2519
Sök

BMW Blockpackningen läcker!!

296 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#1
Köpte en BMW E36 med motor M43 för några dagar sedan.
Säljarna skrattade åt mig när jag betalade 7500 kronor för bilen.
Motorn suger i sig vatten och ryker vitt. Vad är det för typ av
bultar i toppen 6-kant eller? Hur många kg/m skall mad dra ???
Kommer man åt alla topp-bultar utan att lossa kamaxeln?


1 938 Inlägg
8 januari 2015
#2
Bmw brukar ha 12kant utvändig skruv,  gissningsvis topplockspackningen/sprucken topp/sprucket block.
Tycker också det är mycket pengar för en bil där motorn är kass.

1 938 Inlägg
8 januari 2015
#3
Det beror helt och hållet på storleken på Opels skruvar, hur hårt dom skall dras står i förpackningen.
Gissningsvis avslutas det med 1 eller 2 st 90graders dragningar.

1 938 Inlägg
9 januari 2015
#4
Testa schmiedmann, dom har mycket till Bmw.

1 938 Inlägg
9 januari 2015
#5
Testa att dra lös ditt stift, dra RAKT när du gör det så har du bäst förutsättningar.
Går det av så går det av, du får ändå ta lös din topp och det är enklare att ta lös ett fastsittande stift när toppen sitter fast.
Visar det sig att toppen är OK så kan du borra ur det gamla stiftet.

Varför köpa en topp i onödan om det inte är det, det blir en jävligt dyr 318 om du skall köpa saker utan att veta att det är fel på det du har, speciellt när du betalade såpass mycket som du gjorde i inköp.

Sett många motorer där det är småsprickor runt tändstiftet, det gör inte att stiftet fastnar, i alla fall inte dom jag rört.

296 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127941/127941-ab59623a9937ce291aca9aa7024859ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.


2 845 Inlägg
12 januari 2015
#7
Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

Nej för guds skull....ha inte i sån skit......yikes

509 Inlägg
12 januari 2015
#8
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.
Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.

2 845 Inlägg
12 januari 2015
#9
Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.
Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.


Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?

377 Inlägg
12 januari 2015
#10
Haha hade i sån där sörja på mitt rödblock.
det spröt en liten vattenstråle mellan topp/block, hävde i sån där och det blev tätt.
var dock en ful 940 classic som gick som vinterbil en vinter.

509 Inlägg
13 januari 2015
#11
Du tror inte verkstäder använder kylarcement?
Har man en billig bil man bara ska ha ett tiotal år så kanske man inte vill kosta på den 15000kr eller?
uhlin skrev:
Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.
Micoway skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ff_tn.jpg

Var och köpte några flaskor Glykol idag. Hällde direkt i grova slangen som går till topplocket. Att hälla i burken fungerar dåligt eftersom det uppstår luftfickor som skadar motorn. I morgon får nog BMW Lilan smaka på en flaska motor cement till frukosten.


Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?

2 845 Inlägg
13 januari 2015
#12
Nico-the-kid skrev:
Du tror inte verkstäder använder kylarcement?
Har man en billig bil man bara ska ha ett tiotal år så kanske man inte vill kosta på den 15000kr eller?
uhlin skrev:
Nico-the-kid skrev:
Prova bars leak (plåtburk med pellets i någon sörja) funkar kanon, finns hos mekonomen bla.Bara man gör exakt som det står i bruksanvisningen så funkar det.

Varför ha i sån skit i motorn överhuvudtaget? Bättre att göra som det ska göras från början, nämligen ordentligt, det går inte och fuska sig fram.

Om det nu är toppen och detta bars leak är så bra borde väl verkstäder använda det istället för att riva en topp?


Jo det tror jag säkert det finns, det är ju en del oseriösa verkstäder.

Men för all del, ha i kylarcement, så kommer det snart en tråd nåt i stil med: Finns ingen värme, blåser bara kalluft. Vad kan va fel? smile

Förövrigt behöver det inte kosta 15000:- att reparera, om man nu har en gammal bil som man ska ha några år.
Senast redigerat av uhlin (13 januari 2015)

509 Inlägg
13 januari 2015
#13
Varför ska värmen försvinna om man har i kylarcement? Jag har använt kylarcement på flera bilar och värmen har aldrig försvunnit för mig. 760 b28 1 liter i veckan ,med kylarcement funkade det i minst 5 år. VAG uppsala rekommenderade bars leak när topparna läckte på äldre vw. Det kan inte bli fel om man gör rätt. Du har säkert misslyckats med kylarcement pga att du inte gjorde som man ska göra.http://www.seab.se/produkter/bars/

6 119 Inlägg
14 januari 2015
#14
Hej!
Men för höge farao set till att fixa felet seriöst istället för att hälla sån't skit! Det är möjligt att Bar-leak och liknande  kan fixa små läckor men definitivt inte större sprickor.
Kan inte begripa varför man inte bara ta bort toppen och kollar vad  som är fel, det är ju så enkelt!


2 845 Inlägg
14 januari 2015
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Men för höge farao set till att fixa felet seriöst istället för att hälla sån't skit! Det är möjligt att Bar-leak och liknande  kan fixa små läckor men definitivt inte större sprickor.
Kan inte begripa varför man inte bara ta bort toppen och kollar vad  som är fel, det är ju så enkelt!

Tack gode gud för att det fortfarande finns seriöst folk wink

5 119 Inlägg
14 januari 2015
#16
Har plockat av toppen på en bil som gått med kylarcement. Sedan dess skulle jag aldrig slå i något liknande.
Har även fått bytt ett par värmeelement då det blivit mer eller mindre tappat sin funktion pga att dom blivit täta och fått beläggningar.
Ne fixa felet så vet man att de funkar sen...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 845 Inlägg
14 januari 2015
#17
Nico-the-kid skrev:
Varför ska värmen försvinna om man har i kylarcement? Jag har använt kylarcement på flera bilar och värmen har aldrig försvunnit för mig. 760 b28 1 liter i veckan ,med kylarcement funkade det i minst 5 år. VAG uppsala rekommenderade bars leak när topparna läckte på äldre vw. Det kan inte bli fel om man gör rätt. Du har säkert misslyckats med kylarcement pga att du inte gjorde som man ska göra.http://www.seab.se/produkter/bars/

Jag själv har aldrig misslyckats med sånt då jag vägrar slå i nåt sånt i mina motorer.

Men vet en del som gjort det och misslyckats, trots att de gjort som man ska göra..... och trots att det inte kan bli fel om man gjort rätt.  Detta är min bestämda åsikt...... Och som mb_pucken skriver, jag har också tagit av nån topp som gått med kylarcement, och det var ingen vacker syn.

Slutdiskuterat för mig om detta

296 Inlägg
26 januari 2015
Trådstartare
#18
När man köper en nyskattad och besiktad BMW för 7500 kronor
så får man räkna med några fel. Men är detta normalt?

1) Blockpackningen tätades med motor-cement.
2) Fyllde glykol och tätning direkt i tjocka slangen.
3) Vindrutespolaren var felmonterade. Fyllde även spolarvätska.
4) Bromsbeläggen bak är utslitna. Måste bytas omedelbart.
5) Lampan på krockkudden lyser. Minst 300 kronor för en USB dosa?
6) Krockkudden sitter bara med en skruv och glappar.
7) Motorn går inte på cylinder 3 som har avbrott i tändkabeln.

OSV OSV !!


1 938 Inlägg
26 januari 2015
#19
Micoway skrev:
När man köper en nyskattad och besiktad BMW för 7500 kronor
så får man räkna med några fel. Men är detta normalt?

1) Blockpackningen tätades med motor-cement.
2) Fyllde glykol och tätning direkt i tjocka slangen.
3) Vindrutespolaren var felmonterade. Fyllde även spolarvätska.
4) Bromsbeläggen bak är utslitna. Måste bytas omedelbart.
5) Lampan på krockkudden lyser. Minst 300 kronor för en USB dosa?
6) Krockkudden sitter bara med en skruv och glappar.
7) Motorn går inte på cylinder 3 som har avbrott i tändkabeln.

OSV OSV !!

Det hade varit OK om bilen hade varit en bortskänkesbil, då hade den med reparationerna som behövts för att få den i besiktningsbart skick, med lite tur ha kostat som en besiktigad och skattad bil i brukskick.
Förmodligen kostar en bil med dessa problem, som man fått gratis, med reparationer, mer än att köpa en som är i skick nog att klara en besiktning.

Allt förutom motorcementet bör du ha sett vid en snabbtitt på bilen innan köpet, så jag förstår inte varför du betalade 7500 kr för en bil som är redo för skroten.

Alla gör vi misstag, detta hade dock kunnat undvikas om du hade ägnat 5 minuter åt att kontrollera bilen en snabbis innan köpet.

296 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#20
Visst skall man kontrollera bilen innan köpet och det gjorde jag både på bilregistret och med provkörning. Tyvärr är BMW en bil som jag inte har erfarenhet av. Bättre om jag hade köpt en Mercedes eller en gammal Cheva som jag kör i många år. Att byta fabrikat helt och hållet är inte bra då man lätt blir lurad.



Sök