23 januari 2015
Trådstartare
Ja "zzr94092" jag har skickat mail till honom men inget svar ännu tyvärr.
Vad mer kan jag göra?
Mitt största problem är ju inte luftmassemätaren utan felkoderna BCM-0115 och BCM-0148 vilket är "datorn" i bilen har jag fattat det som.
Förklarat på Volvoverkstaden om Era synpunkter och förslag på åtgärder här på forumet, men de står fast vid sitt/sina beslut. Jag är bara orolig för att de av egna själ inte vill erkänna sina fel/anställdas brister/oförmåga om så är fallet.
Vi får dock inte glömma bort att det är väldigt många personer inblandade i detta ärende på Volvoverkstaden. Jag har bara pratat med VD och/eller den ansvarige i kassan och inte med några verkstadskillar (har inga andra kontakter/vänner inom motorbranchen att få hjälp ifrån heller).
VD för Volvo sa 11.000 kr inkl.arbete till mig först för att byta styrenheten till datorn mot en ny sådan (inte styrenheten till luftmassemätaren denna gång). Dagen efter sa personen i kassan att det skulle kosta 10.000 kr inkl. arbete (men det kan ju bero på missförstånd dem sins i mellan). Att byta mot en beg. styrenhet så skulle de kosta 5.000 kr inkl. arbete. Som kund blir man ju då ifrågasättande.
Hur ska man veta att de inte bara byter en slang/sladd, "röktrycker" eller bara byter en liten sändare etc. och sedan får betala för något helt annat och för något som är dyrare till sist?
Nu måste jag bli av med bilen och har nu igår (torsdag) gett dem klartecken att byta ut datorns styrenhet i bilen mot en ny då de inte kunde ge mig garanti på en begagnad styrenhet. De har nu lovat mig att jag slipper betala dessa 10.000 kr om felet skulle kvarstå efteråt. Men som sagt hur ska jag kunna veta som kund vad de gjort/bytt ut egentligen? Skulle det visa sig att felkoderna mystiskt dyker upp igen så är ju jag inte direkt troende till att de är villiga att tala om det för mig direkt, innan de återigen försökt lösa problemet. För att jag just ska betala för styrenheten.
Tack för allas engagemang kring detta. Bilen ska ju säljas så fort detta "dator-styrenhetsfel" är fixat någon gång. Bara haft strul men deta "måndags-exemplar"
Senast redigerat av Tbirdvibes (23 januari 2015)