AX3L skrev:
Jo i nåt slags ideal värld fungerar det ju så, och normalt sett har man såpass lång sikt att man ser bilen som kommer fort och helt enkelt väntar med att köra ut så det är inget problem. I det här fallet (en verklig korsning jag kör i några ggr per vecka) ska jag svänga vänster och då korsa vägen så att säga. Samtidigt som jag kör ut tittar jag åt höger, och ser jag då en bil och den kör i 50 hinner han inte fram till mig förrän jag är uppe i 50 själv. Kör vederbörande i 80-90 har jag alltså kört ut utan att se en bil, men hinner inte accelerera upp innan denne kör in i mig om han inte bromsar. Stanna mitt i vägen och släppa förbi denne är ju ingen bra idé, och att inte svänga vänster där bara för att någon eventuellt kör för fort känns inte heller som en hållbar lösning.
Vid farthindren är det lagligt sett mer tydligt, man måste inte sakta ner över farthinder om man inte vill. Jag kollade upp det när man körde crossmoped back in the days, för den kunde lätt köra 30-40 över de flesta farthindren utan problem. Vid omkörnings-scenariet är det lite mer oklart.
Man kan mista kortet om man kör om i eller strax innan korsning eller övergångsställe, så min gissning är att den som kör om ändå automatiskt blir vållande. Du har visserligen väjningsplikt mot alla på vägen, men den som kör om har ju milt uttryckt väjningsplikt för mötande trafik.
Ja delat ansvar ligger nog nära till hands i båda fallen. Utvecklingen med dashcams är dock intressant eftersom den ger en möjlighet att bevisa sånt här på ett sätt man aldrig kunnat tidigare.
Det är -fullt- tillåtet att köra om vid korsning så länge de anslutande vägarna har väjningsplikt och inget du blir av med körkortet för. Som du säger, du har väjningsplikt mot alla på den korsande vägen som du har väjningsplikt mot, även om någon kör om.
Trafikförordning (1998:1276)
39 §
Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.Övergångsställen får man köra om på vid vissa specifika undantag, men nej, generellt inte.
Senast redigerat av it_mutt (8 februari 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!