2511
Sök

Bränsleförbrukning nissan sunny n14 1.6-93

Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2015
#21
Coolingen skrev:
1988 menar du väl? då n13 är modellen innan n14 (no shit lol) tankade full 50liter, drog ner till stockholm å tillbaka, slängde i 7liter extra för å va säker, räknade ut 50liter delat på 70mil, lampan lyste dock inte när jag kom kom hem igen så kanske va mer än 8liter kvar då? int fan vet jag haha!

Är det inte bara lättare att; tanka fullt. Köra ex.vis till STHLM eller var du nu brukar långköra till, tanka fullt igen. Ta antal tankade liter (i STHLM) delat på sträckan? Då slipper du ju "gissa" o får ett ganska så "rätt" resultat.

I ditt exempel här vet du ju inte om där var 8l kvar eller 12-13-14l kvar.
Senast redigerat av it_mutt (4 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
26 349 Inlägg
4 februari 2015
#22
Coolingen skrev:
va?

Iofs står det att du räknade ut 50 liter på 70 mil, men hade du räknat med dom 7 litrarna så hade det ju blivit galet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

CNC-Operatör
561 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#23
kan man väl göra med!


CNC-Operatör
561 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#24
fan då lär den ju ha dragit under 0,7 yikes


Forummoderator
26 349 Inlägg
4 februari 2015
#25
Coolingen skrev:
kan man väl göra med!

Njae..

Bäst - och enklast - är att tanka fullt, köra en sträcka och sedan tanka fullt igen.
Då får man svart på vitt hur mycket som har försvunnit ur tanken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

CNC-Operatör
561 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#26
Mack skrev:
Coolingen skrev:
kan man väl göra med!

Njae..

Bäst - och enklast - är att tanka fullt, köra en sträcka och sedan tanka fullt igen.
Då får man svart på vitt hur mycket som har försvunnit ur tanken.

blev nå fel, svarade på en annan kommentar inte på denna haha


Evildan
7 februari 2015
#27
Coolingen skrev:
1988 menar du väl? då n13 är modellen innan n14 (no shit lol) tankade full 50liter, drog ner till stockholm å tillbaka, slängde i 7liter extra för å va säker, räknade ut 50liter delat på 70mil, lampan lyste dock inte när jag kom kom hem igen så kanske va mer än 8liter kvar då? int fan vet jag haha!

Sorry, en n14 -93 1.6slx automat ägde min far 1998.

Blev fel där.
Senast redigerat av Evildan (7 februari 2015)

Evildan
7 februari 2015
#28
Hur går det för dig?

Har du följt råden du fått angående hur en förbrukning räknas ut?

Tanka fullt, kör en länge sträcka och tanka igen, helst på samma pump och sluta tanka vid första stoppet när överfyllnadsskyddet slår ifrån då flödeshastigheten är olika på olika pumpar så överfyllnadsskyddet slår ifrån vid olika fyllnadsmängder och det kan skilja 1-2liter bränsle på samma pump.
På olika pumpar kan det faktiskt slå upp till 5 liter i fyllnadsmängd beroende på bilens tankrörskonstruktion i kombination med flödeshastigheten hos pumpen.


Räkneexempel:
45liter/70mil=0,6428liter/mil.
47liter/70mil=0,6714liter/mil.
50liter/70mil=0,7142liter/mil.

Där kan du se hur mycket några liter slår på förbrukningssiffrorna.
Mät gärna sträckan också med GPS för att se hur mycket din tripmätare kan fela mot verkligheten.

CNC-Operatör
561 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#29
mätte med gps å enligt den låg den på 0,55, nej inte än, har inte åkt nå längre resor ännu,men ska testa de såfort jag drar nånstans smile


CNC-Operatör
561 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
#30
jo, verkar som hela mitt instrumenthus är knasigt, haha, trippmätarn slog om när jag passerade 700 då slog den om till 350...
Evildan skrev:
Hur går det för dig?

Har du följt råden du fått angående hur en förbrukning räknas ut?

Tanka fullt, kör en länge sträcka och tanka igen, helst på samma pump och sluta tanka vid första stoppet när överfyllnadsskyddet slår ifrån då flödeshastigheten är olika på olika pumpar så överfyllnadsskyddet slår ifrån vid olika fyllnadsmängder och det kan skilja 1-2liter bränsle på samma pump.
På olika pumpar kan det faktiskt slå upp till 5 liter i fyllnadsmängd beroende på bilens tankrörskonstruktion i kombination med flödeshastigheten hos pumpen.


Räkneexempel:
45liter/70mil=0,6428liter/mil.
47liter/70mil=0,6714liter/mil.
50liter/70mil=0,7142liter/mil.

Där kan du se hur mycket några liter slår på förbrukningssiffrorna.
Mät gärna sträckan också med GPS för att se hur mycket din tripmätare kan fela mot verkligheten.


CNC-Operatör
561 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#31
okej, har följt bilen lite nu, stadskörning, ändå för att det är en 1,6 så ska den inte ligga på 1liter milen stadskörning LUGNT! inge gasande å rycka kryckan, plus ecodriving.... misstänker ju lambdan alltså...en kompis till mig sa att när jag gasade så luktade det surt från avgassystemet :S å nå svartrök



Sök