2426
Sök

ABS/TRACS lampa tänds släcks på volvo s70, 1998 2,5. Bytt nya abs givare på verkstad, felet försvann och kom tillbaka.

2 174 Inlägg
16 januari 2015
Trådstartare
Hej!

Morfar har en s70 som abs och tracs lampan börja lysa på en dag när de va riktigt kallt. Sen körde han hem och parkera i varmgaraget, dagen efter lös den inte.

Sen några dagar senare tändes den, för att sen inte släckas då läste en verkstad ut felkoden och fick fram att givaren höger bak var trasig, den byttes och problemet försvann, i 3 dagar. Nu tändes den idag igen.

Ska felsöka den snart igen, men någon som haft samma problem och vet hur man ska felsöka? det lutar väl åt abs enheten? Fanns någon guide på hur man ska löda om den, men det var boxar utan tracs?

Är inte direkt hemma på volvo och uppskattar alla svar.

Mvh Kim

322 Inlägg
17 januari 2015
Hade ett liknande problem på min V70 -99.. ABS, Tracs lös och den gick konstigt, ställde in den i varmgarage i väntan på verkstadstid för felsökning men så tog jag ut bilen dagen innan jag skulle till verkstaden och då var alla lampor borta och den gick kanon igen, jävligt skumt och då är jag inte ensam om det roll skriver här om det börjar jävlas igen och hur jag fixade det isåfall

2 021 Inlägg
17 januari 2015
vanligt med trasiga lödningar i styrenheten, går att fixa själv om man är lite händig, finn säkert folk/företag som kan fixa det också, har sett någon guide någonstans.

508 Inlägg
17 januari 2015
Som sagt så är det 9/10 gånger styrenheten. Har samma fel på min, går att löda själv. Man tar isär boxen, finns videos och guider på det. Går även att lämna in till "företag" och låta dem fixa.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

2 174 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
Tack för svar, Den har kommit och gått nu i några dagar, så imorse åkte jag och hämta bilen, plocka bort styrenheten, skar upp den med multidremmel, tog bort isoleringen på kretskortet, lödde om alla punkter till kontakterna, och limma ihop locket, Det verkar funka hittills! En firma på blocket tog 500 plus retur frakt typ 50 kr, men nu spara jag nog allt, va inte så knepigt bara man har en liten storlek 4 hylsa och bestämda fingrar, jag valde att inte plocka bort luftburk och sånt skit, körde på ändå. Hela operationen tog ca 1,5 timme första gången.

508 Inlägg
18 januari 2015
Skönt att höra! Har provat löda min 2 gånger tidigare men kommer och går fortfarande. Som tur var hittade jag en begagnad för ca 500kr som jag har här hemma nu. smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Sök