte kan få ut något på försäkringen pga av att man har ändrat bilens delar?

"Dieselbilar drar minst bensin"

10 287 Inlägg
9 december 2006
#4
Du Millen, efter 1 oktober i år så har dom lättat på regelverket för helbilsgodkända bilar. Bla för hjul, spoilers, kjolar etc.

/Göran

MilleN skrev:
Alla bilar från 97 är helbilsgodkända, alltså får man inte ändra någonting egentligen..

Men en polares farsas kusins mosters gubbes kompis sa att dom oftast inte bryr sig på besiktningen. Sänkningssats och fälgar t.ex. brukar inte vara något problem.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 108 Inlägg
9 december 2006
#5
Sharky skrev:
Du Millen, efter 1 oktober i år så har dom lättat på regelverket för helbilsgodkända bilar. Bla för hjul, spoilers, kjolar etc.

/Göran

åh så trevligt, jag trodde det var ett rykte bara smile


289 Inlägg
9 december 2006
#6
Jag läste på Vägverkets hemsida ang. däck och fälgar bl.a. och där står det att "Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Det finns mera om däck och fälgar på: http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx


Zippin 40's
197 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#7
Gäller detta även importerade bilar...??
Gick in på www.valladack.se och där kan man kolla om bilen är helbilsgodkänd och de var den inte... Det är en -02 eclipse.. vad jag vet så är alla bilar vid den årsmodellen helbilsgodkända... är de bara för att den är importerad som den inte är de..eller??

"Dieselbilar drar minst bensin"

289 Inlägg
10 december 2006
#8
mtlca skrev:
Gäller detta även importerade bilar...??
Gick in på www.valladack.se och där kan man kolla om bilen är helbilsgodkänd och de var den inte... Det är en -02 eclipse.. vad jag vet så är alla bilar vid den årsmodellen helbilsgodkända... är de bara för att den är importerad som den inte är de..eller??

Jag var inne på valladäck och spanade och hittade lite mera information, och tycker det står lite tydligare än på vägverkets hemsida, här kommer följande länk, klicka dig sedan vidare ifall din bil är helbilsgodkänd eller om den inte är det så står det lite mera

http://www.valladack.se/?use=publisher& … amp;lang=1


12 086 Inlägg
10 december 2006
#9
Vad jag tolkar så enligt lag så får du alltså inte ändra på ett skit.. därimot så finns det punkter som varten snuten lr bilprovningen kan anmärka på. Något om sänkning såg jag dock inte.. Därimot har jag aldroíg hört talas om någon som åkt fast i varken bilprovningen lr hos snuten för att man sänkt bilen.. så om den är helfordonsgodkänd lr inte.

Min ford är sänkt ca 8-10 cm runt om och den gick igenom så fint smile

231 Inlägg
10 december 2006
#10
JapMax skrev:
Vad jag tolkar så enligt lag så får du alltså inte ändra på ett skit.. därimot så finns det punkter som varten snuten lr bilprovningen kan anmärka på. Något om sänkning såg jag dock inte.. Därimot har jag aldroíg hört talas om någon som åkt fast i varken bilprovningen lr hos snuten för att man sänkt bilen.. så om den är helfordonsgodkänd lr inte.

Min ford är sänkt ca 8-10 cm runt om och den gick igenom så fint smile

Här står det om sänkning också.... http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf


12 086 Inlägg
10 december 2006
#11
9-5 AERO M-06 skrev:
JapMax skrev:
Vad jag tolkar så enligt lag så får du alltså inte ändra på ett skit.. därimot så finns det punkter som varten snuten lr bilprovningen kan anmärka på. Något om sänkning såg jag dock inte.. Därimot har jag aldroíg hört talas om någon som åkt fast i varken bilprovningen lr hos snuten för att man sänkt bilen.. så om den är helfordonsgodkänd lr inte.

Min ford är sänkt ca 8-10 cm runt om och den gick igenom så fint smile

Här står det om sänkning också.... http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Så jag kan alltså sätta coilovers på min Maxima tex utan att behöva ora mig för varken polis lr bilprovning? Ringde bilprovningen ang andra bromsar på bilen.. större och andra ok, och han sa att de krävs intyg och regbesitning.. det tänker jag skita i iofs och hoppas på turen.

Zippin 40's
197 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#12
JapMax skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
JapMax skrev:
Vad jag tolkar så enligt lag så får du alltså inte ändra på ett skit.. därimot så finns det punkter som varten snuten lr bilprovningen kan anmärka på. Något om sänkning såg jag dock inte.. Därimot har jag aldroíg hört talas om någon som åkt fast i varken bilprovningen lr hos snuten för att man sänkt bilen.. så om den är helfordonsgodkänd lr inte.

Min ford är sänkt ca 8-10 cm runt om och den gick igenom så fint smile

Här står det om sänkning också.... http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Så jag kan alltså sätta coilovers på min Maxima tex utan att behöva ora mig för varken polis lr bilprovning? Ringde bilprovningen ang andra bromsar på bilen.. större och andra ok, och han sa att de krävs intyg och regbesitning.. det tänker jag skita i iofs och hoppas på turen.

varför ska man behöva intyg om man sätter dit större och bättre bromsar? verkar lite skumt..

"Dieselbilar drar minst bensin"


Sök