2504
Sök

Volvo 780 Renovering

Renovering av Volvos GT-vagn 780

216 750 Visningar
Projektet avslutat 7 september 2020
914 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#41
http://forumbilder.se/G8VJ8/tradera-sportlov-004.JPG
Nedre del av skärmkant höger bak.
http://forumbilder.se/G8VJ8/rost-003.JPG
Gammal rostig skärmkant bortkapad.
http://forumbilder.se/G8VJ8/rost-005.JPG
Ny skärmkant på plats.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

914 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#42
http://forumbilder.se/G8VJ8/rost-021.JPG
Detta är bakrutans nedre vänstra hörn fotograferad underifrån från koffert utrymmet.
Ja vad ska man säga .....FY FAAN......och här har en händig person gjort en fin provisorisk lagning för att hindra regnvatten att rinna rakt ned i kofferten.
Detta beror troligen på varm fuktig luft från kupen som träffar kall plåt i koffert och ger en kondens utfällning troligen ihop med dåligt rostskydd på ett antal dubbel plåtar som möts och är sammansvetsade här.MEN detta är bara min egen teori.
http://forumbilder.se/G8VJ8/rost-022.JPG
Nu är rostig plåt och den fina lagningen bortkapad.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 februari 2015
#43
Inget roligt ställe att laga rost

Jonas

914 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#44
Volvo_Mannen skrev:
Inget roligt ställe att laga rost

Nej ,det blir ett jädra pussel.
Bara att bita ihop och se glad ut .

Redovisningsman
66 Inlägg
28 februari 2015
#46
Jag ser fram emot att följa detta projekt.  Det kunde inte fått en bättre andra chans.  Följer.....  Om man jämför så var min gamla 780 i ett helt fantastiskt skick. Skulle kanske aldrig sålt den....

363 Inlägg
3 mars 2015
#47
Newsdesk, Corporate Communications skrev:
En flärdfull svensk-italienare firar 30 år!Publish Date: 2015-03-02 11:00

Volvo 780 var det eleganta resultatet av ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och italienska Bertone. Mekaniken kom från 700-serien medan karossen ritades av Bertone. Endast 8 518 exemplar tillverkades under fem år.
1985 var året då singeln "We are the World" spelades in av världsartister under namnet "USA for Africa". I Sovjetunionen tog Michail Gorbatjov över som ledare. Microsoft släppte den första versionen av operativsystemet Windows och DNA användes för första gången som bevis i ett brottmål.

I mars 1985 premiärvisades en Volvo som kombinerade italiensk elegans och svenskt ingenjörskap. Kupén 780 var huvudnumret i Volvos monter på Genèvesalongen och den dyraste bil företaget någonsin lanserat. I viss mån byggde den vidare på en tradition av kupémodeller som inletts med P1800 1961.

Relationen mellan Volvo Personvagnar och Bertone i Turin var etablerad, det italienska karosseri- och designföretaget hade utfört flera uppdrag åt Volvo tidigare. År 1977 presenterades Volvo 262C, en exklusiv kupémodell baserad på 260-serien som byggdes av Bertone och tillverkades i 6 622 exemplar 1977-1981.

På Volvo 262C var det bara några få karossdelar som skiljde den från övriga 200-serien. Med 780 hade man börjat med ett vitt papper. Den delade bara chassi och drivlina med 700-serien och hade trots de uppenbara likheterna med sedanmodellerna en helt ny kaross.

Designen stod Carozzeria Bertone för. Två nyckelord för formgivaren Nuccio Bertone var klass och elegans. Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard var också inblandad i processen och för att se till att modellen omisskännligen skulle förbli en Volvo.
Det första designförslaget bestod i stort sett av en 760 med två dörrar och mer sluttande taklinje. Det andra var en fri designstudie för en sportbil. Det var med det tredje alternativet som de avvägda och harmoniska linjerna föll på plats.

Carozzeria Bertone stod också för konstruktion och sammansättning av 780 medan Volvo svarade för marknadsföring och försäljning. Från Sverige skickades färdiga drivlinor och chassikomponenter till Italien där slutmonteringen skedde hos Bertone. 

– Med 780 kan vi erbjuda en elegant långfärdsvagn med en personlig design, exklusiva detaljlösningar och ett unikt motorprogram med betoning på komfort, sade Volvo Personvagnars marknadsdirektör Carleric Häggström om den nya bilen.

Toppmodellen 780 var bara tänkt att tillverkas i en liten serie. Volvo med den visa att man var en kraft att räkna med i lyxsegmentet och siktet var framför allt inriktat på exportmarknader som USA, Japan och några europeiska länder.

Interiören var mycket påkostad. Dörrsidor och instrumentpanel hade smyckats med ädelträ och läderklädseln kunde fås i två kontrasterande färger. En detalj som kändes igen från andra exklusiva italienska bilar var ett reglage i dörröppningen som låste upp baklucka och tanklock.

Det mesta som kunde tänkas i utrustningsväg 1985 var standard. Stolar, fönster, backspeglar och sollucka manövrerades elektriskt. Klimatkontroll, ABS-bromsar och automatisk nivåreglering liksom mikroprocessorstyrd stereo kunde man också skryta med.

En viktig säkerhetsinnovation lanserades i 780: bältessträckaren. En liten krutladdning i bältesrullens fjädermekanism konstruerad att detonera i själva kollisionsögonblicket såg till att säkerhetsbältet stramades åt innan krockkrafterna hunnit börja verka.


Volvo 780 fanns med flera olika motoralternativ men alla motorer såldes inte på alla marknader. Vid lanseringen fanns den med en rak sexcylindrig turbodiesel. Därefter kom också en fyrcylindrig motor med turboladdning samt en V6:a.
Under de fem år som 780 tillverkades gjordes nästan inga förändringar av bilen, men under skalet fick den samma uppgraderingar som 760-serien. 1988 byttes den stela bakaxeln mot en multilink-axel.

Mellan 1985 och 1990 tillverkades 8 518 exemplar av Volvo 780. Sista året kostade den 315 200 kronor i Sverige, jämfört med 247 500 kronor för en 760 GLE.

På den stora klassikermässan Techno Classica i tyska Essen den 15-19 april kommer Volvo Cars Heritage visa upp ett antal bilar som blev frukten av samarbetet mellan Volvo och Bertone. Givetvis kommer Volvo 780 att finnas på plats då.

914 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
#48
http://forumbilder.se/G8VJ8/ej-rost-005.JPG
http://forumbilder.se/G8VJ8/ej-rost-019.JPG
http://forumbilder.se/G8VJ8/ej-rost-021.JPG
Nu är hörnet färdigt.
De 3 karossplåtarna  som var sammansvetsade omlott/överlapp är nu ersatta av en plåt som helsvetsats kant i kant med dessa 3 plåtar.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

6 738 Inlägg
5 mars 2015
#50
himla tjusigt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Redovisningsman
66 Inlägg
5 mars 2015
#51
Underbart utfört.

914 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
#52
Tackar ödmjukast.

914 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
#53
http://forumbilder.se/G8VJ8/ej-rost-012.JPG
Så här såg höger ruthörn ut bara lite ytrost innanför bakrutan.
MEN vad gömmer sig bakom karosserikittet??
http://forumbilder.se/G8VJ8/ej-rost-014.JPG
Och så här ser det under underifrån.
Man kan då börja fundera på hur många 780 vagnar som har smygrost på detta ställe.
Innan jag köpte detta objekt så var jag och tittade på 2 st 780:is.

Den första var en 1989 på 9000 mil och när man öppnade koffertluckan och granskade ruthörnen så såg man början till rostjäsning.Om man  då skulle tagit bort rutlistenrna och granska innan för så var det nog mycket rost.Med tanke på att man ej såg något på min bils högra hörn.

Den andra bilen var en 1990 på 11000mil och lovades vara ett utsökt rostfritt exemplar jag skulle ej bli besviken.
Men efter 20 mil enkel resa så var besvikelsen stor ,det var rost i alla 4 skärmkanter samt under sidorutor och dörrar samt i ruthörnen bak.Så om det dyker upp en blå 1990 på 11000 mil igen på blocket som ingår i en stor privat samling så behöver ni ej åka och titta på den om ni inte söker ett repobjekt för 89000 kronor.
Men åter till bilden ovan,det är bara att kapa upp detta hörn också så man blir av med det rostiga dubbelplåtarna.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

404 Inlägg
6 mars 2015
#54
Tack för att du tar hand om Volvos realiteter

Gött jobbat
Fortsätt så

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

914 Inlägg
9 maj 2015
Trådstartare
#55
http://forumbilder.se/G8VJ8/innertak-014.JPG
Projektet har stått still några veckor pga en massa måsten.Tex trädgård och vårservice på diverse bilar mm.
Men 960 reservdelsbilen är demonterad och skickad till skroten.
Här demonteras toppen från motorn.
Men snart drar projektet igång igen.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

914 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#57
http://forumbilder.se/G8VJ8/rotr-007.JPG
I helgen har det skrapats lös underreds massa i jakten på dold rost.
Och den som söker hittar en del rost.
Italienarna verkar gilla sprutbart kitt,vid dubbelplåtar som ligger omlott så trivs rosten under detta gummikitt.Även på släta yter fanns det ytrost.
På dem flesta ställena räcker det med att skrapa och blästra,men som här i golvet vänster fram så blev det till att lägga i en bit.
http://forumbilder.se/G8VJ8/rotr-012.JPG
Höger golv fram hade också jäst i en dubbelplåt dvs mellan ramben och golvplåt även detta såg bra ut tills kniven passerade och skrapade bort kittet.
http://forumbilder.se/G8VJ8/rotr-015.JPG
På torped väggen ovanför höger ramben så hittades detta hål innanför  en värmesköld.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)

6 738 Inlägg
24 maj 2015
#58
dubbelplåt är ett jävla skit när det gäller rost tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

914 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
#60
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-002.JPG
Rostig plåt bortkapad
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-004.JPG
En bit på plats.
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-010.JPG
Färdigt.
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-008.JPG
Höger casterstagsfäste
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-011.JPG
Fästet borttaget,därefter blästrades all rost bort.
På höger sida behövdes ej något svets jobb, varvid fästet återmonterades/svetsades tillbaka
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-016.JPG
På vänster sida så blev det lite svetsjobb,efter blästring och svetsning så sattes fästet tillbaks.
http://forumbilder.se/G8VJ8/caster-020.JPG
Det färdiga resultatet.
Senast redigerat av Aronson (17 juli 2017)


Sök